Aviseringar
Rensa alla

religösa krig


Herjarn:

Jag kan inte se hur något som påstås ha skapats av en omnipotent och omniscent skapare ska kunna vara gjort för tolkning. För då har Gud konstant vetat att vi skulle döda för religonen.

Jag tror att Gud vet att människan skulle ha dödat fastän det inte funnits någon Bibel eller Koranen att misstolka. Jag tycker definitivt inte att Bibeln säger kristna ska göra korståg i Guds namn, det är grova misstolkningar av bibeln det och Påvens och kyrkans makt under medeltiden och således blev det naturligt att religion blandades in i kriget. Jag tycker inte att Bibeln är det stora felet eftersom den inte är gjort för så grov tolkning.

Herjarn:

Så du menar du att egentiligen är son of sam inte så ond ändå ? Han blev ju styrd av demoner.

Det jag nämnde var enbart det att folk krigar för att de är övertygade om att sin religion är sann. Om personerna är onda eller ej och om religionen verkligen är sann är en annan fråga.

Herjarn:

Precis som du säger så var Stalin Ateist. Men detta påverkade inte hans val utan jag ser det hellre som ideologin och smärre galenskap.

Håller med dig om detta.

Herjarn:

Ska man ta en jämförelse så kan vi ta Hitler. Alla religösa krig m.m. för att symbolisera alla krig och liknande som är startat av religösa.

Jag har läst att Hitler var uppväxt som katolik. Jag anser definitivt inte att kristendomen eller Bibeln var orsaken till det Hitler gjorde. Hitler hade sin ideologi och galna idéer. Det står ju ingenstans i Bibeln att Judarna borde dödas. Jag tycker absolut inte Hitler borde kallas kristen eftersom han dödade judarna som var Guds folk i Bibeln, det går liksom inte ihop. Att Hitler hörde till den katolska kyrkan säger ju inget om hans egentliga tro och jag ser inte att Bibeln skulle vara orsaken till det han gjorde heller.

Så jag tycker det är lite farligt att förhasta sig med att dra slutsatser om sånt här med att någon har startar krig och tillhör en religion eftersom det kan vara frågan om även ideologier, politik, galenskap och personer som gör saker i religioners namn men inte har något att göra med religionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monetära krig! Jag fattar inte hur man kan kriga över något som är helt påhittat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Monetära krig!

forstar du inte det tkr jag synd om dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

förstår bara inte vrf man kan kriga över nått som är helt påhittat [shake]

Påhittat?Vad fan vet du om det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:

Vad fan vet du om det?

jag vet inget, men gud vet


   
SvaraCitera

marcus1987:

Jag tror inte krigen beror på att religiösa skulle ha mindre förstånd än icke religiösa. Det finns både krig som startats av religiösa och av icke religiösa, så därför tror jag inte det finns något samband med religiösa som startar krig och deras förstånd.

Här konstaterar du att krig inte påverkas av huruvida man tror eller ej, och det är precis det vi ateister menar. Om det inte finns en gud så finns ingen skillnad mellan troende och ateister. Självklart påverkas inte krig.

marcus1987:

2) Personer som vill starta krig kan utnyttja t.ex. Bibeln eller Koranen genom att misstolka texten och få sitt krig rättfärdigat och säga att det är Guds vilja. Men det finns inte samma möjlighet att rättfärdiga sina krig genom att utnyttja ateismen.

Vi har inte möjligheten att skylla på gud när vi startar ett krig. Vi har stake att säga anledningen till kriget istället för att misstolka texter till egen vinning. Kanske hade aldrig religiösa krig någon bra anledning.

marcus1987:

3) Det finns mycket fler anhängare av religion i världen än ateism och således representerar ateism en liten andel av världens befolkning.

Fast ateisterna blir bara fler tack vare att vi inte stenas till döds längre, i alla fall i västvärlden. Här riskerar man snarare att bli utstött. Mot de alternativen skulle till och med jag säga att jag tror på gud.

marcus1987:

5) Ateister är så trötta på världens religionskrig så de absolut inte vill starta några krig själva i ateismens namn

Åter igen, tro gör ingen helig. Men ateister misstolkar inte texter och rättfärdigar krig på det sättet. Det vore så lågt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror ledarna som startar dessa krig är medvetna om att krigen inte är så jävla heliga men går endå stenhårt in för att promota dem som just sådana för att kunna utnyttjade de troende stackarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människan har alltid haft en förklaring till att starta krig vare sig det är religionens, landet, hudfärg mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalin bytte åsikt flera gånger under sitt liv.

Krig orsakas f ö alltid av socio-ekonomiska orsaker.


   
SvaraCitera
Gloria

värdeuppgift:

förstår bara inte vrf man kan kriga över nått som är helt påhittat [shake]

Vad är påhittat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Vad är påhittat?

Antingen pringles original eller en osynlig man uppe bland molnen som tydligen styr allt. Vet i villket det kan vara faktiskt... [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar for det mesta aven ligga underliggande orsaker, bortom religiosa orsaker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Brukar for det mesta aven ligga underliggande orsaker, bortom religiosa orsaker.

Religionen används väl mer för att rättfärdiga våld mer än nåt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Religionen används väl mer för att rättfärdiga våld mer än nåt annat.

Ja? Vad vill du ha sagt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ja? Vad vill du ha sagt?

Ja att religionen är täckmantel för de verkliga motiven.


   
SvaraCitera