Aviseringar
Rensa alla

Religion = galenskaper


Ämnesstartare

Jag tycker att religion är skit! Religion ställer bara till med massa fucking problem! Man tror på något som inte finns! För liksom, det finns inga bevis på att gud eller jesus och alla dom där finns/har funnits.
Förövrigt är religion en personlig sak, man borde få ha sin religion ifred. Men det är bara galenskaper som svaga människor som vill ha tröst vänder sig till. Helt meningslöst. Istället för att be till gud och tro att allt ska bli bra ska man ta tag saker i egna händer och vara självständig.

VAD tycker ni?


   
Citera

tycker att muslimer e jätteonda [sad]


   
SvaraCitera

kokad96:

det finns inga bevis på att gud eller jesus och alla dom där finns/har funnits.

finns bevis för att en man vid namn Jesus har funnits jo, som varit så som bibeln beskrev honom, förutom att dem källorna inte säger att han är guds son, men som historisk person har han funnits

kokad96:

Istället för att be till gud och tro att allt ska bli bra ska man ta tag saker i egna händer och vara självständig.

Vilket ofta är fallet när man ber till gud.
Människor som vet om vad du bett om kanske hjälper dig och det löser sig, vilket de säger att gud har löst, fast du och/eller dem andra gjort det.


   
SvaraCitera

Naw, du låter som mig när jag var 13 😀


   
SvaraCitera

Man behöver väl inte vara svag bara för att man har en religion och gud att tro på? Alla behöver något att tro på, oavsett om det är allah,jultomten, sig själv elr kalle anka.

Men jovisst, det har skapat mycket problem genom åren, oftast när man blandar in sin tro i politiken samt inte accepterar sin medmänniskas tro.


   
SvaraCitera

ps. märks att du är 96. barnrumpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ignorant:

Naw, du låter som mig när jag var 13


   
SvaraCitera

kokad96:

Religion ställer bara till med massa fucking problem

Vilka problem är det som religion har skapat och som inte skulle finnas utan religion?

kokad96:

Man tror på något som inte finns! För liksom, det finns inga bevis på att gud eller jesus och alla dom där finns/har funnits.

Kan du bevisa att Gud, Jesus och "alla dom där" inte finns och inte har funnits? Om inte så förnekar du existensen av något utan bevis.

kokad96:

Förövrigt är religion en personlig sak, man borde få ha sin religion ifred.

Varför skriver du då en tråd om hur dålig du tycker att religion är?

kokad96:

Helt meningslöst.

Har du frågat någon som är religiös om de upplever sin religion som meningslös? Att något inte har en mening för just dig betyder inte att det saknar mening för andra personer.

kokad96:

Istället för att be till gud och tro att allt ska bli bra ska man ta tag saker i egna händer och vara självständig.

Vad får dig att tro att religiösa personer inte kan vara självständiga eller ta saker i egna händer?


   
SvaraCitera

låt folk tro på vad dom vill


   
SvaraCitera

Knarko:

finns bevis för att en man vid namn Jesus har funnits jo, som varit så som bibeln beskrev honom, förutom att dem källorna inte säger att han är guds son, men som historisk person har han funnits

ja tillsammans med ett 15 andra personer som också har påstår ha fötts av jungfrur och hade lärjungar så det är inte något unikt för den tiden vilket borde vara skäl nog att inte tro.


   
SvaraCitera

Tycker det är 100% fjantigt att låta sin tro styra sitt liv och umgänge, men så länge man mår bra av att känna lite stöd så är det ju bra.
Som en beskyddande ängel eller låtsaskompis liksom. Alfons och Mollgan hade jättekul tillsammans faktiskt.


   
SvaraCitera

Jag tycker att du är för ung för att få ha en åsikt


   
SvaraCitera

Ignorant:

Naw, du låter som mig när jag var 13 😀

mediakatt:

Om inte så förnekar du existensen av något utan bevis.

Måste dock säga att det finns mer rim och reson i det än att hävda det utan bevis. Om någon frågar "har du några pälsdjur i huset? jag är allergisk" så svarar jag "nej det finns inga pälsdjur här", trots att jag inte kan bevisa att det inte finns några osynliga hundar här.


   
SvaraCitera

Knarko:

finns bevis för att en man vid namn Jesus har funnits jo, som varit så som bibeln beskrev honom

Finns människor som heter Jesus nu med, Så ett namn säger inget om personen.. Och gud/jesus hette antagligen inte ens gud/jesus i den israeliska bibeln som allt är översatt från första början..

Hur kan du veta att han funnits när ingen som finns vid detta århundrade fanns då? Det är nedskrivet och kan man lita på allt som står i en bok/magasin? Kolla på skvallertidningar, Tror du på allt som står där? Om inte, Hur vet du att det dom sa om jesus inte är påhittat?

Bibeln är översatt sju biljarder gånger.. från början var det säkert bara en fjuttig berättelse..


   
SvaraCitera

KingGurka:

Måste dock säga att det finns mer rim och reson i det än att hävda det utan bevis. Om någon frågar "har du några pälsdjur i huset? jag är allergisk" så svarar jag "nej det finns inga pälsdjur här", trots att jag inte kan bevisa att det inte finns några osynliga hundar här.

Jag är bekväm med att folk ibland hävdar saker utan att kunna bevisa dem. Jag är inte bekväm med att folk kritiserar någons ståndpunkt i en fråga för att den saknar bevis när deras egen ståndpunkt också gör det.


   
SvaraCitera