Aviseringar
Rensa alla

Religion debatt


Ämnesstartare

Hej!
Jag ska ha en debatt i skolan om religion. Jag ska debattera för det.
Men jag är inte ett dugg troende...
Vad finns det för argument för religion?


   
Citera

Religion är inte enbart tro. Det är så mycket mer.

På det sättet som det påverkar samhället och allt levande.
Historia.
Hur folk lever osv...

Är det någon specifik religion eller bara religion överlag?


   
SvaraCitera

Dahlman:
Hej!
Jag ska ha en debatt i skolan om religion. Jag ska debattera för det.
Men jag är inte ett dugg troende...
Vad finns det för argument för religion?

Argument för gud/ar eller religion?
Religion kan du ju försöka med någon form av argument för allmännytta men ge dig inte på att skylla hitler, stalin eller mao på ateism om du inte vet att den du debatterar mot är mer än nådigt efter i skallen.
För gud/ar har du kosmologiska argumentet, teleologiska argumentet (designargumentet), ontologiska argumentet osv osv. Om det är en kompetent person du argumenterar mot bör du nog hålla dig till en deistisk gud och inte teistisk eftersom bevisbördan är så mycket större för den senare.
Du kan räkna med att problemet med ondska kommer dyka upp, antingen så som Epikuros uttryckte det "Antingen så vill Gud utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte. ... Om han vill, men inte kan, är han maktlös. Om han kan, men inte vill, är han ondskefull. ... Om, som de säger, Gud kan utplåna ondska, och Gud verkligen vill det, från var kommer då ondskan i världen?" eller en annan av ett dussin varianter, skyll på människans fria vilja(en favorit bland stollarna jag stött på, misslyckas fatalt) eller läs på om de teodicéer som lagts fram under åren, Liebniz är väl ett bra ställe att börja.
Kom ihåg att du inte har något att komma med så du kommer behöva skifta bevisbördan, spela på känslor och andra logiska felslut för att "vinna".
Din styrka är att det religion har att komma med är korta, lättfattade argument som tar lång tid att reda upp så Gish gallop kan vara vägen att gå. Håll bara ordning på vad motståndaren inte hinner ta upp och lägg fram dessa i slutet som att bara för att de inte blev bestridda så måste de stämma.


   
SvaraCitera

Om du ger dig på det moraliska argumentet för gud är det risk för att du får Eutyfrons dilemma så se upp för det.


   
SvaraCitera

Beror ju på vad du ska argumentera för, kan ju t.ex. vara både ifall religion har rätt eller inte eller religions samhällsnytta. 

I alla fall, om vi pratar om religionens positiva effekter på ett samhälle finns ett par (det finna trots allt anledningar till att religion uppkom). För att nämna några: Det skapar trygghet, gemenskap, hopp, stöd och vanligt folk slipper oroa sig för existensiella frågor och kan fokusera på vardagslivet istället. 

Finns såklart även negativa effekter, men det var inte precis det du bad om. 


   
SvaraCitera

Jag hade sagt att religion är olika för alla och det innebär olika saker för alla människor.


   
SvaraCitera

Om det nu inte finns något större väsen.....

Hur förklarar man då grottmålningar av astronut liknande personer och rymdskepp och målningar av gröna gubbar?

Undrar var dom fick det ifrån....

Intresant också att religiösa skrifter nämner "vagnar av eld som flyger i himlen"....låter ju onekekligen som något slags fartyg.

En annan intresant aspekt är Muhammads möte med Gabriel, enligt Sunnah/Haditherna så blev Muhammad opererad 2 gånger i sitt liv på något slags metallbord och fick sitt hjärta utbytt. Låter som ett kirugiskt ingrepp.

För att inte tala om Henok som togs upp i något sorts fartyg och såg "bilder på en skärm" av framtida händelser som ska utspela sig på jorden...


   
SvaraCitera

amalass:
Om det nu inte finns något större väsen.....

Hur förklarar man då grottmålningar av astronut liknande personer och rymdskepp och målningar av gröna gubbar?

Undrar var dom fick det ifrån....

Men lol, argumentet från okunskap: jag kan inte förstå/förklara x, därför gud.
Länka bilder så får vi se dessa fingerfärgsmirakel som bevisar guds existens.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Men lol, argumentet från okunskap: jag kan inte förstå/förklara x, därför gud.
Länka bilder så får vi se dessa fingerfärgsmirakel som bevisar guds existens.

Du tror inte det finns "aliens/ufo"?


   
SvaraCitera

amalass:

Intresant också att religiösa skrifter nämner "vagnar av eld som flyger i himlen"....låter ju onekekligen som något slags fartyg.

En annan intresant aspekt är Muhammads möte med Gabriel, enligt Sunnah/Haditherna så blev Muhammad opererad 2 gånger i sitt liv på något slags metallbord och fick sitt hjärta utbytt. Låter som ett kirugiskt ingrepp.

För att inte tala om Henok som togs upp i något sorts fartyg och såg "bilder på en skärm" av framtida händelser som ska utspela sig på jorden...

Vagnar av eld låter som... Fartyg..?

Enligt en man som pratar med gud så blev han opererad 2 gånger.. Du vet att det finns gott om folk som påstår sig blivit kidnappade av allsköns rymdvarelser va? I regel så tror vi dem inte och det med goda skäl.

Fler anekdotbevis hjälper inte din sak. Räknar du inte med alla galningar som kommer med uppenbart omöjliga historier är du bara benägen att räkna träffarna och bortse från missarna. Så kan man komma till vilken slutledning som helst.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Vagnar av eld låter som... Fartyg..?

.

rymdskepp-1312724842.jpg
20080925.jpg

Galen

TurumbarTurin:

Enligt en man som pratar med gud så blev han opererad 2 gånger.. Du vet att det finns gott om folk som påstår sig blivit kidnappade av allsköns rymdvarelser va? I regel så tror vi dem inte och det med goda skäl.

Fler anekdotbevis hjälper inte din sak. Räknar du inte med alla galningar som kommer med uppenbart omöjliga historier är du bara benägen att räkna träffarna och bortse från missarna. Så kan man komma till vilken slutledning som helst.

Miljoner genom historian har berättat om konstiga händelser de varit med om.....
Alla kan inte ljuga eller vara psykiskt sjuka...


   
SvaraCitera

amalass:

Du tror inte det finns "aliens/ufo"?

Alla flygande objekt är ufon innan man identifierat dem så varför skulle jag inte tro att sådana finns?
Liv bortom jorden verkar sannolikt, vad jag inte ser skäl till att inbilla mig är att det flyger besökande utomjordiska besökare runt och jävlas med bonnläppar.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Liv bortom jorden verkar sannolikt,

Du tror inte de kan ha besökt oss?


   
SvaraCitera

Se denna serien: http://www.imdb.com/title/tt1643266/

TurumbarTurin:

Alla flygande objekt är ufon innan man identifierat dem så varför skulle jag inte tro att sådana finns?
Liv bortom jorden verkar sannolikt, vad jag inte ser skäl till att inbilla mig är att det flyger besökande utomjordiska besökare runt och jävlas med bonnläppar.


   
SvaraCitera

Chariot-of-fire.jpgGalen

amalass:

Miljoner genom historian har berättat konstiga händelser de varit med om.....
Alla kan inte ljuga eller vara psykiskt sjuka...

Jaså inte? Men vem sa att de måste ljuga eller vara psykiskt sjuka? Finns en uppsjö av orsaker till hallucinationer eller så kan det vara fantasifulla berättelser som förvrängts osv etc.


   
SvaraCitera