Aviseringar
Rensa alla

Rasistiskt att säga blatte men inte svenne?


Ämnesstartare

Idag så satt jag ned bland några slumpmässiga själar från min klass.
Två började leka runt som killar gör och en drog till sig min mössa. Jag känner mig lätt hotad. Så utan att tänka stirrade jag upp, drog tillbaka mössan och utbrast "Vad gör du jävla fitta?!".
Killen (i denna händelse var svart) stannade till och stirrade. "Du kallar mig inte fitta!", "Jo. Ifall du baxar min mössa så gör jag det" svarade jag.

"Jävla svenne" morrade han till. Jag reste mig upp för att göra ett val.
1. Ge namnet Sven en sämre betydelse och ge igen via våld
2. Bitcha ur och inte göra något

Men precis när jag var halvvägs upp från platsen så backade de två andra upp mig. Dom påminde idioten om att han var den som provocerade.
Så nu stirrar jäveln på mig varenda lektion.

Detta ger mig en tanke: ifall han kan säga "Jävla svenne" till mig och jag är vit och svensk.
Kan jag då säga "Jävla blatte" fast han är svart?
Jag är inte rasist, men jag hatar att vara en jävla dörrmatta.

Era synpunkter?


   
Citera
Ämnesstartare

Båda kan vara både rasistiska och inte rasistiska beroende på när, hur och vem som säger det och vem man säger det till...

Klart du kan säga jävla blatte om du vill, men förvänta dig inte att folk blir glada över att höra det på det sättet som du kommer säga det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skillnaden är väl att "svennar" inte haft en massa människor emot sig och blivit diskriminerade på samma sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men kan också bli irriterad över att det är så accepterat att säga sånt till oss. Minns när jag var i London och en turk raggade på min vän som är halvasiat och sa högt hur han aldrig skulle ragga på mig då det är så tråkigt med svenskar. Då blev jag faktiskt irriterad på riktigt då han knappt pratat med mig och drog alla fördomar utifrån att jag var svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Skillnaden är väl att ni inte tar åt er lika mycket, eller så tar ni åt er lika mycket men inte visar det på samma sätt. Då blir det ju också "mer accepterat".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

Skillnaden är väl att ni inte tar åt er lika mycket, eller så tar ni åt er lika mycket men inte visar det på samma sätt. Då blir det ju också "mer accepterat".

och vad kan vara grunden till det månntro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker två saker när jag läser den här tråden:

1. Det beror alltid på kontext som Burre sa.

2. Du ifrågasätter inte din egen sexism i den förolämpning som du använder först. Då har du verkligen ingen rätt att klaga på eventuell rasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

simommrt1:

Kan jag då säga "Jävla blatte" fast han är svart?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

och vad kan vara grunden till det månntro?

Tror att många invandrare helt enkelt kommer från en våldsammare kultur och lär sig att inte ta skit sedan de är små.

Jag tror inte heller att folk egentligen bryr sig om "vilka som har varit diskriminerade". Isåfall är förmodligen mest svenskar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

Tror att många invandrare helt enkelt kommer från en våldsammare kultur och lär sig att inte ta skit sedan de är små.

Det grundar sig väl också i fientligheten skulle jag tro,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså den som varit förr, inte som det ser ut idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan också störa mig på sånt. här i sverige finns det massa utlänningar som klagar på svenskar och säger rasistiska saker men eftersom de är utlänningar gör det inget men säger en svensk något så blir det kaos


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar säga blatte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

brukar säga blatte.

SKARU HA STRYK ELLER FACKING SVENNE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SKA CUTTAREJ


   
SvaraCitera