Aviseringar
Rensa alla

Reinfeldt vill ha ännu lägre skatt Hoppas också införa obligatorisk a-kassa


Ämnesstartare

I en intervju med Rapport lämnar nu Fredrik Reinfeldt nya besked.

Skatten för löntagare ska sänkas ytterligare – och obligatorisk a-kassa ska införas.

Detta ska öka motivationen att arbeta för låginkomsttagare.

Det utlovade femte jobbskatteavdraget ska genomföras i januari 2012, enligt statsministern i en intervju med SVT:s Rapport.

– Det måste finnas ett utrymme och jag delar uppfattningen om att det rycker allt närmare, eftersom svensk ekonomi blir allt starkare. Vi närmar oss ett överskott, vi kanske redan är i ett läge med balans, säger han till Rapport

Men Fredrik Reinfeldt lämnar en brasklapp och påpekar att man i augusti ska göra en konjunkturbedömning.

– Men ytterligare en skattesänkning är mer trolig nu än när vi pratade om våra reformambitioner i valrörelsen, säger han.
Vill höja motivation

Jobbskatteavdraget är meningen att fungera som en morot för att få de med låg inkomst mer motiverade att arbeta.

– Vi menar att det är det bästa sättet att stimulera deltidsarbetare och låginkomsttagare till att vilja jobba mer. Vanligt folk som jobbar ska märka det i plånboken, säger han till Rapport.

Enligt siffror i Rapport skulle jobbskatteavdraget ge mellan 190 och 375 kronor mer i månaden beroende på inkomst.
Obligatorisk a-kassa

Statsministern lämnar också besked om önskan att införa obligatorisk a-kassa någon gång under mandatperioden. Dock påpekar statsministern i Rapport att avgifterna inte får bli för höga.

kommentarer?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det där med A-kassan känns ju som ett ganska genomskinligt försök att försvaga facket iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter precis lika genomtänkt och vattentätt som man kan förvänta sig av detta underbara styre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höjer man ständigt avgifterna så att fler och fler hoppar av a-kassan så är det klart de blir obligatoriskt i slutändan. Dock är det svårt att förbinda den tanken med borgarnas övriga agenda.

Men vad ska man förvänta sig av politiker egentligen, långsiktigt kompetent tänkande är ju inte en av sakerna iaf


   
SvaraCitera

Lol fan ska han sänka skatten för om han ändå tar tillbaka dem igen med andra handen?

Jag ska fan inte vara med in någon jävla a-kassa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Jag ska fan inte vara med in någon jävla a-kassa!

varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inga kommentarer. Fattar inte ett skit.

I övrigt: jaha? och?


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

varför inte?

Därför att det finns andra saker som är viktigare för mig att spendera mina pengar på...Jag har ändå bara för avsikt att jobba några månader till...ska jag då behöva bränna mina surt förvärvade slantar på en jävla fascistförsäkring?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man minskar progressiva tvångsavgifter samt antingen 1. försvagar facket (om folk förväntas går ur) eller 2. ökar platta tvångsavgifter (om folk förväntas stanna kvar).

Enkelt att se vad man siktar på.


   
SvaraCitera

Upp till kamp [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Detta ska öka motivationen att arbeta för låginkomsttagare.

precis, för det är ju motivation som saknas bland den stora majoriteten av de som inte arbetar. om folk kunde inse att problemet inte är lathet så skulle man kanske kunna spendera tid och energi på något konstruktivt, i stället för att tvinga fram ett behov av en anställning som inte motsvarar efterfrågan från näringslivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

arbeit mach frei!


   
SvaraCitera

Skatten i Sverige är alldeles för hög, helt onödigt att staten ska hålla på att äga massa företag. Hela poängen med att äga ett företag är att gå med vinst och eftersom att staten inte får gå med vinst borde dom heller inte äga företag. Om om staten inte la sig i allting så skulle skatten inte behöva vara så sinnes hög.

Och att vara med i A-kassan borde vara en självklarhet för alla. Bra att det blir obligatoriskt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

Hela poängen med att äga ett företag är att gå med vinst och eftersom att staten inte får gå med vinst borde dom heller inte äga företag.

då kan det vara så att det är din snäva definition av "företag" som behöver ändras, snarare än statens ägande av vad du anser vara just detta. jag har väl inga starka känslor inför det mesta av statens egendom, nu eller historiskt, men viss verksamhet behöver inte gå med vinst, eller rentav bör inte vara vinstdrivande, för att gynna samhället i stort. och i andra fall kan det vara så att koordination och samarbete behövs i så hög utsträckning att det helt enkelt blir en dålig idé att lämna ut ansvaret till en samling privata företag. då är alternativen ett monopol tillhörande antingen staten eller ett privatägt företag. exempel är många typer av infrastruktur. vägar, tåg, osv.

visst, privatiseringar i sig är inte av ondo. men en politisk regim som ser privatiseringar som ett självändamål, eller för den delen statligt ägande som ett självändamål, är av ondo. tveklöst. undantag kan finnas, men ingen har presenterat någon effektiv och tänkbar modell som något alternativ än, så jag tänker fortsätta hävda att en blandekonomi är det rimligaste tills vidare.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

så jag tänker fortsätta hävda att en blandekonomi är det rimligaste tills vidare.

Du har helt rätt i att staten borde äga vissa saker som tex infrastrukturen. Även systemet, som jag personligen inte tycker ska gå med vinst. Men tex skolan har jag svårt att se varför den inte skulle kunna vara privat ägd så länge det finns regler och riktlinjer som alla måste följa.


   
SvaraCitera