Aviseringar
Rensa alla

Rasistisk?


Ämnesstartare

Jag känner mig fruktansvärt rasistisk just nu, även fast jag inte vill vara det.

Jag bor i en liten by uppe i lappland. Här har de rätt nyligen börjat ta in invandrade samt flyktingar till ett område precis där jag bor. Ända sedan dess har allt bara varit hemskt.

Jag ser alltid polisbilar där och en hel del vandalism. Jag läser i tidningen hur många av dem skadar poliser och ordningsvakter på krogen och knivslagsmål har skett där mer än en gång. För ca. två veckor sedan blev jag följd av två män, och efter de så tvingade sig en av dem på mig, men hann inte göra annat än slita mig i håret och klämma mig på bröstet.

Efter denna upplevelse har jag funnit mig själv tänka hemska tankar. Jag vill vara förstående men det är så svårt. Jag vet mycket väl att det finns de som sköter sig och är väldigt snälla. Men jag kan inte längre lita på någon av dem.

Skicka mig till helvetet. [sad]


   
Citera
zIGGE

Skulle direkt slagit ner dem om jag såg det hända.. Blir så arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

det hända

Det?


   
SvaraCitera

Antar att du menar att de som gör detta är invandrare? Gör de det FÖR att de är invandrare, eller finns det andra förklaringar? Är väl när man börjar skylla ett beteende på människors ras/nationalitet/etnicitet/whatever som det blir rasism, inte när man konstaterar att folk med utländsk härkomst också kan vara våldtäktsmän. Hade du börjat tänka på det ur en rassynvinkel ifall det var vita människor som gjorde det? Troligtvis inte. Där har du rasismen i det hela. Om det skulle bero på människor ras, etnicitet eller dylikt så hade alla med denna härkomsten gjort det. Om inte alla gör det så finns det uppenbarligen andra anledningar till beteendet.


   
SvaraCitera

What rödinga said.


   
SvaraCitera
zIGGE

Rödingajävel:

Gör de det FÖR att de är invandrare, eller finns det andra förklaringar? Är väl när man börjar skylla ett beteende på människors ras/nationalitet/etnicitet/whatever som det blir rasism

Har med att dom är invandrare att göra. Man kan ogilla invandrare utan att det är rasistiskt.


   
SvaraCitera

zIGGE:

Har med att dom är invandrare att göra. Man kan ogilla invandrare utan att det är rasistiskt.

Om ett beteende har med ens härkomst att göra så beter sig alla med den härkomsten på det sättet, annars finns det andra anledningar eftersom vissa med den härkomsten (typ 99%) inte beter sig så. Och jo, att ogilla "invandrare" generellt är ren rasism.


   
SvaraCitera

^
nice.. inte bara creepy & stalkig, utan efterbliven också. men det hänger väl ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Gör de det FÖR att de är invandrare, eller finns det andra förklaringar?

Jag skulle säga att de här männen inte vet något bättre eftersom de säkert fått detta beteende efter religion eller kultur. Det är inte så att jag skyller på dessa. Jag är självklart ingen rasist men tråden handlar om hur jag på senaste tänkt väldigt rasistiskt. Som att de borde skicka ut dem för inget bra verkar ju hända med dem involverade. Men detta är något jag verkligen inte menar. You get the point.


   
SvaraCitera

tänkte på att op har en signatur där det står "I'm polish"
var föga road utav detta

men vad rödinga sa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

tänkte på att op har en signatur där det står "I'm polish"
var föga road utav detta

Haha, jag är inte polsk, jag lyssnar på polsk jazz. There for the signature.


   
SvaraCitera
zIGGE

Rödingajävel:

Om ett beteende har med ens härkomst att göra så beter sig alla med den härkomsten på det sättet, annars finns det andra anledningar eftersom vissa med den härkomsten (typ 99%) inte beter sig så. Och jo, att ogilla "invandrare" generellt är ren rasism.

Hade man ogillat människor som är invandrare i sig skulle man kunna kalla sig rasist, men det är en fin tråd mellan att ogilla människor för att vara invandrare och att ogilla invandrare för att dom inte smälter in i samhäller utan påverkar det negativt genom vandalism och skapar otrygghet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kindergartner:

Det?

kindergartner:

För ca. två veckor sedan blev jag följd av två män, och efter de så tvingade sig en av dem på mig, men hann inte göra annat än slita mig i håret och klämma mig på bröstet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

För ca. två veckor sedan blev jag följd av två män, och efter de så tvingade sig en av dem på mig, men hann inte göra annat än slita mig i håret och klämma mig på bröstet.

Du kan vara min skyddsvakt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lilla Lady:

var föga road utav detta

Alltså Polish-ish [sad]


   
SvaraCitera

Kan förstå att du tänker så. Klart man ogillar personer som förstör. Oavsett var dom kommer ifrån.


   
SvaraCitera
zIGGE

kindergartner:

Du kan vara min skyddsvakt.

Eller så lär sig kindergartner kampsport och eller kvinnligt självförsvar !
så behöver hon inte vara beroende av någon ^^

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken:

Kan förstå att du tänker så. Klart man ogillar personer som förstör. Oavsett var dom kommer ifrån.

My point exactly.


   
SvaraCitera