Aviseringar
Rensa alla

Relationsanarki - bra eller dåligt?


Ämnesstartare

Zwift:

Så du menar att man inte borde förvänta sig saker av sin partner?

Förväntningar skadar i grunden endast en själv, när de inte blir uppfyllda. Om det så handlar om konsumtion, förväntningar på ens partner, eller på vänner. Kärlek bör vara kravlös, aldrig framtvingad.

Zwift:

Motsägelsefullt.

Inte alls. De behöver inte stå i kontrast till varandra. Det för att även vänskapsförhållande är ett förhållande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Bra, skulle kunna tänka mig det (Du röstade på detta alternativ)

Lever dock i ofrivilligt celibat at the moment...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter helt jävla cp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Lever dock i ofrivilligt celibat at the moment...

Förstår inte varför. Här på UM är det nog flera som skulle vilja bli tillsammans med dig. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det låter helt underbart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Förväntningar skadar i grunden endast en själv, när de inte blir uppfyllda. Om det så handlar om konsumtion, förväntningar på ens partner, eller på vänner. Kärlek bör vara kravlös, aldrig framtvingad.

Usch, du har ingen aning om vad kärlek är och med den inställningen kommer du aldrig få uppleva det. Självklart måste man ha krav och förväntningar även på kärleksrelationer. Det du förespråkar låter som någon form av buddhism där man fegt och svagt ger upp och slutar sträva efter lycka bara för att det är lite jobbigt ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Usch, du har ingen aning om vad kärlek är och med den inställningen kommer du aldrig få uppleva det. Självklart måste man ha krav och förväntningar även på kärleksrelationer. Det du förespråkar låter som någon form av buddhism där man fegt och svagt ger upp och slutar sträva efter lycka bara för att det är lite jobbigt ibland.

Och det du förespråkar låter som 1700-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Usch, du har ingen aning om vad kärlek är och med den inställningen kommer du aldrig få uppleva det.

Att jag har en buddhistisk inställning stämmer helt.. du har tolkat mig helt rätt, men det här har du ingen aning om. Det är snarare din tolkning som är

Bash a Brat:

1700-tal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Förstår inte varför. Här på UM är det nog flera som skulle vilja bli tillsammans med dig. [blush]

Hehe mjo... [blush]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Så du menar att kvinnor generellt inte har fler krav på sig själv?

Nah, menar ej det.

Anarkandi:

För oftast brukar det lämnas som det främsta skälet till att man lämnar sin man, att han hjälpte till för lite i hemmet, etc.

Ställer mig skeptisk till saker såsom detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Och det du förespråkar låter som 1700-talet.

Anarkandi:

Det är snarare din tolkning som är

Bash a Brat: 1700-tal

Ja det har ni faktiskt lite rätt i.

Det var iom upplysningen på 1700-talet som människan insåg sin fulla potential, att vi med hjälp av förnuftet hela tiden kan och bör sträva efter förbättring, att inte nöja oss med det vi har. Endast på detta sättet kan vi uppnå sann lycka, sanna värden. Det gäller även när det kommer till kärlek.

Kärlek är det svar på vad som representerar våra högsta värderingar, att inte ha några förväntningar eller krav på sin partner är det samma som att erkänna att man inte har några värderingar. Och utan värderingar blir såväl livet som kärleken helt meningslös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Bra, skulle kunna tänka mig det (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Okej, jag ändrade mig. Du låter som du rymt från Jehovas vittnen. Spara predikandet och moraliserandet för dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Bra, skulle kunna tänka mig det (Du röstade på detta alternativ)

/
Bra, jag bedriver det/har bedrivit det

Något mittemellan. Använder fortfarande termer som pojkvän/flickvän, men anser att "reglerna" som gäller är upp till parterna och har inget emot att folk har fler än en pojkvän/flickvän. Dock tycker jag att det hänger på att alla inblandade är införstådda med hur förhållandena ser ut, om de så vill.
Mao, man ska inte ljuga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Kärlek är det svar på vad som representerar våra högsta värderingar, att inte ha några förväntningar eller krav på sin partner är det samma som att erkänna att man inte har några värderingar.

Självklart kan även en relationsanarkist ha krav på sin(a) partner(s) oavsett om detta är romantiska relationer eller rena vänskapsrelationer. Däremot är inte vad dessa krav innebär satta av samhället, utan av de inblandade individerna - det är detta som skiljer dessa relationer från traditionella förhållanden.
Jag skulle ju t.ex. ställa krav på min(a) partner(s) att hen inte ska vara elak mot mig eller mina vänner, att de inte ska ljuga för mig kors och tvärs (ibland är det befogat att ljuga, men då får det finnas bra skäl). Jag skulle kräva att de inte ignorerar mig för andra partners. Dock är detta något som skulle vara mellan mig och dem, inte mellan samhället och oss.


   
SvaraCitera