Aviseringar
Rensa alla

religösa krig


Ämnesstartare

förstår bara inte vrf man kan kriga över nått som är helt påhittat [shake]


   
Citera
Ämnesstartare

truu ståri


   
SvaraCitera

Russels teapot and pink invisible unicorns!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är vad du tror
det tror inte de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

något måste dom ju skylla på


   
SvaraCitera

Nationalstater är väl precis lika påhittade, och de krigar folk över?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom som krigar är hjärntvättade u know, tror att allt är sant. dom kan heller inte acceptera andras tro och sånt, omoget av dom asså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Nationalstater är väl precis lika påhittade, och de krigar folk över?

korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

omoget

typ fjortisar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

typ fjortisar?

ja, det kan man nog kalla dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan inte förvänta sig bättre förstånd av religiösa.

Åh nej, nu kommer alla religiösa hata mig. Buhu.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

örstår bara inte vrf man kan kriga över nått som är helt påhittat

De krigar eftersom de är övertygade om att endast deras egen religion är sann. Om religion är påhittad är irrelevant emedan övertygelsen är relevant.

locura:

Man kan inte förvänta sig bättre förstånd av religiösa.

Jag tror inte krigen beror på att religiösa skulle ha mindre förstånd än icke religiösa. Det finns både krig som startats av religiösa och av icke religiösa, så därför tror jag inte det finns något samband med religiösa som startar krig och deras förstånd.


   
SvaraCitera

marcus1987:

Om religion är påhittad är irrelevant emedan övertygelsen är relevant.

Och det skulle göra skadan mer rättfärdigad menar du ?

marcus1987:

så därför tror jag inte det finns något samband med religiösa som startar krig och deras förstånd.

Har nog aldrig sett någon ateist/agnostiker starta krig för dessas budskap 😛


   
SvaraCitera

Herjarn:

Och det skulle göra skadan mer rättfärdigad menar du ?

Det jag menade var att om en religion är påhittad är irrelevant för de som tror på den eftersom de inte veta om religionen är sann .Däremot är de troende övertygade om att den är sann och därför är övertygelsen relevant för dem och därför krigar dem mot andra religioner.

Som en grundregel skulle jag säga att inga människor är rättfärdigade att kriga mot andra religioner för deras religions skull. De som tror på Bibeln ser att krigen i gamla testamentet var rättfärdigade av Gud för att bl.a. många folk på den tiden levde liv som inte behagade Gud (finns exempel på de som offrade barn till sina gudar). Men det är ju en knepig fråga eftersom olika personer har olika övertygelser om vilken religion som är sann.

Herjarn:

Har nog aldrig sett någon ateist/agnostiker starta krig för dessas budskap 😛

Det kan stämma att det är extremt sällan som krig startats av ateister för att de ska få fram sitt budskap. Förklaringen till detta tror jag beror på bl.a. följande:

1) Det finns många personer som inte bekänt sig till någon religion och saknat tron på Gud men som ändå startat krig. En del säger att Josef Stalin var ateist men andra säger att han var kommunist och att således var snarare kommunismen och inte ateismen som var orsaken till massmorden han gjorde. I grund och botten var Josef Stalin ateist enligt mig, eftersom han saknade tron på ett högre väsen/gud. Men ateismen är ingen ideologi så det fyller en lucka och Josef Stalin fyllde den luckan med kommunism. Således anser jag att jag hittat en ateist i skepnad av en kommunist som massmördat människor men det behöver ju inte betyda att ateismen måste vara orsaken till det.
2) Personer som vill starta krig kan utnyttja t.ex. Bibeln eller Koranen genom att misstolka texten och få sitt krig rättfärdigat och säga att det är Guds vilja. Men det finns inte samma möjlighet att rättfärdiga sina krig genom att utnyttja ateismen..
3) Det finns mycket fler anhängare av religion i världen än ateism och således representerar ateism en liten andel av världens befolkning. Människor hittar alltid saker att kriga över så då det blir frågan om ett krig så är det troligast att det är människor som bekänner sig till en religion som är inblandade.
5) Ateister är så trötta på världens religionskrig så de absolut inte vill starta några krig själva i ateismens namn. Om de anser att religion orsakar krig så vill de knappast starta krig.


   
SvaraCitera

marcus1987:

Men ateismen är ingen ideologi så det fyller en lucka och Josef Stalin fyllde den luckan med kommunism. Således anser jag att jag hittat en ateist i skepnad av en kommunist som massmördat människor men det behöver ju inte betyda att ateismen måste vara orsaken till det.

Precis som du säger så var Stalin Ateist. Men detta påverkade inte hans val utan jag ser det hellre som ideologin och smärre galenskap. Ska man ta en jämförelse så kan vi ta hitler. Alla religösa krig m.m. för att symbolisera alla krig och liknande som är startat av religösa. Men det ä känns väldigt onödigt att gå in på från början. Sedan verkar det som att en känd abortläkare nyligen också blev mördad. Undrar om det var av samma religösa som tidigare gjort sådant.

marcus1987:

Bibeln eller Koranen genom att misstolka texten

Jag kan inte se hur något som påstås ha skapats av en omnipotent och omniscent skapare ska kunna vara gjort för tolkning. För då har Gud konstant vetat att vi skulle döda för religonen.

marcus1987:

Det jag menade var att om en religion är påhittad är irrelevant för de som tror på den eftersom de inte veta om religionen är sann .

Så du menar du att egentiligen är son of sam inte så ond ändå ? Han blev ju styrd av demoner.


   
SvaraCitera