Aviseringar
Rensa alla

Rasismens uttryck


Ämnesstartare

mynona: men ogillande över "invandrare" pga kulturkrockar och liknande är inte ovanligt.

det har jag dock inte märkt av. fast det är ju rätt grovt. hur ytttras de då?


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

det har jag dock inte märkt av. fast det är ju rätt grovt. hur ytttras de då?

Som det jag beskrev förut! Samma sak. Verkliga problem inom vissa invandrargrupper förenklas och framställs som om det gäller alla invandrare, fördomar om att alla invandrare är likadana osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

När folk förenklar riktiga problem: det är till exempel legitimt att kritisera köns- och sexualsynen inom konservativa muslimska grupper

Ja fyfan för främlingsfientliga svin som står upp för jämställdhet och demokrati!


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW:

Ja fyfan för främlingsfientliga svin som står upp för jämställdhet och demokrati!

Sd:are och islamister har nog i själva verket mycket gemensamt i sin syn på jämställdhet och demokrati. De skulle komma ganska väl överens om de diskuterade igenom till exempel sin syn på homosexualitet och könsroller. Jag har läst avpixlat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag trodde att fler skulle skriva här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Sd:are och islamister har nog i själva verket mycket gemensamt i sin syn på jämställdhet och demokrati. De skulle komma ganska väl överens om de diskuterade igenom till exempel sin syn på homosexualitet och könsroller. Jag har läst avpixlat. 

Du verkar inte vara särskilt insatt i politik och det är beklagligt att se hur fel det kan bli. SD anser, till skillnad från islam, att kvinnor och män är lika mycket värda, att inget av könen ska diskrimineras och att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar och rättigheter. Att du överhuvudtaget jämför en ideologi som direkt förespråkar förtryck mot kvinnor med SD är i min värld att visa extremt dålig respekt mot kvinnor som faktiskt drabbas av islams kvinnoförtryck. SD är dessutom det enda parti som vågar ifrågasätter Islams kvinnoförtryck till skillnad från andra partier som till och med tillåter företrädare att ha sådana åsikter, något som aldrig skulle hända inom SD. Googla Omar Mustafa och Abdirizak Waberi. 

Avslutningsvis måste jag säga att du måste bli mer insatt i politik innan du försöker ge dig in i en diskussion du bara gör bort dig i. Detta var ärligt talat ganska pinsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
jag trodde att fler skulle skriva här.

Folk kanske skräms bort av din brist på att kunna föra en diskussion och att komma med argument, vad vet jag... Oskyldig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Sd:are och islamister har nog i själva verket mycket gemensamt i sin syn på jämställdhet och demokrati. De skulle komma ganska väl överens om de diskuterade igenom till exempel sin syn på homosexualitet och könsroller. Jag har läst avpixlat.

Sanningens ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Folk kanske skräms bort av din brist på att kunna föra en diskussion och att komma med argument, vad vet jag... Oskyldig

har du blivit kränkt av någon på ett rasistiskt sätt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: SD är dessutom det enda parti som vågar ifrågasätter Islams kvinnoförtryck till skillnad från andra partier

Verkar snarare som att SD vill rättfärdiga sin egen bristfälliga kvinnosyn genom att jämföra den med extremistiska islamisters.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

har du blivit kränkt av någon på ett rasistiskt sätt då?

Nej, möjligtvis när man hör svenskfientliga saker men det är knappast något man blir kränkt över då det blivit en sådant normalt inslag i dagens Sverige med tanke på invandringen. Jag tror förövrigt att rasism skapas när grupper av människor lever på olika ställen segregerat från varandra. Jag är övertygad om att rasism är så gott som obefintlig hos vanliga medelklass människor som ständigt möter och träffar folk med annan bakgrund och naturligtvis har säkert de flesta en vän eller bekant med invandrarbakgrund. Rasism uppstår lättast i väldigt "svenska" kretsar alternativt i väldigt "invandrartäta" kretsar. Eftersom segregationen ökar i samhället med tanke på vår oansvarsfulla invandringspolitik är i dagsläget det största problemet invandrare som är rasistiska då det i synnerhet är denna grupp som lever segregerat och avskilt från den andra gruppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Rasism uppstår nog lättast i väldigt "svenska" kretsar

är inte medelklass också svenska kretsar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Verkar snarare som att SD vill rättfärdiga sin egen bristfälliga kvinnosyn genom att jämföra den med extremistiska islamisters.

Vilka åsikter menar du SD delar med islam när det gäller kvinnor? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

är inte medelklass också svenska kretsar?

Jo det finns säkert medelklass-grupper som inte heller så ofta träffar på en invandrare, kanske var dåligt uttryck. Menar istället att det nog är väldigt ovanligt med rasism hos "vanliga" svenskar då dessa ständigt träffar på invandrare i sin vardag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Vilka åsikter menar du SD delar med islam när det gäller kvinnor?

Det är bara generell inofficiell misogyni, vilket är en av anledningarna till att SD har så svårt att locka kvinnor.


   
SvaraCitera