Aviseringar
Rensa alla

Rasismen från invandrare bereder ut sig i Sverige


Ämnesstartare

Den importerade rasismen ökar i Sverige. Den grupp många, inklusive jag själv, upplever vara mest rasistisk är i många fall gruppen invandrare. Rasismen är stor när det gäller invandrare mot inrikesfödda svenskar men också när det gäller invandrargrupper sinsemellan. Invandrares rasism mot etniska svenskar är utbredd. Jag har oftare i mitt liv hört invandrare som använder ordet "svennejävel" än vad jag hört svenskar använda ordet "blattejävel". Men rasismen växer även mellan olika invandrargrupper. Ett starkt hat mot judar har vuxit fram i muslim-täta områden och ett allmänt hat mellan olika invandrargrupper är idag vardag i många invandrartäta områden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5656985

Diskussion: 

Vad ska vi göra åt att den största gruppen av rasister i dagens samhälle faktiskt är invandrare? Är det ett problem att denna grupp ökar så pass radikalt i Sverige? Är det överhuvudtaget ett problem att rasismen ökar i takt med att invandringen ökar? Vad tycker ni om det judehat, svenskhat och det allmänna hat mot andra invandrargrupper som vuxit fram bland invandrare? Vad ska vi göra åt problemet? 


   
Citera
Ämnesstartare

NiklasW: Ett starkt hat mot judar har vuxit fram i muslim-täta områden

puss på sverigedemokraterna som värnar om den absolut mest privilegierade (och för den delen, rasistiska) etniska gruppen i världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

puss på sverigedemokraterna som värnar om den absolut mest privilegierade (och för den delen, rasistiska) etniska gruppen i världen

Jag anser att rasism alltid är fel, vare sig den utsatta gruppen generellt sett privilegierad eller inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Jag anser att rasism alltid är fel, vare sig den utsatta gruppen generellt sett privilegierad eller inte.

självklart gör du det, därför har du bara goda saker att säga om muslimer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

självklart gör du det, därför har du bara goda saker att säga om muslimer

Faktabaserad kritik är inte samma sak som rasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med om att människor som får lov och komma hit och leva som infödda svenskar med sin bakgrund och religion  så måste de anpassa sig efter det som vanliga Svenska invånare får rätta sig efter dom borde se det som ett privilegium! 

 Men samtidigt så behöver  etniska Svenskar komma med fördomar och påståenden  och avsky emot folk som flyr ifrån sina hem länder där det är krig samt så är många här för att studera. Är inget fel på muslimer eller vad det är för folk. Bara för att media ser ut som det gör och sprider anti-muslimsk agenda . Finns den värsta sorten hos utlänningar som hos Svenskar . Frågan är vrf utsätts  och hörs visa grupper mer än andra i samhället och vilka driver det ? 


   
SvaraCitera

Mina föräldrar kom hit som invandrare i min ålder ungefär, själv är jag född och uppväxt i Sverige. Tycker också att rasismen är helt idiotisk, varför skulle man döma folk efter etnicitet? Man kan ju undra vart all rasismen kommer ifrån, för det känns ju som om att allt tjat om rasismen har börjat under de senaste åren - kan det va så att vi i Sverige tar emot för många invandrare? Många säger att man är rasist för att man ska minska invandringen, men jag tycker att man ska ta hand om så många som man kan. Tar vi hand om så många invandrare att det påverkar skattebetalares privilegier som t.ex. att pengarna som egentligen går till pensionärer går till invandrare istället så är väl klart att folk blir sura - kanske kan det vara en anledning till att man börjar med fördomar? Sedan så tycker jag att när man väl kommer till Sverige, så är det en självklarhet att man ska anpassa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Faktabaserad kritik är inte samma sak som rasism.

Ja, ni har ständigt jävligt bra koll på faktan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människan är av någon anledning så dum att den skapat rasismen - vilket i sin tur är ironiskt, då vi alla är - människor.

Det är lika ironiskt som att man en gång i tiden förslavat och även i dag i viss mån vill förslava det som egentligen är vårat ursprung - alltså mörkhyade/svarta/negrer - eller vad man nu kallar det.

Så nej, detta kommer inte som någon överraskning.

För övrigt är inte avpixlat en legitim opartisk källa och bör således inte tas hänsyn till.

Vidare så är det dubbelmoral av dig att prata om svenskhat, rasism mellan invandrare, men inget om svenskar som är rasister och ser ner på alla som inte är blåa och blåögda. Du har heller ingen källa som säger att invandrare är den största gruppen av rasister, det enda du har är ett påstående, och en artikel som säger att det finns rasism mellan invandrare - vilket som jag spåpekat ovan är föga förvånande.

Det finns ingen diskussion vad jag kan se, bara ett försök till att skapa hets genom ett än så länge ogrundat påstående.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Ja, ni har ständigt jävligt bra koll på faktan

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84

För övrigt är inte avpixlat en legitim opartisk källa och bör således inte tas hänsyn till.

Grundkällan är inte avpixlat utan SVT. Avpixlat sprider bara vidare och tolkar nyheten partiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron Är inget fel på muslimer eller vad det är för folk. Bara för att media ser ut som det gör och sprider anti-muslimsk agenda 

Media sprider verkligen inte anti-muslimsk agenda, tvärt om. Media förespråkar alltid mångkultur och islams harmlöshet samtidigt som man direkt någon kritiserar islam är framme med rasist-stämpeln. Media är i regel oerhört positivt inställda till islam och muslimer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Avpixlat sprider bara vidare och tolkar nyheten partiskt

Hjärta

Och jag väntar fortfarande på en källa som säger att invandrare är den största gruppen av rasister...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84

Vidare så är det dubbelmoral av dig att prata om svenskhat, rasism mellan invandrare, men inget om svenskar som är rasister och ser ner på alla som inte är blåa och blåögda. Du har heller ingen källa som säger att invandrare är den största gruppen av rasister, det enda du har är ett påstående, och en artikel som säger att det finns rasism mellan invandrare - vilket som jag spåpekat ovan är föga förvånande.

Rasism från svenskar pratas det mycket om i samhället, lite överdrivet och för mycket i min mening. Så fort någon i det minsta kritiserar invandringen målas ju denne ut som rasist. Svenskar som beskylls för rasism finns det gott om. Att däremot prata om rasismen som finns mot svenskar från invandrare är däremot tabu. Få artiklar har skrivits och både media och politiker verkar till stor del mörka problemen. När jag gör en diskussionstråd handlar det naturligtvis om den tabubelagda rasismen som kommer från invandrares håll då detta är något som det väldigt sällan pratas om, och den handlar naturligtvis inte om den redan idag uttjatade rasismen som kommer från inrikesfödda svenskars håll.

Att det finns rasism från invandrare kan nog vilken levande svensk ungdom skriva under på med undantag av några få verklighetsfrånvända datanissar. Artiklen styrker också detta. Att invandrare är de största rasisterna i vårt samhälle är naturligtvis bara en teori jag har, på samma sätt som teorin "svenskar är det största rasisterna" naturligtvis också bara är en teori.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Och jag väntar fortfarande på en källa som säger att invandrare är den största gruppen av rasister...

Det är en teori och en åsikt jag har, på samma sätt som du säkert har en åsikt och teori om det motsatta. Om det bakom alla åsikter och teorier var tvungen att finnas en genomarbetad och trovärdig studie skulle det vara omöjligt att överhuvudtaget diskutera eller argumentera kring de flesta ämnena. 


   
SvaraCitera