Aviseringar
Rensa alla

Recept på nätet eller från böcker?


Awflauggz:

😀
vill du ha? Hjärta

Visst :*


   
SvaraCitera

Lite både och, men har på senare försökt skaffa lite mer kokböcker. Ofta tar jag dock bara någon grund eller liten del från ett recept och kör sen på egna infall. Det är bra att skaffa något slags hyfsad grund utifrån säg Anna Bergenström och sedan jobba vidare utifrån det. Det kan vara rätt göddigt att laga riktig mat om man av någon anledning får tid över till sådant.


   
SvaraCitera
reben

har inga böcker


   
SvaraCitera
reben

hemma hade dom böcker använde dom när man skulle baka o så men maten va fett omodern?


   
SvaraCitera

Har en anteckningsbok jag fyller med recept. Den innehåller mestadels min familjs recept, men många av dem har fått modifikationer från både internet, mina egna påhitt och böcker. 

Oftast använder jag varken internet eller kokböcker när det gäller att få inspiration till middag, utan vet redan vad jag är sugen på att äta/har hemma och så kollar jag upp lite olika recept till den maträtten på nätet och jämför tills jag hittar ett som passar mina matlagningsskillz.  Sedan skriver jag upp ca hälften av instruktionerna, och kör. Det brukar fungera (y). 


   
SvaraCitera

Jag kollar nästan alltid upp allt på nätet. Men ibland så kollar jag i gamla kokböcker jag har fått, speciellt om jag ska baka. 

Den här pastan gjorde jag igår: 

Det blev sjukt gott. Jag hade även citronjuice i så att den blev lite syrlig. 


   
SvaraCitera

använder bara internet


   
SvaraCitera

Jag brukar skumma igenom recept ibland om jag då vill laga någonting jag inte har lagat tidigare. Är väldigt ambitiös i köket så var ett tag sedan recept användes, men om jag använder recept så är det  både bok men även internet. Föredrar bok, känns lite som att internet skall lämnas utanför köket. Böcker känns mer mysiga!

Men mestadels höftar jag till de och freestylar. Lagar mat med kärlek så blir oftast bra ändå! 🙂


   
SvaraCitera

Jag tror att de flesta använder matbloggar och sidor på internet mer som inspo, sen så lagar man på känsla. Om man kan det dvs. Men de som inte är lika vana i köket köper nog mycket färdigt och lusläser recepten. Men jag tror att det är en av anledningarna att det går så bra för matkonton på instagram t ex. Just för att folk vill bara få inspirationen! 


   
SvaraCitera

Trullats:
Jag tror att de flesta använder matbloggar och sidor på internet mer som inspo, sen så lagar man på känsla. Om man kan det dvs. Men de som inte är lika vana i köket köper nog mycket färdigt och lusläser recepten. Men jag tror att det är en av anledningarna att det går så bra för matkonton på instagram t ex. Just för att folk vill bara få inspirationen! 

Så är det verkligen! Har du några tips på insposidor?


   
SvaraCitera

Fördelen med en kokbok i traditionell form är att du kan lära dig grunderna för olika sorters mat, hur man gör en rimlig stek osv, sedan när det sitter så kan man utifrån den grunden börja experimentera och kulinariskt fucka ur lite.


   
SvaraCitera

fredrikavarnamnet:
Jag kollar nästan alltid upp allt på nätet. Men ibland så kollar jag i gamla kokböcker jag har fått, speciellt om jag ska baka. 

Den här pastan gjorde jag igår: 

Det blev sjukt gott. Jag hade även citronjuice i så att den blev lite syrlig. 

Ge mig den pastan nu tack!"!


   
SvaraCitera
torg1

brukar inte baka/laga mat så mkt men om jag behöver recept så brukar jag kolla de på internet. Är inte uppväxt med böcker, papper och sådant så de är väl anledningen xD
Brukar inte kolla på någon speciell sida utan söker upp de jag vill och kollar runt lite tills jag hittar exakt vad jag söker 😀


   
SvaraCitera

Står väl hur länge man ska värma på kartongen eller?


   
SvaraCitera

Galen


   
SvaraCitera