Aviseringar
Rensa alla

Rasistisk?


Nachac:

Jodå, och det är till och med ett praktiserat straff. Och eftersom du inte tycks bry dig om vad som händer med invandrarborttslingar, varför skulle du bry dig om svenssonbrottslingars öde?

Nej jag bryr mig inte, men vart ska man skicka svenskar isf? Finns ingen ledig ö som Australien man kan använda nu.

Nachac:

Du talar som om brott var ett resultat av nogräknat rationellt tänkande - det är det oftast inte. Svenssonbrottslingar begår också oftast brott på grund av sociala och/eller psykiska svårigheter, vad spelar det för roll i vilket land man drabbas av dem?

Oftast? Finns det statistik på sånt?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Nu är det iofs människor som har det svårt när de begår brottet, inte bara att de haft det svårt tidigare.

Okej, eftersom vi skriver i just den här tråden så tar jag det trådskaparen råkade ut för som exempel.
Vilken slags svårighet i sitt liv ska rättfärdiga något sånt?

ClosingTime:

Förstår det, därav beklagade jag.

Okej. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Kablash__:

Förklara varför det är rättfärdigat att misshandla någon i sitt nya land bara

har aldrig sagt att det är rätt, men förväntar du dig att t,ex 1 föräldrarlös 11årig pojke från afghanistan som har sett helvetet framför sig ska reagera på samma sätt som en 11årig som har bott hela sitt liv i sthlm ?

aa man blir påverkad av det man har sett/blivit utsatt för o reagerar annorlunda + man blir inte en ny frisk människa bara för att man flyttar till ett annat land.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Vilken slags svårighet i sitt liv ska rättfärdiga något sånt?

Du gillar att använda ordet rättfärdiga, jag väljer att använda ordet förklara istället. Sociala och ekonomiska svårigheter.


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

har aldrig sagt att det är rätt, men förväntar du dig att t,ex 1 föräldrarlös 11årig pojke från afghanistan som har sett helvetet framför sig ska reagera på samma sätt som en 11årig som har bott hela sitt liv i sthlm ?

Nej det gör jag inte 😛 Jag förväntar mig dock att man ska lära sig vad man kan göra och inte göra.

Kakaoxo:

självklart blir man påverkad av det man har sett/blivit utsatt för. man blir inte en ny frisk människa bara för att man flyttar till ett annat land.

Nepp det blir man inte, men det rättfärdigar inte att man begår grova brott.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Du gillar att använda ordet rättfärdiga, jag väljer att använda ordet förklara istället. Sociala och ekonomiska svårigheter.

Okej, så den personen har sociala och ekonomiska svårigheter och bestämmer sig för att våldta någon?

Inser du inte hur jävla dumt det låter själv?


   
SvaraCitera

Kablash__:

Okej, så den personen har sociala och ekonomiska svårigheter och bestämmer sig för att våldta någon?

Du får det återigen att låta som något man går och planerar. Återigen, lätt att komma med åsikter om hur lätt det är att inte göra det ena eller andra när man sitter framför datorn och har det bra. Ju mer trängd eller försvagad en människa blir ju mer irrationellt agerar den den.

Kablash__:

Inser du inte hur jävla dumt det låter själv?

Inser du inte hur dumt det låter att sitta och ignorera forskningen och tycka att man vet bättre själv? Varför ska man tro mer på dig än vetenskap?


   
SvaraCitera

Kablash__:

ska lära sig vad man kan göra och inte göra.

hur? genom att skicka dom till blablaärfel-skola?[wink] haha vad du motsäger dig sj hela tiden.

och nej man lär sig inte om man skickas tbx till helvetet igen.

Kablash__:

men det rättfärdigar inte att man begår grova brott.

Image


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

hur? genom att skicka dom till blablaärfel-skola? haha vad du motsäger dig sj hela tiden.

och nej man lär sig inte om man skickas tbx till helvetet igen.

Nej, man ska lära sig sånt när man kommer till Sverige, inte efter man har begått ett sånt brott.

Kakaoxo:

e

Suck...

ClosingTime:

Du får det återigen att låta som något man går och planerar. Återigen, lätt att komma med åsikter om hur lätt det är att inte göra det ena eller andra när man sitter framför datorn och har det bra. Ju mer trängd eller försvagad en människa blir ju mer irrationellt agerar den den.

Ja, jag vet att jag inte vet hur de har det.
Men tänk hur mycket de som blir utsatta för sånna brott påverkas av det. Enligt mig är det helt enkelt inte värt det.

ClosingTime:

Inser du inte hur dumt det låter att sitta och ignorera forskningen och tycka att man vet bättre själv? Varför ska man tro mer på dig än vetenskap?

Har jag inte sagt att man ska, eller har du läst det någonstans? Jag skriver bara hur jag ser på saker och ting, om du inte kan se skillnad på det och att jag försöker predika sanningen så beklagar jag. [smile]


   
SvaraCitera

Kablash__:

Nej, man ska lära sig sånt när man kommer till Sverige,

sånt lärs inte ut på sfi [party]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

sånt lärs inte ut på sfi

sfi?


   
SvaraCitera

Kablash__:

Har jag inte sagt att man ska, eller har du läst det någonstans?

Du har i varje fall kunskapsföraktande, du vill ha längre straff, du tycker människor som begår brott inte är något värda, du tror att de begår brott för att de känner för det och inte pga deras situation. Du går emot punkter där vetenskapen är ganska klar.

Kablash__:

Nej, man ska lära sig sånt när man kommer till Sverige

Tror nog de redan vet att det är fel att misshandla, det är inte bara i Sverige vi inte tycker om sådana där vildefasoner. Det har återigen med sociala och ekonomiska faktorer att göra, inte varifrån du kommer eller vad du känner för att hitta på idag.


   
SvaraCitera

Sen tycker jag att det verkar som att ni tror att alla sånna brott begås av folk som haft det svårt förut. Det är absolut inte sant.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Nej jag bryr mig inte, men vart ska man skicka svenskar isf? Finns ingen ledig ö som Australien man kan använda nu.

Ingenstans. Man stänger ut dem från landet, ganska likvärdigt med att stänga ute människor som kommer från krigshärjade, eller på annat vis miserabla, länder.

Kablash__:

Oftast? Finns det statistik på sånt?

Statistik? Du behöver siffror? Är det inte bättre att man kollar på studier av människors psyken genom psykologi och kriminologi?


   
SvaraCitera

Kablash__:

Sen tycker jag att det verkar som att ni tror att alla sånna brott begås av folk som haft det svårt förut. Det är absolut inte sant.

Varför snöar du in dig på ordet förut, ingen har hävdat att det var förut de haft svårt, utan även under den perioden då brottet begås. Nej, du har rätt, alkoholpåverkan är nog en enorm del också, men hur är det relevant?


   
SvaraCitera