Aviseringar
Rensa alla

reklam


Ämnesstartare

jag skrev detta:

iosib:

jag är emot all sorts reklam för produkter och tjänster, så du anar nog vad jag tycker. [zzz]

men imo så är det omöjligt för ett privat vinstdrivande företag att "sälja ut sig", det ligger liksom i sakens natur.

fick detta till svar:

Zwift:

Herregud, du slutar aldrig att förvåna med dina idiotiska åsikter.

nähä? du får gärna specificera vad det är du tycker är så idiotiskt istället för att själv uppträda idiotiskt. [zzz]

iddqd:

Vad fan gör du på internet över huvud taget i så fall? Praktiskt taget allt gratis innehåll finansieras genom reklam. De enda undantagen är ju webshopar, de flesta företags hemsidor och liknande.

jag är på internet för att möjligheten finns, precis som jag rör mig i det offentliga utrymmet trots att busshållplatser m.m. delvis betalar för sig själva genom den reklamen som finns där. sedan är jag övertygad om att man som privatperson kan hålla uppe sidor helt genom eget intresse. exempel på det är ju mindre bloggar som inte har tillräckligt många besökare för att gå att tjäna pengar på. de finns ju i miljontals. andra exempel är mindre forum som finns helt utan reklam, dessa verkar klara sig alldeles utmärkt. så nej, de enda undantagen är knappast webshoppar och hemsidor till företag.

exempel:
http://www.revleft.com/vb/
http://kärlekochrespekt.org/index.php
http://lajm.eu/emil/

jag tycker att tråden är rättfärdigad då diskussionsunderlag är rätt tydligt och tråden som inläggen ursprungligen fanns i är låst.


   
Citera
Ämnesstartare

iosib:

nähä? du får gärna specificera vad det är du tycker är så idiotiskt istället för att själv uppträda idiotiskt.

Det som är idiotiskt är att du vill förbjuda företagens frihet att nå uttill konsumenter via reklam, det är ingen som skadas av det. Tvärt om så gör det att väldigt många fler människor kan ta del av gratisvaror och tjänster samtidigt som det gör att företaget tjänar pengar, kan anställa fler personer osv osv.

Om reklam nu är så dåligt som du säger, vad finns det då för behov av att förbjuda det? Är inte människor själva kapabla att avgöra vad som är fel/dåligt och isåfall sluta stödja det? I ett fritt samhälle skulle det dåliga dö ut av sig självt utan att staten måste vara där och förbjuda det.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tycker att det verkar som att annonsbaserad inkomst för många sidor krymper mer och mer, och övergår istället till någon mer "added value"-modell. Jag ser absolut inget fel i att finansiera sin sida på vilket sätt man än vill. Som besökare så är man fri att helt låta bli att besöka en sida som man tycker finansieras på ett dåligt vis, och således borde ägarna av sidan få göra precis vad de vill inom rimliga gränser och med besökarens samtycke. T.ex. är det inte okej att sälja användaruppgifter om man inte tydliggjort att de uppgifter besökaren anger kommer att säljas.

Men... Vad exakt är det vi ska diskutera? Reklam i allmänhet? Reklam på internet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Praktiskt taget allt gratis innehåll finansieras genom reklam.

Detta är förstås en illusion. Tänker man efter lite så förstår man att reklam kostar resurser och binder upp arbetskraft utan att egentligen tillföra någonting vi efterfrågar.

Reklam är en metod för att konstruera efterfrågan, för att få oss att känna att vi behöver köpa en viss produkt oavsett om vi behöver den eller inte. Reklam är dessutom främst subliminalt, undermedvetet - att vi påverkas av reklam är ingenting vi är medvetna om. Det gör också att frågan om reklam är en moralisk fråga, det är ju trots allt en form av hjärntvätt det handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Är inte människor själva kapabla att avgöra vad som är fel/dåligt och isåfall sluta stödja det?

ekonomisk bojkott har genom historiens gång inte fungerat särskilt bra då det inte är stora aktörer, eller t.o.m. nationer som gör det. reklam förstör också hela tanken på tillgång och efterfrågan som jag antar att du är ett stort fan av, då man alldeles för lätt kan skapa en efterfrågan. människor är lätta att hjärntvätta, jag anser bara att de ska slippa bli övertalade att köpa något varje gång de tittar på tv, surfar på internet eller går utanför dörren. ifall en person har ett behov så behöver den knappast få det berättat för sig utan är troligen fullt kapabel att själv leta reda på varan den saknar.

jag ogillar även hela kulturen som växer fram kring överkonsumtion, reklam och skapad efterfrågan.

Zwift:

I ett fritt samhälle skulle det dåliga dö ut av sig självt utan att staten måste vara där och förbjuda det.

jag har inte sagt något om att staten eller någon annan skulle förbjuda det, bara att jag personligen var emot reklam. [confused]

Åtta:

Men... Vad exakt är det vi ska diskutera? Reklam i allmänhet? Reklam på internet?

men shit, reklam i samhället kan vi väl säga. flytta den till klotter ifall det inte är bra nog. [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

iosib:

flytta den till klotter ifall det inte är bra nog. [tard]

Nejdå. Det var bara inte speciellt tydligt vad frågeställningen var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Reklam är en metod för att konstruera efterfrågan, för att få oss att känna att vi behöver köpa en viss produkt oavsett om vi behöver den eller inte.

Spartakus:

Det gör också att frågan om reklam är en moralisk fråga, det är ju trots allt en form av hjärntvätt det handlar om.

Är du inte själv kapabel att avgöra vad du behöver utan att hjärntvättas av reklam? Det har jag inget problem med iaf.

Ska man förbjuda reklam på grunden att det är hjärntvätt borde man ju förbjuda all form av påverkan för egen vinnig, man påverkas ju hela tiden av allt ens hjärna tar in. T.ex ni anser att arbetare har behov av fackförbund och yadda yadda, sluta hjärntvätta arbetarna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du inte trivs med reklamen är det ingen som tvingar dig att stanna på sidan. Och det gäller allt annat också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visioner:

Och det gäller allt annat också.

oja, det är skitlätt att leva ett normalt liv samtidigt som man undviker alla offentliga utrymmen, mataffärer och liknande. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag har inte sagt något om att staten eller någon annan skulle förbjuda det, bara att jag personligen var emot reklam.

Om det bara är att du är emot det personligen så ser jag inte vad problemet är, använd dig inte själv av reklam bara?

iosib:

reklam förstör också hela tanken på tillgång och efterfrågan som jag antar att du är ett stort fan av, då man alldeles för lätt kan skapa en efterfrågan. människor är lätta att hjärntvätta

Herregud, förstår att ni på vänsterkanten ofta är deprimerade när ni har en sådan hemsk människosyn, att människor inte skulle vara kapabla att handla rationellt och själva avgöra vad som är bra för dem utan att de blir hjärntvättade och måste tvingas som boskap för att handla rätt.

iosib:

jag ogillar även hela kulturen som växer fram kring överkonsumtion, reklam och skapad efterfrågan.

Du menar välfärdskulturen? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har svårt att förstå vad reklam skulle vara bra för, kan någon förklara det för mig? Vad tillför reklamen mig och dig och alla andra som inte äger stora företag?

Nackdelarna är ju uppenbara i att det binder upp massvis med resurser och arbetskraft i en verksamhet som i princip bara går ut på att påverka våra oss, främst undermedvetet, till att konsumera en jävla massa grejer som vi antagligen inte skulle konsumerat annars. Den skapar föreställningar om konsumtion som vägen till lycka; kvinnor måste konsumera för att vara kvinnliga, och män förväntas också i större utsträckning konsumera för att vara manliga. Alla förväntas konsumera för att uppnå vissa ideal. Genom reklamen så exploaterar företagen djupa mänskliga behov efter bekräftelse.

Men saken är den att det inte fungerar. Vetenskapliga undersökningar visar att tillfredsställelse från konsumtion sitter i en mycket kort tid, som längst ett par månader. Oftast så blir den knappt av alls. Många människor, framför allt fattiga, far direkt illa av den här hetsen då man inte klarar av att hålla uppe en sådan konsumtionsnivå som det förväntas av en.

Konsumtion är sig absolut inte någonting dåligt, men konsumtionen borde utgå ifrån ens behov och främst vara en funktion av ens medvetna val. Skulle vi medvetet besluta om vad vi skulle använda våra resurser till så skulle vi göra andra, mer rationella val än vad vi gör i dag. Vi skulle använda våra pengar till sådant som vi verkligen vill använda dem till, som gör oss och andra människor lyckliga. Och vi skulle garanterat tagga ner ett par hekton och inte vara så satans ansträngda och ängsliga hela tiden som människor ofta är i dag.

Återigen så kan jag faktiskt inte se att reklamen tillför oss någonting.
Vad har vi med reklam som vi inte skulle kunnat ha utan? Och svara nu inte typ att vissa gratistjänster finansieras med reklam, för de skulle lika gärna kunna finansieras annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

oja, det är skitlätt att leva ett normalt liv samtidigt som man undviker alla offentliga utrymmen, mataffärer och liknande.

På vilket sätt skadar det dig om WWF annonserar på en busskur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Om det bara är att du är emot det personligen så ser jag inte vad problemet är, använd dig inte själv av reklam bara?

det gör jag inte heller. jag våldtar inte själv heller, men jag skulle väl säga att även det är en personlig åsikt. sen att andra råkar dela denna är väl inte mitt fel?

Zwift:

Herregud, förstår att ni på vänsterkanten ofta är deprimerade när ni har en sådan hemsk människosyn, att människor inte skulle vara kapabla att handla rationellt och själva avgöra vad som är bra för dem utan att de blir hjärntvättade och måste tvingas som boskap för att handla rätt.

jag har en rätt pessimistisk människosyn och är faktiskt deprimerad. touché! [crazy]

att människor inte är kapabla att handla rationellt är dock bevisat av historien. eller du kanske tyckte att stalins val att döda flera miljoner var rationellt?

Zwift:

Du menar välfärdskulturen? [zzz]

ja, faktiskt. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Nackdelarna är ju uppenbara i att det binder upp massvis med resurser och arbetskraft i en verksamhet som i princip bara går ut på att påverka våra oss, främst undermedvetet, till att konsumera en jävla massa grejer som vi antagligen inte skulle konsumerat annars.

Återigen begår du ett stort misstag, du utgår ifrån att det bara är företag som använder sig av reklam. Fail.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visioner:

På vilket sätt skadar det dig om WWF annonserar på en busskur?

på vilket sätt skadar mina åsikter dig när dessa åsikter tydligt är marginaliserade?


   
SvaraCitera