Aviseringar
Rensa alla

Religion


Attitydinkontinent:
För att inte missförstå religioner vilket du uppenbart gör. Varför hatar ni religion? 

Jag tkr nt religion är nå dåligt om det nt går ut på att döda å våldtäkt osv.. Det är ju sällan religionens fel, utan utövarnas fel om de begår brott. 

Man kommer ingen vart med att tro om dagarna, vi måste söka oss ut i det stora många räds av för att finna sanningar o.s.v. 

Inte för att jag vill förbjuda religioner o.s.v. För det om något skulle ju skapa krig, tycker det är patetiskt. Står för vad jag tycker och tar emot stryk, reser mig och skriker "gud finns inte!" 


   
SvaraCitera
Fuck?
Ämnesstartare

S3ON:

Man kommer ingen vart med att tro om dagarna, vi måste söka oss ut i det stora många räds av för att finna sanningar o.s.v. 

Inte för att jag vill förbjuda religioner o.s.v. För det om något skulle ju skapa krig, tycker det är patetiskt. Står för vad jag tycker och tar emot stryk, reser mig och skriker "gud finns inte!" 

<3


   
SvaraCitera

Fuck?: Bor tyvärr i Borlänge (sveriges fulaste stad.. 😉 )

Aa exakt. Eller aa, har knappt varit där, bara på förbipasserande o.s.v. Kanske på lunchstopp iofs, ej upplevt något särskilt "fult" under de minuterna faktiskt. 🙂 


   
SvaraCitera

Fuck?:
Jag är jävligt förbannad på religionen i skolan. Varför ska vi lära oss om saker som man inte ens vet har hänt? Det är ju som att lära sig om troll och häxor, inget av dem finns ju. Jag hatar alla religioner lika mycket, usch. Kan någon svara på varför man ska lära sig sånt? Vet att man typ ska veta hur andra personer lever och så, men jag bryr mig inte överhuvudtaget. 

Du går i skolan för att lära dig lite om världen. Religion är en stor del av det du kommer träffa på så fort du går utanför din dörr, så det är bra att känna till vad det är för nåt.


   
SvaraCitera

NiklasW:

Precis, att lära sig om galenskap kan ses som onödigt men när man tar in att 85% av världens befolkning tror på galenskapen kan det nog vara bland det viktigaste att lära sig.

 Eller att religion är grunden till västvärlden? Att många stora forskare och vetenskapsmän var religösa? Att religion ofta bygger på kärlek?Personligen spelar det ingen roll för mig. Jag stöttar korståg, anti-demokrati och dödande. Men trångsynta fårskallar som dig gillas icke.


   
SvaraCitera

Inget Namn: Eller att religion är grunden till västvärlden?

På vilket sätt är den det? Religion är ju tvärtom inhyst av värderingar som går direkt emot humanism och upplysningsideal, vilket är grunden till västvärlden.

Inget Namn: Att många stora forskare och vetenskapsmän var religösa?

Vad spelar det för roll menar du?


   
SvaraCitera

Bra och lära sig om religion för det ger oss mkt kunskap om förr i tiden , Skrifter som är flera tusen år gammal . Man kan säga det är Mänsklighetens arv på gott och ont som kan och lär  människor att inte försöka upprepa samma historiska tragedier i samhället och kulturen som har medfört under  alla dessa flera tusen år 'religion' har funnits . Det är aldrig religion i sig som är dålig eller farlig ,glöm inte det ! 

Mänskligheten är expert på glömma det förflutna och gå vidare , vilket är tragiskt i dagens samhälle . Beroende på vilken religion det handlar om som ex Kristendomen finns händelser som är skrivna i bilden som faktiskt finns belägg för att dessa händelser har ägt rum . Inte allt men faktiskt mer  än vad man kan tro. Finns zoner i mellanöstern som är hårdbevakade bevakade av regeringar för dessa zoner är platser som beskrivs i bibeln och Tora finns med där , tanke vrf just dessa platser hård bevakade? 

Och av militärer som har rätt och döda främlingar utan domstol. Nog är för  dom här platserna döljer Historiska kulturella arv som kan belägg bevis för händelserna i bibeln . 

Gör din egen research  om ni tvivlar   det här är inget jag hittar på ^^ 


   
SvaraCitera

Fuck?: Ni tycker säkert att jag är rasist (ja det är jag)

Det spelar ju ingen roll om vi tycker det om du själv erkänner dig dom detta. Skeptisk

tevepro: Religion är ju tvärtom inhyst av värderingar som går direkt emot humanism och upplysningsideal, vilket är grunden till västvärlden.

Nej, bara grunden till ett kritiskt tänkande till metafysiska antangande, som sedan har präglat västvärlden, och gör än idag. Platon säger fortfarande mer än Bibeln, och Voltaire.


   
SvaraCitera

Tamburinmannen: Nej, bara grunden till ett kritiskt tänkande till metafysiska antangande, som sedan har präglat västvärlden, och gör än idag. Platon säger fortfarande mer än Bibeln, och Voltaire.

Jag fattar inte. är det här kritik till mig eller?


   
SvaraCitera

tevepro: Jag fattar inte. är det här kritik till mig eller?

Det var kritk till din tes om att upplysningsidela var grunden till västvärlden. För då menar du att allting innan var något förgående till västvärlden, eller kanske något transcendentalt. Typ som Narnia. Förvirrad


   
SvaraCitera

Tamburinmannen: Det var kritk till din tes om att upplysningsidela var grunden till västvärlden. För då menar du att allting innan var något förgående till västvärlden, eller kanske något transcendentalt. Typ som Narnia.

Nja klart det finns andra saker som var ideal också. Egentligen går det ju inte peka på något och säga "det här är grunden" då det handlar om olika beståndsdelar. Komplexa grejer det där. Däremot står jag fast vid att det är ett absurdt påstående att religionen är grunden till västvärlden.


   
SvaraCitera

tevepro:

Nja klart det finns andra saker som var ideal också. Egentligen går det ju inte peka på något och säga "det här är grunden" då det handlar om olika beståndsdelar. Komplexa grejer det där. Däremot står jag fast vid att det är ett absurdt påstående att religionen är grunden till västvärlden.

 '' Däremot står jag fast vid att det är ett absurdt påstående att religionen är grunden till västvärlden
''  

Du vet inte mkt om religion vad det har medfört för viktiga grundstenar till Västvärlden, Västvärlden är uppbyggd  av  Olika kulturer som byggde och spred sin religion, där har du så fel du du inte ser eller kanske inte förstår hela den komplexa bilden 🙂 

 


   
SvaraCitera

tevepro: Däremot står jag fast vid att det är ett absurdt påstående att religionen är grunden till västvärlden.

Håller med.


   
SvaraCitera

tevepro:

På vilket sätt är den det? Religion är ju tvärtom inhyst av värderingar som går direkt emot humanism och upplysningsideal, vilket är grunden till västvärlden.

Vad spelar det för roll menar du?

De flesta av de tio budorden finns i Svea rikes lag. Om man inte ser sambandet mellan religion och samhälle så är det illa. Kristendomen är ju humanismen i sig. Tyvärr HAR följderna varit förödande i ett fåtal fall. Vilket enligt mig är bra. 
Vad det spelar för roll? Att de är personer att respektera? 


   
SvaraCitera

Aaron: Du vet inte mkt om religion vad det har medfört för viktiga grundstenar till Västvärlden, Västvärlden är uppbyggd  av  Olika kulturer som byggde och spred sin religion, där har du så fel du du inte ser eller kanske inte förstår hela den komplexa bilden 🙂

Det där förklarar ju ingenting. skriv när du har något vettigt. oh wait, DET GÖR DU ALDRIG ÄNDÅ SO DONT BOTHER.


   
SvaraCitera