Aviseringar
Rensa alla

Remote Desktop


Ämnesstartare

Jag har en stationär dator med XP som jag skulle vilja fjärrstyra från min bärbara med Vista.
Jag vet att det finns en funktion i Windows som heter Remote Desktop, eller Fjärrskrivbord eller dylikt.

När jag får upp rutan "Anslutning till Fjärrskrivbord" så tar det dock stopp eftersom att ingen av datorerna hittar den andra.

Någon som är lite mer hajj på det här?

ADD: Till saken hör att detta främst är något jag vill kunna göra hemma.


   
Citera

för att fjärrstyra dator kräv windows xp proffesional eller windows vista ultimate.

men finns andra fjärrstyrnings program så som real VNC eller teamviewer 4, rekomenderar det senaste då det är lättare och använda än VNC.


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Någon som är lite mer hajj på det här?

Visst.

Du har XP datorn, den har ett namn (Den här Datorn -> Egenskaper -> Datornamn: ) Min XP dator heter tehserv.

På Vista datorn:

-Starta Remote Desktop (skriv mstsc i Start > Kör (windows-knappen + R))
-Skriv in datornamnet på XP-datorn i Dator:-fältet (alltså för mig: tehserv)
-Tryck på Anslut

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Visst.

Funkar tyvärr inte.

Börjar tro att tobias har rätt. [n]


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Funkar tyvärr inte.

Du vill uppenbarligen inte heller få det att funka eftersom du är så usel (förhoppningsvis medvetandes) på att beskriva vad som inte funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Du vill uppenbarligen inte heller få det att funka eftersom du är så usel (förhoppningsvis medvetandes) på att beskriva vad som inte funkar.

Ah, sorry!
Men du behöver inte låta sådär för det! =)

Hur som, det som händer när jag skriver i aktuellt datornamn (eller IP) är att den säger att "den inte kunde hittas. Kontakta system admin."


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Hur som, det som händer när jag skriver i aktuellt datornamn (eller IP) är att den säger att "den inte kunde hittas. Kontakta system admin."

Datorn kan inte ansluta till fjärrdatorn.

Fjärrskrivbordet hittar inte fjärrdatorn. Skriv in datornamnet och IP-adressen igen och försök att ansluta. Kontakta fjärrdatorns ägare eller nätverksadministratören om problemen kvarstår.

Image

Det går inte att hitta fjärrdatorn. Be fjärrdatorns administratör verifiera datornamnet och se till att du har skrivit namnet rätt. Om du fortfarande inte kan ansluta provar du med att skriva IP-adressen till fjärrdatorn i stället.

Ett mellansteg krävs för att försäkra att datorerna kan kommunicera med varandra när en hemdator ska anslutas till en dator i en företagsdomän. Ett sätt att göra detta är att upprätta en VPN- anslutning (virtuellt privat nätverk) till företagsnätverket. Ett annat sätt är att använda en Terminal Services Gateway-server. Om du får problem med att göra något av detta kontaktar du systemadministratören eller teknisk support.

Det är också möjligt att ansluta två hemdatorer via Internet. Detta brukar dock kräva ingående kännedom om routerns konfiguration, portmappningarna och IP-adresserna.

Källa: ​ http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/5c4f7ad8-40b3-452d-81ec-3a63453f0​ada1053.mspx#EI


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Datorn kan inte ansluta till fjärrdatorn.

Får samma resultat igen.

Ger upp det här nu, men tack i alla fall för din hjälp! [y]


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Ger upp det här nu, men tack i alla fall för din hjälp! [y]

[rolleyes] Mes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

[rolleyes] Mes.

Äh, jag ska bara ha det på kul ändå. Tänkte det kunde vara kul att dra igång projektorn från sängen eller soffan, och slippa gå till den stationära datorn typ 3 meter bort! ^^


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Äh, jag ska bara ha det på kul ändå. Tänkte det kunde vara kul att dra igång projektorn från sängen eller soffan, och slippa gå till den stationära datorn typ 3 meter bort! ^^

Du är fortfarande mes som inte kan lösa det [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Du är fortfarande mes som inte kan lösa det [cry]

Haha!
Bry du ditt lilla huvud om något annat. [bigcheers]


   
SvaraCitera
Tyrael

Raptor:

Haha!
Bry du ditt lilla huvud om något annat. [bigcheers]

[rolleyes] Du får det att låta som att det är jag som har problem!


   
SvaraCitera

Raptor:

Börjar tro att tobias har rätt.

ja det har jag. krävs professional eller ultimate för det ska funka.


   
SvaraCitera
Åtta

Raptor:

Tänkte det kunde vara kul att dra igång projektorn från sängen eller soffan, och slippa gå till den stationära datorn typ 3 meter bort! ^^

Men lol. Använd VNC eller bara straight ssh. Det finns ingen anledning till att använda Windows inbyggda remote desktop-grej.


   
SvaraCitera