Aviseringar
Rensa alla

Religionskritik eller islamofobi?


Ämnesstartare

dazed: Jo tack jag tycker likadant men jag uttrycker det kanske lite mer tillspetsat i min frustration. Så trött på denna förtryckande frihetslära ateismen förvandlas till och dess förespråkare, jag menar när Hitchens var som mest oförsonlig så var han fortfarande charmig iaf.

jo jag förstår - ledsen för frustrationen, btw. det är en jävligt jobbig känsla. haha ja, om vi nu ska ha snarstuckna ateismförespråkare i spetsen på rörelsen så borde de definitivt ta en titt på Hitchens och följa hans exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: varför är det så hemskt att kritisera religion?

fenomenet "kritisera religion" är inget problem. problemet är hur det utförs, kan man tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

jo jag förstår - ledsen för frustrationen, btw. det är en jävligt jobbig känsla. haha ja, om vi nu ska ha snarstuckna ateismförespråkare i spetsen på rörelsen så borde de definitivt ta en titt på Hitchens och följa hans exempel.

Intelligens, Red Label och bra jävla röst - framgångsrecept.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:
Varför blir du upprörd daze?

blir du också upprörd om någon kritiserar politiska partier, eller någons icke religiösa tro?

varför är det så hemskt att kritisera religion?

Som jag skrivit så är jag själv skeptisk till religion och finner mycket man kan kritisera. Det som det handlar om är sättet man gör det på, retoriken, självgodheten och fördomsfullheten. Ateisten är så satans indignerad över religionernas intolerans att vederbörande blir helt intolerant och fundamentalistisk själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Intelligens, Red Label och bra jävla röst - framgångsrecept.

till och med inbitna Pingstvänner är smått förälskade i honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

till och med inbitna Pingstvänner är smått förälskade i honom.

Satan, måste nästan hälla upp en jävel och youtuba karln lite.  De bästa klippen är när han sitter hos Bill Maher och för sina debatter med en  väl tilltagen whisky i ena handen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Satan, måste nästan hälla upp en jävel och youtuba karln lite.  De bästa klippen är när han sitter hos Bill Maher och för sina debatter med en  väl tilltagen whisky i ena handen.

Jafan, själv sitter man redan här med flikarna uppe och plöjar glatt igenom jävelns mest underhållande bidrag tiill samhällsdebatten. Fötterna på bordet och bakåtlutad i datorstolen med ett stadigt glas vatten vid sidan om, i ett transparent försök att göra alkoholistanklagelserna obefogade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

Jafan, själv sitter man redan här med flikarna uppe och plöjar glatt igenom jävelns mest underhållande bidrag tiill samhällsdebatten. Fötterna på bordet och bakåtlutad i datorstolen med ett stadigt glas vatten vid sidan om, i ett transparent försök att göra alkoholistanklagelserna obefogade.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ödmjukhet och en portion människokärlek är nog för att jag ska kunna acceptera vilken religionskritik, invandringskritik osv. som helst (även om jag inte nödvändigtvis köper den).  Tyvärr saknar nyateisterna all form av ödmjukhet i sitt förhållningssätt till religion, och de "politiskt inkorrekta" saknar dessutom all from av människokärlek: Om jag hade skäl att tro att de faktiskt ville väl även för invandrare och muslimer så skulle jag gå med på att kalla dem invandringskritiker istället för rasister.

Annars så får jag säga att jag har mycket stor respekt för personer som Richard Dawkins och Steven Pinker (dock inte så mycket för Chris Sturmark och Chris Hitchens), de är väldigt stora vetenskapsmän, men de har en klerikal agitationsteknik och en okritisk övertro på vetenskapen. Dessutom så inbillar de sig att deras stora kunskaper i biologi eller vilken disciplin det än må vara också gör dem till några allmänna auktoriteter på religionsvetenskapens och teologins områden. Men så är det ju inte. Om man utgår från hur Dawkins argumenterar så tycks han sakna noll insikt om vad religiösa (undantaget fundamentalister) faktiskt tror på. Han tycks föreställa sig att kristna tror på någon slags supermäktig boss uppe i skyn som straffar syndare... Ateister som Mackie är mycket mer hederliga och respektabla i sin religionskritik. 

För övrigt så är den här recensionen av Dawkins "God Delusion" av ateisten Terry Eagleton smått genial:   http://www.lrb.co.uk/v28/n20/terry-eagleton/lunging-flailing-mispunching


   
SvaraCitera

Patrick:
Det är ju inte det som är poängen.

Poängen är att om man inte är religiös och hör röster i huvudet, ser vålnader eller vad de nu kan vara... då hallunicerar man med STÖRSTA SANNOLIKHET, och man har med största sannolikhet en psykisk störning. Men om man säger att det är religiöst då är man plötsligt frisk enligt vissa...

Jag har sett liknande saker. Jag är 100% psykiskt frisk. Så det är inte ovanligt direkt.

Religion och psykisk störning är ju fullkomligt olika saker. Många religiösa påstår att de har hört och sett saker som inte kan bevisas. Och eftersom de flesta av jordens människor är religiösa så påstår du att majoriteten av oss är psykiskt störda? Du inser att det omöjligen kan stämma?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nästan all kritik som idag riktas mot Islam grundas på fakta och kan därför aldrig ses om islamofobisk. Islam är en odemokratisk religion och ideologi som förespråkar homofobi, pedofili, kvinnoförtryck och förtryck mot icke-troende genom sin bok Koranen. Vänder man blicken mot den muslimska världen tydligt hur dessa odemokratiska åsikter även avspeglar sig i länder där muslimer är i majoritet. Islam är odemokratiskt.

Helle Klein måste förövrigt vara ett av Sveriges största rikspuckon. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Satan, måste nästan hälla upp en jävel och youtuba karln lite.  De bästa klippen är när han sitter hos Bill Maher och för sina debatter med en  väl tilltagen whisky i ena handen.

gillar detta klipp. men jag tycker att hitchen ser lite små sluskig ut. I en debatt var hans hår åt alla håll och kanter och han såg svettig ut.

Inget Namn: Jag har sett liknande saker. Jag är 100% psykiskt frisk. Så det är inte ovanligt direkt.Religion och psykisk störning är ju fullkomligt olika saker. Många religiösa påstår att de har hört och sett saker som inte kan bevisas. Och eftersom de flesta av jordens människor är religiösa så påstår du att majoriteten av oss är psykiskt störda? Du inser att det omöjligen kan stämma?

Jag har aldrig sagt att alla religiösa som ser i syne osv. är psykiskt sjuka. Jag skrev att de röster som de hör och de vålnader med största sannolikhet grundas på hallunicationer. Inte på något verkligt som existerar.  vilket KAN men inte BEHÖVER vara en psykisk störning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Nästan all kritik som idag riktas mot Islam grundas på fakta och kan därför aldrig ses om islamofobisk. Islam är en odemokratisk religion och ideologi som förespråkar homofobi, pedofili, kvinnoförtryck och förtryck mot icke-troende genom sin bok Koranen. Vänder man blicken mot den muslimska världen tydligt hur dessa odemokratiska åsikter även avspeglar sig i länder där muslimer är i majoritet. Islam är odemokratiskt.

Helle Klein måste förövrigt vara ett av Sveriges största rikspuckon. 

Om islam var en så fredlig religion så kan man ju fråga sig varför den ställer till elände var och än dit den tar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: gillar detta klipp. men jag tycker att hitchen ser lite små sluskig ut. I en debatt var hans hår åt alla håll och kanter och han såg svettig ut.

Ja den var fan fin den. Jaså är ju precis så han skall vara ju, Hitchens kunde kliva in salongsberusad och nikotinstinn som få och sedan ändå bara äga debatten. Jag tycker karln hade fel i mycket framförallt kanske när det gäller typ Irakkriget men han var aldrig icke underhållande och alltid vass.


   
SvaraCitera

Patrick:

Om islam var en så fredlig religion så kan man ju fråga sig varför den ställer till elände var och än dit den tar sig.

Fast det har ju kristendomen också gjort.


   
SvaraCitera