Aviseringar
Rensa alla

religion är dåligt


Ämnesstartare

Jag tycker att religion är dåligt för att de hjärntvättar människor med onödiga ritualer och gudar som de inte finns någon vetenskaplig förklaring på att dom finns, krig startas av religioner som vill ta över eller sprida t.ex. kristendomen. Oskyldiga människor och djur dör och liv förstörs av religion. Sverige är ett av dom bästa länderna att bli född i för att vi är klassat som ett atheistiskt land, de medföljer inget bråk mellan religioner och Sverige är ett av dom friaste länderna i världen.


   
Citera

I grund och botten borde människor ha friheten att leva som de vill, så länge det inte skadar någon annan. En grundläggande demokratisk rättighet är religionsfrihet. Jag förstår att ens tro är någonting man väljer. Men att man väljer att vara religiös betyder inte att man borde ta hur mycket fördomar som helst. Man möts ganska ofta av attityden att religiösa är hjärntvättade dumhuvuden som moralpredikar och bestämmer över andra. Det tycker jag är lika illa som att man på avpixlat målar upp bilden av att araber är kriminella och primitiva, eller att man säger att bögar är fjollor.

såsom segregationen av invandrare skapar främlingsfientlighet, tror jag att det är negativt att man skapar ett vi och dem-tänkande när det gäller r


   
SvaraCitera

Det är inte själva religionens fel. Det är vissa människor som tolkar religionen på ett annat sätt som förstör. Men det har faktiskt ingenting med religionen i sig själv att göra


   
SvaraCitera

Religion är ett vapen


   
SvaraCitera
Bakric

Olivia164Kista: Det är vissa människor som tolkar religionen på ett annat sätt som förstör.

Men vem har tolkningsföredträde då?
Den med den "snällaste" tolkningen?


   
SvaraCitera

tolka den som du vill, bara du inte bryter mot några lagar som redan finns i landet 🙂


   
SvaraCitera

Olivia164Kista:
tolka den som du vill, bara du inte bryter mot några lagar som redan finns i landet 🙂

mycket av landets lagar byggs på religion. och många religiösa lagar går inte ihop med landets lagarvad är det här för inlägg.


   
SvaraCitera

kan du ge ett exempel?


   
SvaraCitera

Religionen är inte ansvarig för detta, utan ansvaret ligger hos de människor som utövat den. 

Bara för att några i en grupp har bettet sig illa betyder inte det att alla har det.


   
SvaraCitera
Bakric

stoppljus:
Religionen är inte ansvarig för detta, utan ansvaret ligger hos de människor som utövat den. 

Bara för att några i en grupp har bettet sig illa betyder inte det att alla har det.

Nä det är klart att ett icke-levande ting inte kan bära ansvar i ordagrann bemärkelse, men det betyder inte att religionen som medel inte har del i händelserna.


   
SvaraCitera

Bakric: men det betyder inte att religionen som medel inte har del i händelserna.

Fast det är väl fortfarande människor som utför sakerna?


   
SvaraCitera

Bakric: Nä det är klart att ett icke-levande ting inte kan bära ansvar i ordagrann bemärkelse, men det betyder inte att religionen som medel inte har del i händelserna.

Jo. Ideologier tjänar samma syfte. Så fort det finns en tanke är någon redo att slåss för den, eller som det ofta är, låtsas att slåss för den.


   
SvaraCitera

Men när en stor värdegrund i religionen är "De som tror på det här är bättre än alla andra/De enda som förtjänar bra" som i den judiska/kristna läran så kan man nog faktiskt beskylla religionen allt helvete anhängarna utsätter folk för


   
SvaraCitera

Lífþrasir: Men när en stor värdegrund i religionen är "De som tror på det här är bättre än alla andra/De enda som förtjänar bra" som i den judiska/kristna läran så kan man nog faktiskt beskylla religionen allt helvete anhängarna utsätter folk för

Var står det att det är såhär?
har aldrig hört detta predikas i någon kyrka jag varit i eller sägas av någon kristen vän/bekant jag har.


   
SvaraCitera

Xisco: Var står det att det är såhär?

Torah och Talmud tar upp det rätt friskt.

Xisco: har aldrig hört detta predikas i någon kyrka jag varit i eller sägas av någon kristen vän/bekant jag har.

Jag är inte självplågare nog att faktiskt läsa igenom bibeln, men ex. allt som nämner egypten, babylon eller soddom och gomorrah går ut på "Ni följer inte vår tro, var redo för undergång"


   
SvaraCitera