Aviseringar
Rensa alla

Regeringen vill sänka studiebidraget


Ämnesstartare

Borg gick idag ut med åtgärder de vill göra. Bl.a. ska de sänka studiebidraget med 300 kr och istället tvinga studenter att ta högre lån. De ska också ta bort att kvarvarande studieskulder avskrivs vid 68 års ålder. Alla som pluggat vet nog redan hur pissigt med pengar man har som student. Vad tycker du om detta?

Nyheten: http://www.dn.se/valet-2014/regeringen-foreslar-atgarder-pa-nio-miljarder/

Håller nu på att organiseras en nationell protestdag då det ska vara protester i flera städer runt om i landet mot detta. Här finns ett Facebook-event för den som vill delta eller organisera något på sin ort (datum och tid ska sättas ikväll så strunta i det datum som står i eventet just nu):


   
Citera
Ämnesstartare

så dåligt har man inte med pengar som student som de flesta vill få det att låta, men ja, Borg är efterbliven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
så dåligt har man inte med pengar som student som de flesta vill få det att låta, men ja, Borg är efterbliven.

Haha va? Prova att betala hyra för 4-5k/månad. Det är pissigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
så dåligt har man inte med pengar som student som de flesta vill få det att låta, men ja, Borg är efterbliven.

Jodå. Speciellt om man inte tar lån.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

så länge jag hade rätt till studiemedel så kände jag aldrig någon brist på pengar. Men ja det finns ju alltid någon som drabbas värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
så dåligt har man inte med pengar som student som de flesta vill få det att låta, men ja, Borg är efterbliven.

Som högskolestudent har man med fullt lån ca 9000 kr i månaden. Bidragsdelen är bara 2251 kr i månaden av dessa.

Genomsnittslönen i Sverige för samtliga sektorer låg 2012 på 29800 kr. För tjänstemän 35800 och för arbetare 25100. Alla genomsnittslöner är mer än dubbelt så höga som studiemedlet och består helt i lön, medan studiemedlet till större del utgörs av lån. Sen ska såklart lön finansiera mer än vad studiemedlet är tänkt att finansiera så jämförelsen är såklart inte solklar, men att studenter inte skulle ha en väldigt låg inkomst är lögn.

Källa för lönestatistik:
http://www.mi.se/files/PDF-er/lonestruktur/snittlon_2012.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Haha va? Prova att betala hyra för 4-5k/månad. Det är pissigt

Jag gör redan det, och har inkomst som en student ungefär

isola: Jodå. Speciellt om man inte tar lån.

Tar man inte lån får man skylla sig själv för sin kassa ekonomi

Rödingajäveln: Som högskolestudent har man med fullt lån ca 9000 kr i månaden. Bidragsdelen är bara 2251 kr i månaden av dessa.

Jag har studerat och levde då mycket rikare än vad jag gör nu, men allt var förvisso mycket billigare 2006.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez: Jag har studerat och levde då mycket rikare än vad jag gör nu, men allt var förvisso mycket billigare 2006.

Så för att det finns folk som har det sämre är inte studiemedlet lågt eller vadå? Tycker det är ett konstigt argument. Uteliggare i Sverige har det bättre än uteliggare i Ryssland, alltså har inga uteliggare i Sverige det dåligt med den logiken.

Men ja, jag har också mer pengar när jag pluggar än när jag var arbetslöst så jag säger inte emot dig om att det finns grupper som har det sämre. Jag ser bara inte hur det gör att studenter inte skulle ha en låg inkomst, särskilt om du då tar med det faktum att majoriteten av studenternas inkomst inte är en inkomst utan ett lån som de måste betala tillbaka längre fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Så för att det finns folk som har det sämre är inte studiemedlet lågt eller vadå? Tycker det är ett konstigt argument.

Du är ett konstigt argument

Rödingajäveln: Uteliggare i Sverige har det bättre än uteliggare i Ryssland, alltså har inga uteliggare i Sverige det dåligt med den logiken.

Du missförstår mig intensionellt för att försöka göra någon poäng om hur hemskt det är

Rödingajäveln: Men ja, jag har också mer pengar när jag pluggar än när jag var arbetslöst så jag säger inte emot dig om att det finns grupper som har det sämre. Jag ser bara inte hur det gör att studenter inte skulle ha en låg inkomst, särskilt om du då tar med det faktum att majoriteten av studenternas inkomst inte är en inkomst utan ett lån som de måste betala tillbaka längre fram.

Det är inte svårt att leva i relativ lyx på den budget man har som student, tycker det känns rätt 'spoiled brat' över att klaga på att det är för lite
Ja, ett av de mest förlåtande lån som går att få, kan man inte betala det så slipper man tills man har möjlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez: Du missförstår mig intensionellt för att försöka göra någon poäng om hur hemskt det är

Nej. Jag tycker att du inte har någon poäng överhuvudtaget och bara är dryg.

Chuz Martinez: Det är inte svårt att leva i relativ lyx på den budget man har som student, tycker det känns rätt 'spoiled brat' över att klaga på att det är för lite
Ja, ett av de mest förlåtande lån som går att få, kan man inte betala det så slipper man tills man har möjlighet.

Hur dåligt måste man få ha det för att klaga då? Får du klaga t.ex? Får en arbetslös klaga? Får en hemlös klaga? Vad är relativ lyx? I relation till vad? Studenter har en av de lägsta inkomsterna i Sverige sett till befolkningen som helhet. Det är inte relativ lyx utan relativ fattigdom. Vilka är det du jämför med när du säger att studenter lever i "relativ lyx"? Lever hemlösa i Sverige i lyx jämfört med hemlösa i Ryssland?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyckte det här uttalandet var väldigt lustigt.

"Utgifterna för migrationen, till följd av fler asylsökande och fler på
Migrationsverkets mottagningar, har ökat jämfört med prognosen. Men
migrationsutgifterna är inte kopplade till svensk ekonomi, säger Borg."

Så Borg menar att det finns ett särskilt träd där det växer pengar som ska gå till migrationsindustrin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:

Jag gör redan det, och har inkomst som en student ungefär

Tar man inte lån får man skylla sig själv för sin kassa ekonomi

Jag har studerat och levde då mycket rikare än vad jag gör nu, men allt var förvisso mycket billigare 2006.

Ja och? 3k alltså kvar som ska räcka åt mat, kurslitteratur (som du inte behöver oroa dig för och bussresor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Får du klaga t.ex?

Nej, ekonomiskt kan jag inte klaga

Rödingajäveln: Får en arbetslös klaga?

om den har skäl till det

Rödingajäveln: Får en hemlös klaga?

du gillar att försöka få mig att demonisera hemlösa, det är noterat

Rödingajäveln: Vad är relativ lyx? I relation till vad?

att ha pengar över nog att kunna spendera på materiella ting när man känner för det
Men antar att jag är för påverkad av ett liv i proletariatets bottenskikt

Rödingajäveln: Lever hemlösa i Sverige i lyx jämfört med hemlösa i Ryssland?

Sluta använda hemlösa som någon form av polaritet för dina argument, explotatör, deras situation är inte det minsta relevant till studiemedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Ja och? 3k alltså kvar som ska räcka åt mat, kurslitteratur (som du inte behöver oroa dig för och bussresor.

Ja, är man lite ekonomiskt taktisk så är det inte svårt (och jo, jag köper kurslitteratur för tillfället), buss kan ofta rationaliseras bort exempelvis, att promenera fungerar utmärkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ta bort pengar för bidag till religiösa samfund istället.

det är bättre att ge pengar till utbildning, än till nerdumning av befolkningen


   
SvaraCitera