Aviseringar
Rensa alla

Rasism/bitterhet på McDonlads


debepe:

Jag upplevde situationen rasistiskt (kanske för att jag utgjorde en minoritet rent etniskt) men jag kan ha tänkt fel. Jag kände att hon dömde ut mig, sa något onödigt ganska högt antingen för att visa sig mer värdig till platsen än mig eller för att hon inte trodde att jag förstod.
Situationen hade nog blivit (mer) rasistisk om jag börjat tjafsa.

Är en fördomsfull person och gillar att leka med rubriker, så haka inte upp dig på det ordet som jag använde

Förstår, Känner igen situationen när jag är på besök hos släktingar i Finland. Har sett flertalet gånger hur man fäller elaka kommentarer/blickar mot zigenare/romer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår ej varför det är något att hänga upp sig på. Okej, någon trängde sig. Men det är inte hela världen. Tror absolut inte detta är rasistiskt menat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: Fult som fan, tycker jag, och pappa blev småirriterad över att jag inte tog den platsen jag förtjänade. Tycker hans irritation var onödig.

Hur hade ni reagerat?

1: Too long didn't read, ganska jobbig font. 2: Varför var ni där så sent på kvällen? Då får man ta att det kan vara "busigt" folk där. 3: OMG någon trängde sig RASIST! Tonårskillar brukar väl tränga sig oavsett hudfärg eller etnisk bakgrund? Din pappa verkade ju inte reagera så mycket så har du frågat honom om situationen, hur uppfattade han den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter alltid folk gå före mig pga har aldrig bråttom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var glad att vi ens har kösystem. I många länder existerar inte köer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste: Varför var ni där så sent på kvällen? Då får man ta att det kan vara "busigt" folk där.

Vad spelar det för roll? Och nej, de var inte busiga. Särskilt inte hon. Hon var bara ful i munnen

aristoteles: Var glad att vi ens har kösystem. I många länder existerar inte köer.

Var glad att du får skriva det, i vissa länder får man inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Förstår ej varför det är något att hänga upp sig på.

Jag skrev för att jag ville skriva, inte för att jag ska skicka in en arg insändare till någon tidning och förvänta mig en drastisk förändring osv.
Jag undrade vad Ni tyckte om det, inget mer...
Om man inte förstår varför jag tog upp det, bör mn heller inte förstå varför hon i kön sa något... Eller hur? för hennes kommentar var onödigare än min tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: Vad spelar det för roll? Och nej, de var inte busiga. Särskilt inte hon. Hon var bara ful i munnen

Skrev ju förfan att jag inte orkade läsa allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: Var glad att du får skriva det, i vissa länder får man inte det

Fast det var inte jag som gnällde, jag är redan fullt medveten om mina privilegier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du säker på att tanten inte kommenterade grabbarna menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Fast det var inte jag som gnällde, jag är redan fullt medveten om mina privilegier.

Jag har inte gnällt. Jag blev irriterad, just då men just nu bryr jag mig inte särskilt mycket om just hennes kommentar utan mer om hur folk skulle reagerat och vad de hade gjort.

djupaste: Skrev ju förfan att jag inte orkade läsa allt

Gör dig själv, mig och alla en tjänst och gör något mer vettigt än att kommentera en text du inte ens läst. Och ta med din attityd med... Om du inte orkar läsa min text, kanske inte jag orkar/orkade läsa din kommentar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: Är du säker på att tanten inte kommenterade grabbarna menar du?

Aa, de gjorde sällskap - de var fyra stycken som trängde sig före mig, det som störde mig.. Hade det bara varit hon & den andra kvinnan hade det vart mer ok


   
SvaraCitera

haha, det här med kärringar och köer... storhandlade med min syrra en gång, hon var seg så ja gick före henne o ställde mig i kö till kassan. det hade hunnit ställa sig en kärring bakom mig, hon blev antagligen sur när hon trodde att det skulle gå fort och sen såg min syrra ställa sig bredvid mig med den halvfulla shoppingvagnen. så då brister hon ut i "här i Sverige ställer vi oss i kö" varpå jag svarar "du, vi är födda i sverige så vi är fullt medvetna om det. dessutom är vi ett sällskap". då höll hon tyst, pinsamt läge för henne när jag svarade så pass högt och tydligt.

hade hon frågat snällt om hon fått gå före eftersom hon hade lite varor så hade hon lätt fått det.


   
SvaraCitera
Demor

Dom gick före, so what?
Knappast rasistisk då varenda jäkla tonårsgrabb slinker förbi en i kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: hade hon frågat snällt om hon fått gå före eftersom hon hade lite varor så hade hon lätt fått det.

Precis, det är så det ska vara...
Och, fastän det är fel att vara så fördomsfull som vissa är (inkl. mig) så förstår jag hur många svenskar tänker när en relativt mörk person verkar tränga sig, verkar vara lite för självgod, tar mycket plats osv.
... Men lite hänsyn får man ta till olika personer. Jag brukar ofta fråga "stod du verkligen framför mig?" om någon tränger sig, tyvärr får jag alltid ett ganska nonchalant svar tillbaka

Demor: Dom gick före, so what?
Knappast rasistisk då varenda jäkla tonårsgrabb slinker förbi en i kön.

Syftade på hennes kommentar och på att de var fler än jagoch lite på att ena grabben stirrade ut mig, som om jag gjort något fel


   
SvaraCitera