Aviseringar
Rensa alla

Rasism mot vita


Attitydinkontinent:

men är den strukturell? hur är rasism mot vita som kollektiv då relevant om den nästan ej är aktuell? har ej förnekat att rasism mot vita ej finns i teorin, men ser ej hur vita drabbas av den då den sker i en så pass liten utsträckning att det ej gör det strukturellt. alltså det enda scenariot jag skulle tänka vore "legitimt" för rasism mot vita är att ngn skulle kalla dem "white trash", men även detta grundar sig i rasism mot svarta. hoppas du ej tkr jg låter asflummig nu

Du får gärna utveckla vad du konkret menar med strukturell rasism. Dessutom existerar den inte bara i teorin, utan det sker i stor utsträckning idag i Sverige. Den är däremot inte jämnt fördelad, det vill säga att den snarare är koncentrerad till vissa områden än att den genomsyrar allting (och jag skulle vilja påstå att samma sak gäller för rasism mot icke-vita).

Att bli kallad "svennejävel", "svennehora" etc och dagligen bli trakasserad för att man är en av väldigt få svenskar inom ett visst område och får därmed skulden för alla möjliga problem orsakade av etniska svenskar är alltså inte legitim rasism? Eller påstår du att det inte sker i Sverige?

Attitydinkontinent:

va

Min poäng var väl där att rasism finns från båda hållen, åt båda hållen, och att det är ett lika stort problem oavsett vart det riktas.


   
SvaraCitera

Nachac:
Vita drabbas av rasism i enskilda, specifika kontexter. Denna rasism sträcker sig dock inte, i det "västerländska" samhället, längre än isolerade tillmälen och dylikt. Rasism mot vita är inte genomträngande eller utifrån en maktposition, vilket rasismen mot ickevita är. Rasism mot vita existerar således, men är inte jämförbar.

detta slår huvudet på spiken


   
SvaraCitera

Chibibbi:
Rasism är rasism oavsett om den är strukturell eller inte. Ja, det förekommer. Att förneka det är att blunda för en del av den rasism som förekommer. 

+4 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Du har ingen källa för detta va?

Du har seriöst aldrig hört detta fenomen? Isåfall behöver du nog gå ut i verkligheten lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det är någon stolle som på allvar  missat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5898944


   
SvaraCitera

NiklasW:
En kul grej med begreppet "rasifierad" är dock att vänstern tror att det är något slags allmänt vedertaget begrepp när den absoluta majoriteten av svenska folket garanterat inte har någon aning om vad det betyder. En liten liten twitter-klick och eventuellt deras motdebattörer har hört ordet men i den verkliga världen, utanför vänster-bubblan, finns det få.

Även jag har gått och funderat på hur många som är bekanta med begreppet "rasifierad". Jag tror att det begreppet lämpar sig bäst i akademiska kretsar samt vid diskussioner med gemene lämpar det sig att välja andra ord än "rasifierad" för att bli förstådd. Jag tror att man bör vara försiktig med att ha som utgångspunk att alla förstår vad man säger om man använder det begreppet. 

I denna artikeln förklarar en språkvårdare från språkrådet begreppet rasifiering:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/begreppet-rasifierad-kan-ha-olika-betydelser_3395288.svd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homochill:

Även jag har gått och funderat på hur många som är bekanta med begreppet "rasifierad". Jag tror att det begreppet lämpar sig bäst i akademiska kretsar samt vid diskussioner med gemene lämpar det sig att välja andra ord än "rasifierad" för att bli förstådd. Jag tror att man bör vara försiktig med att ha som utgångspunk att alla förstår vad man säger om man använder det begreppet. 

I denna artikeln förklarar en språkvårdare från språkrådet begreppet rasifiering:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/begreppet-rasifierad-kan-ha-olika-betydelser_3395288.svd

För egen del tycker jag mest att hela begreppet "rasifierad" och användningen och synen på detta är ett typexempel på vilken inskränkt och verklighetsfrånvänd värld många inom elitvänstern lever i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Du har seriöst aldrig hört detta fenomen? Isåfall behöver du nog gå ut i verkligheten lite.

Var har du hört det själv? Läst det på Avpixlat? Du tjatar ständigt om att andra ska "ut i verkligheten" eftersom du inte har källor för ditt pladder. Din egen verklighetskontakt verkar låg minst sagt, så du kastar sten i glashus.


   
SvaraCitera

Nej, anser inte att rasism mot vita finns - däremot kan vita fortfarande diskrimineras och förtryckas. Men precis som du säger finns inga strukturer i samhället som förminskar, objektifierar eller förtrycker vita enbart för att de är vita. Tänker också på Gayatri Chakravorty Spivaks begrepp subaltern, och att vita, västerländska personer har ett ständigt behov av att föra tredje världens, och rasifierades, talan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Var har du hört det själv? Läst det på Avpixlat? Du tjatar ständigt om att andra ska "ut i verkligheten" eftersom du inte har källor för ditt pladder. Din egen verklighetskontakt verkar låg minst sagt, så du kastar sten i glashus.

Faktiskt helt sjukt att du på allvar missat detta. Säger verkligen något om den totalt verklighetsfrånvända värld du måste leva i. Efter en snabb googling hittade jag detta bland mycket annat:

NiklasW: Om det är någon stolle som på allvar missat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5898944


   
SvaraCitera

Nachac:
Vita drabbas av rasism i enskilda, specifika kontexter. Denna rasism sträcker sig dock inte, i det "västerländska" samhället, längre än isolerade tillmälen och dylikt. Rasism mot vita är inte genomträngande eller utifrån en maktposition, vilket rasismen mot ickevita är. Rasism mot vita existerar således, men är inte jämförbar.

Okej, är beredd att ändra mig något och hålla med om detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Faktiskt helt sjukt att du på allvar missat detta. Säger verkligen något om den totalt verklighetsfrånvända värld du måste leva i. Efter en snabb googling hittade jag detta bland mycket annat:

Jag har aldrig sagt att det inte förekommer att personer blir kallade svennehora eller dylikt. Ifrågasatte mest ditt påstående om att "det sker otroligt mycket, överallt", något du naturligtvis inte kan backa upp med någon källa. Du kan som vanligt bara tjata om andras "verklighetsfrånvända värld" trots att du själv verkar leva i en bubbla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som jag tycker har redan sagts, vita kan diskrimineras och förtryckas pågrund av deras hudfärg vilket är rasism men en strukturell sådan existerar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Jag har aldrig sagt att det inte förekommer att personer blir kallade svennehora eller dylikt. Ifrågasatte mest ditt påstående om att "det sker otroligt mycket, överallt", något du naturligtvis inte kan backa upp med någon källa. Du kan som vanligt bara tjata om andras "verklighetsfrånvända värld" trots att du själv verkar leva i en bubbla.

Haha, du är rolig du. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent: men är den strukturell? hur är rasism mot vita som kollektiv då relevant om den nästan ej är aktuell? har ej förnekat att rasism mot vita ej finns i teorin, men ser ej hur vita drabbas av den då den sker i en så pass liten utsträckning att det ej gör det strukturellt. alltså det enda scenariot jag skulle tänka vore "legitimt" för rasism mot vita är att ngn skulle kalla dem "white trash", men även detta grundar sig i rasism mot svarta. hoppas du ej tkr jg låter asflummig nu

Nej, jag förstår vad du menar. Frågan är vad ditt krav för strukturell är och ifall du vill sträcka dig utanför det "västerländska" samhället. I ett separatistiskt sammanhang kan det ju uppstå en egen kultur och jargong och därmed kultur, vilket innebär att maktförhållandet skiftar och människor som vanligen agerar från en maktposition i lägre utsträckning gör det. Detta är annars ett exempel på när sexism/misogyni och rasism mot vita möts.  http://www.dailymail.co.uk/news/article-2948592/Saudi-Arabian-historian-says-American-foreign-women-drive-rape-no-big-deal-them.html


   
SvaraCitera