Aviseringar
Rensa alla

Rasistiskt undervisningsmaterial


time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Rasism är i min värld när en hel folkgrupp utmålas som mindre värd enbart på grund av dess etnicitet

Det behöver inte vara så generaliserande att hela folkgruppen utmålas. Det kan också vara ett strukturellt problem där generaliseringar ingår i den rasistiska bilden. Annars har du rätt, men du borde försöka förstå att det här är rasism och islamofobiskt, och inte förneka det bara för att det råkar höra till gruppen Sverigedemokrater inte är så väldigt förtjusta i. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Det förmedlar en generaliserande bild, som förvisso det möjligtvis finns grund i

PeekABoo_3ef209_640992.jpg

För arabiska småflickor springer jämnt runt och självmordsbombar...

time: Det är helt vansinnigt att såna här nidbilder förekommer i läroböcker, det är så missvisande att det inte finns.

För att inte nämna motbjudande. För övrigt när jag tittar på bilden så känns det som något från... inte vet jag, säg 50- eller 60-talet? När jag ser bilden och texten så känns det så fruktansvärt inaktuellt, som om man snålat och skitit i att uppdatera materialet på hur många årtionden som helst...

time: (Hjärta)

Hjärta


   
SvaraCitera

Wtfwtfwtfwtf


   
SvaraCitera

time:

Det behöver inte vara så generaliserande att hela folkgruppen utmålas. Det kan också vara ett strukturellt problem där generaliseringar ingår i den rasistiska bilden. Annars har du rätt, men du borde försöka förstå att det här är rasism och islamofobiskt, och inte förneka det bara för att det råkar höra till gruppen Sverigedemokrater inte är så väldigt förtjusta i. 

Nu tycker jag i allmänhet att Sverige använder begreppet "rasism" i för stor grad. Jag menar i dagsläget räknar nu till och med folk mig till rasist bara för att jag vill minska invandringen, betonar att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik och dessutom kritiserar islam. Begreppet rasism är redan urvattnat och riskerar att bli det ytterligare. Att visa ett exempel på en arabisk flicka som är terrorist är inte rasism. 


   
SvaraCitera

Storchen84:
För arabiska småflickor springer jämnt runt och självmordsbombar.

Det sa jag inte och för ovanlighetens skull så förvränger UMs i särklass sämsta debattör ännu en gång istället för att diskutera sakligt.


   
SvaraCitera

Skolböcker ska absolut inte föra israels talan och försöka rättfärdiga deras ockupation


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: ag menar i dagsläget räknar nu till och med folk mig till rasist bara för att jag vill minska invandringen, betonar att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik och dessutom kritiserar islam.

Det är för att man kan kritisera invandringspolitiken utan att för den sakens skull dra andra etniciteter över en kam och generalisera negativt. Du ger ju blanka fan i sekulära muslimer men pratar ändå om muslimer som en homogen grupp. Vad ska jag kalla dig om inte rasist? Ignorant? Människofientlig? Lågutbildad?


   
SvaraCitera

Tycker ni det är rasistiskt bara för det visar att det är olika i olika länder? Eller nåt annat?


   
SvaraCitera

time:

 Du ger ju blanka fan i sekulära muslimer men pratar ändå om muslimer som en homogen grupp.

Nej. Jag riktar kritik mot Islam och de som följer islam bokstavstroget då islam förespråkar odemokratiska värderingar. Jag har inget emot muslimer som inte stödjer de odemokratiska åsikterna inom Islam och det har jag under varje diskussion ämnet kommit upp också sagt det. Jag kritiserar odemokratiska muslimer lika mycket som jag kritiserar odemokratiska kristna eller folk med odemokratiska värderingar i allmänhet. Jag är också tydlig med att säga att alla muslimer inte följer koranen bokstavstroget. 

Även om jag skulle hävda att alla muslimer är odemokratiska och exempelvis börja använda skällsord mot muslimer som grupp vet jag inte riktigt hur detta går in i begreppet rasism. Muslimer är ingen homogen grupp eller ras utan det finns muslimer runt om i hela världen, vita, svarta, asiater, araber osv. Det hade i så fall kunnat röra sig om islamofobi. Men i det begreppet ingår inte heller jag i då jag, som sagt, kritiserar islam utifrån vad som faktiskt står i koranen, hur det faktiskt ser ut i muslimska länder och då jag gång på gång har betonat att alla muslimer inte är likadana. 


   
SvaraCitera

såg den tidigare idag

håller med om följande:

Zodd:
Ser ut som om det är någon SD:are från Avpixlat som skapat den där skoluppgiften. 


   
SvaraCitera

Hur fan kan sån här smörja finnas kvar i skolböckerna år 2013?????


   
SvaraCitera

NiklasW: Det sa jag inte

Du antydde det - som du oftast gör med saker - för att kunna förneka påståendet.

NiklasW: som förvisso det möjligtvis finns grund i

Väldigt tydlig antydan imo. Visserligen ingenting om vad det finns för grund för att arabiska småflickor är självmordsbombare alls, bara en antydan om att det "möjligtvis" finns en grund i det.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Du antydde det - som du oftast gör med saker - för att kunna förneka påståendet.

Nej. Jag antydde att det är vanligare med självmordsdåd i arabvärlden och att det därför finns grund för generaliseringen. Att generalisera är dock ändå fel, speciellt i detta sammanhanget. 


   
SvaraCitera

Möjligen olämpligt, men inte mycket mer.


   
SvaraCitera

ruttet


   
SvaraCitera