Aviseringar
Rensa alla

Rekommendera mig en anime, stat!


Ämnesstartare

Jag har tuggat mig igenom Spice & Wolf, som bäst kan beskrivas som resultatet av ett kärleksmöte mellan Arn-böckerna, Wall Street och Wolf's Rain.

Därför behöver jag någonting nytt att se på. Denna nya serie bör uppfylla följande kriterier:

1. Det bör vara en äventyrsserie, där "äventyr" definieras som "någon/några är ute efter att uppnå någon sorts mål och därför åker runt till olika platser och interagerar med olika människor." Exempelvis faller Spice & Wolf, Full Metal Alchemist, Yakitate!! Japan och Samurai Champloo i den kategorin, men inte Love Hina, Narutaru eller Evangelion. Komisk, seriös eller 50-50 spelar ingen roll.

2. Jag ska se den tillsammans med mitt morgonte, så den får inte vara för djup/mongo. "Djup/mongo" är rätt subjektivt, men Narutaru, Paranoia Agent och Evangelion faller i den kategorin, medan Scrapped Princess och Rurouni Kenshin inte gör det.

3. Den får gärna utspela sig i europeisk medeltid/japansk feodaltid (Tokugawa eller tidigare)/fantasyfaggotland, men det är inget krav.

4. Den får gärna vara lång, men det är heller inget krav. Den får även gärna ha lägre tempo än t ex Full Metal Alchemist, men det är heller inget krav.

5. Den får inte vara Naruto, Bleach, One Piece, Inuyasha eller något annat från kategorin "serier som drog in så mycket pengar att de blev eviga pissdåliga kassakor på 500+ avsnitt."

Animeplanet rekommenderade Haibane Renmei och Haruhi(!) när jag sökte serier liknande Spice & Wolf, så den skitsidan rör jag aldrig mer.

Har någon tips på serier som uppfyller dessa kriterier, eller är UM-tards för tuffa för anime?


   
Citera
Ämnesstartare

Du kan alltid se om GTO.
Det gör jag alltid när jag har lust att se på anime.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Du kan alltid se om GTO.

Onekligen ett bra förslag, men jag är nyfiken på om det finns någonting sevärt jag inte sett än, eller om det i vanlig ordning är så att det var bättre förr.


   
SvaraCitera

vilka har du sett då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

vilka har du sett då?

En aning jobbigt att lista, men OK:
2x2 = Shinobuden
Mahou Shoutengai Abenobashi
Battle Programmer Shirase
Aishiteruze Baby
Akane Maniax
Shingetsutan Tsukihime
Jigoku Shoujo
Maria-sama ga Miteru, S1, 2 och 3
Azumanga Daioh
Cowboy Bebop
Dragon Half
Dual
Fate/Stay Night
Elfen Lied
Excel Saga
FLCL
Full Metal Alchemist
Full Metal Panic!
Full Metal Panic! Fumoffu
Full Metal Panic! - The Second Raid
Genshiken S1 och 2
Ghost In The Shell - Stand Alone Complex
Great Teacher Onizuka
Green Green
Grenadier
Hack Sign
Hellsing
Higurashi no Naku Koro ni
Ichigo Mashimaro
Ikkitousen
I, My, Me! Strawberry Eggs
Kimi Ga Nozomu Eien
Last Exile
Love Hina
Love Hina Again
Love Love
Mahoromatic S1 och halva 2
Mai HiME
Mai Otome
Mai Otome Zwei
Melancholy of Suzumiya Haruhi
Midori no Hibi
Narutaru
Neon Genesis Evangelion
Noir
Onegai Teacher
Onegai Twins
Oruchuban Ebichu
Welcome to the NHK!
Paranoia Agent
Ping Pong Club
Puni Puni Poemi
Rurouni Kenshin (TV-serien, filmen, samtliga OVA)
Samurai Champloo
School Rumble S1 och 2
Scrapped Princess
Serial Experiments Lain
Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan
Higurashi no Naku Koro ni
Trigun
Yakitate!! Japan
You're Under Arrest S1 och 2

...och sist men inte minst Bible Black, Magical Kanan ("vuxenversionen"[blush]) och Frantic, Frustrated and Female.

EDIT: in b4 "lol skaffa ett liv"


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

F

jaha, ska du itne se Hunter X Hunter då ? den är ju mysig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

jaha, ska du itne se Hunter X Hunter då ? den är ju mysig

Tror jag har fått den rekommenderad till mig innan, och jag har den till och med nedladdad och klar. Den tar vi en titt på.

Fler, någon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tengen Toppa Gurren Lagann, höhö.

Berserk passar ju in på de flesta kriterierna annars, och är kanske den bästa mangan som skapats. Animen är tyvärr sämre än manga-versionen, både till kvalité och story, men den är fortfarande mycket värd att se.

JoJo's Bizarre Adventure passar också in, måttligt. Samma sak här, mangan är en baziljon bättre än animen.

De flesta andra tipsen jag kan ge finns redan på din lista [sad]


   
SvaraCitera

Juuni kokuki / Twelve kingdoms


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Juuni kokuki / Twelve kingdoms

Såg ett halvt avsnitt en gång för länge sen, men jag tror jag störde mig på tecknarstilen. Är den alltså värd en andra chans? ANN:s sammanfattning låter ju faktiskt rätt inbjudande...

Dessutom heter det kokki i dylika kanjikombinationer.

Mawns:

Tengen Toppa Gurren Lagann, höhö.

Jag stör mig på namnet, men har aldrig sett något av det. Vilka är dess goda punkter, anser du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Jag stör mig på namnet, men har aldrig sett något av det. Vilka är dess goda punkter, anser du?

Åh, verkligen? Var säker på att du hade sett den.

* Det är en shonen på crack.
* En väldigt balanserad historia där varje avsnitt utvecklar storyn väldigt mycket.
* Humorn är väldigt over the top, men gör inte serien svårare att ta på allvar
* Karaktärerna är minnesvärda. Inte bara huvudkaraktärerna utan alla bikaraktärer också. Huvudrollen är kanske den bästa på flera år.
* Oförutsägbar story, även om den innehåller ett par klichéer.
* Superbt soundtrack. Row row fight the powah liksom.
* Känslosam. Finns få serier eller filmer som berört mig så mycket som TTGL.
* Den är så långt från Evangelion man kan komma.

Den har inte så många svaga punkter, om man tar den för vad den är. Man ska inte förvänta sig världens bästa serie, som många säger att den är, men man kan verkligen förvänta sig ett mästerverk som håller god kvalite i 90% av avsnitten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det inte sån porr-anime gjord av sjuka japanser. Kanske värt att kolla upp hehe. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erfaren:

Finns det inte sån porr-anime gjord av sjuka japanser. Kanske värt att kolla upp hehe. [crazy]

Pröva Boku no Pico [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Pröva Boku no Pico [wink]

Bible Black > *

Mawns:

Åh, verkligen? Var säker på att du hade sett den.

Kanske värt att undersöka. *wärsch*


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Såg ett halvt avsnitt en gång för länge sen, men jag tror jag störde mig på tecknarstilen. Är den alltså värd en andra chans? ANN:s sammanfattning låter ju faktiskt rätt inbjudande...

Jo samma här. Såg ett halvt avsnitt och började kolla på den något år senare. Jag tycker den var värd att se iallafall. Det var den första serien som jag tänkte på när du nämnde äventyr.


   
SvaraCitera