Aviseringar
Rensa alla

Reclaim Rosengård 22/8


Ämnesstartare

Texten är tagen ur ett flygblad om Reclaimet

"I vilken annan stadsdel i Malmö skulle invånarna tvingas bo i söndermöglande lägenheter fyllda av kackerlackor, trots att kommunen känt till problemen i tio år? I vilken annan stadsdel skulle polisen avsätta resurser från hela Skåne för att inleda en permanent belägring? I vilken annan stadsdel skulle de sociala problemen konsekvent angripas med repression? Svaret är ingen. För det här handlar om Rosengård – men mest av allt handlar det om klass.

Rosengård, och i synnerhet Herrgården, beskrivs som ett segregerat problemområde, en grogrund för radikal islamistisk verksamhet och gängkriminalitet. Men i själva verket är det hela Malmö som är en segregerad stad, till följd av en rasistisk klasspolitik som medvetet gynnat de rika i Malmö. I Rosengård bor arbetarklassen, till stor del med utomeuropeisk bakgrund. De som har absolut minst makt över sina egna liv – på botten av klassamhället.

Det kostar ingenting att skita i oss.

Journalister, proffstyckare, polischefer och politiker gnäller när ungdomar på Rosengård attackerar polisen med stenar men håller tyst om att politikerna i Malmö stad egentligen bara skördar vad de sått när de i åratal bara svarat på de sociala problemen med ökad repression: fylla området med rasistiska poliser som trakasserar ungdomarna och kallar dem för “apajävlar”, “blattejävlar” och andra rasistiska förolämpningar.

Ska vi snacka organiserad kriminalitet så är de verkliga kriminella på Rosengård Contentus och Newsec, som vräker ungdomarna från deras fritidsgårdar och tjänar miljoner på att inte underhålla husen de förvaltar. Till de kriminella hör även MKB som putsar upp Malmö stads varumärke genom att med hjälp av höjda hyror i bland annat Rosengård, erbjuder rika människor subventionerade lyxlägenheter i Västra Hamnen. Det är kriminellt att som Malmö stad i åratal känna till att mängder med lägenheter på Herrgården är direkt hälsofarliga för de som bor där men ändå inte göra något åt saken.

Vad som däremot INTE är kriminellt är att slåss för ett värdigt liv, för rätten att bli behandlad med respekt och mot att tvingas leva som i en polisstat i sitt eget bostadsområde.

Den 22 augusti kl. 20 ordnar vi Reclaim Rosengård, en fet gatufest i rondellen intill bensinmacken på Ramels väg, som en protest mot de sociala förhållandena på Rosengård. Vi bor inte alla på Rosengård, vissa jobbar, andra studerar eller är arbetslösa, vissa har svensk bakgrund, andra icke-svensk. Men vi har ett gemensamt: vi är trötta på att bli behandlade som skit!

Därför kräver vi:

SNUTEN UT UR HERRGÅRDEN

SÄNKTA HYROR OCH TOTALRENOVERINGAR AV ALLA NEDGÅNGNA FASTIGHETER

SJÄLVSTYRANDE OCH FRIA FRITIDSGÅRDAR"


   
Citera
Ämnesstartare

eller så flyttar man


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

eller så flyttar man

Hade många säkert gjort om de haft råd, om de kunnat få jobb på andra orter/i andra områden, om det funnits bostäder till dem, osv. Tycker dock inte man ska behöva flytta från sin stad, och det går inte att flytta ifrån klassamhället. Man kommer bara råka ut för en lika värdelös behandling någon annanstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Man kommer bara råka ut för en lika värdelös behandling någon annanstans.

Nä, varför det? Men resten stämmer iof.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Nä, varför det? Men resten stämmer iof.

Var skulle man flytta för att slippa klassamhället menar du? Och var slipper man trakasseras av snutar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag bott i malmö, kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

SNUTEN UT UR HERRGÅRDEN

Öh, smartis där?

Motborgare:

SÄNKTA HYROR OCH TOTALRENOVERINGAR AV ALLA NEDGÅNGNA FASTIGHETER

Där håller jag med, jag såg också på kalla fakta (tror jag att det var [rolleyes]) Där lägenheterna var hemska, kryp överallt, väggarna höll på o förfalla osv [surprised]. Helt sjukt, och detta är i SVERIGE. My ass [confused]

Motborgare:

SJÄLVSTYRANDE OCH FRIA FRITIDSGÅRDAR"

Vadåra, hur är det nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Och var slipper man trakasseras av snutar?

De flesta normala ställen? Det står i texten att det är i just Rosengård som rasistpoliser behandlar folk som skit. Det Rosengård som beskrivs i flygbladet låter som en helt annan planet än övriga Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bryr mig inte ett piss... de får väl utnyttja sina demokratiska rättigheter och tvinga kommunen att agera istället för att elda bilar och krossa fönster... #@%€&! Dold text: //variabel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underbart, äntligen har vänstern förstått att man skall återta Rosengård från invandrarna, för man kan ju knappast mena att det är polisen som ockuperat området?[rolleyes]


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Där håller jag med, jag såg också på kalla fakta (tror jag att det var )

Uppdrag granskning [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Uppdrag granskning

Aha, ok. Tack [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lol, trodde det skulle handla om att "reclaima" Rosengård från invandrarna.

Håller delvis med, bor i Malmö men gatufester är inget för mig och Reclaim drar alltid till sig drägg.


   
SvaraCitera

Motborgare:

SNUTEN UT UR HERRGÅRDEN

Laglöshet for the win!

Undra hur mycket det skulle gnällas om polisen inte fick tillräckligt med resurser i Rosengård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, bor faktiskt i rosengård då.


   
SvaraCitera