Aviseringar
Rensa alla

Respekt för religion


Ämnesstartare

Vi ska inom en snar framtid besöka en moské med skolan och läraren berättade att det är stor sannolikhet att vi tjejer tvingas bära hijab. Jag kände direkt ett motstånd mot detta, dels av den feministiska aspekten (faktumet att endast tjejerna ska behöva bära plagget är diskriminerande och det vägrar jag vara en del av), men även av principskäl.  Varför ska jag bära något som är ett uttryck för en religion jag inte tror på? En vän sa att jag ska göra det för att "visa respekt mot religionen", men jag kan verkligen inte se sambandet ha på mig en huvudbonad som symboliserar en massa saker jag inte varken tror på eller är en del av = att visa respekt för religionen som främjar bärandet av denna huvudbonad.

Tycker exakt samma sak om faktumet att jag inte får ha bara axlar i en kyrka. Jag respekterar och har förståelse för att kristna inte vill ha bara axlar i kyrkan och för att muslimer vill bära hijab i moskén, därför tycker jag att de borde visa ömsesidig respekt för att jag som ateist inte vill följa dessa riktlinjer.

Vad tycker ni? Är jag respektlös som tycker såhär och isåfall varför? Förstår verkligen inte, och ingen har hittills kommit med bra argument mot mig i detta ämne, inte ens min religionslärare. Hjälp mig att förstå!


   
Citera

Varför ska du behöva bära  hijab det fattar jag inte? Sjukt. Ingen ska tvinga dig. 


   
SvaraCitera

Ingen kan tvinga dig att bära hijab. Det vore inte respektlöst av dig att vägra, det är din rättighet.


   
SvaraCitera
Exner

Du har förstås rätt att avstå. Er inblick i kristendom eller islam blir annorlunda om man inte följer denna regel. Tycker personligen att det är ganska förlegat.


   
SvaraCitera
reben

varit i moské med skolan o va inte tvungen o göra ngt mer än o ta av skorna tror jag.

tkr man kan ha respekt för att folk väljer att tro på ngt utan att behöva följa deras regler helt meningslöst. 
hade oxo "vägrat"


   
SvaraCitera

jag har vägrat i en liknande situation. då med en fattig hatt som judar har


   
SvaraCitera

Det har inte så mycket med att visa respekt att göra, utan snarare rädsla att någon ska ta illa upp. Klart du ska vägra - dina skäl är fullständigt legitima och väldigt förnuftiga. Det är tvärtom de som ska respektera dig. Respekt visar man människor och andra tänkande och kännande varelser, inte förlegade och förtryckande religiösa seder.


   
SvaraCitera

Har ingen respekt 


   
SvaraCitera

Har man låtsasvänner som vuxen saknar man respekt inför sig själv. Så jag ser inte varför sådana behöver din respenkt.


   
SvaraCitera

Z0dd: Ingen kan tvinga dig att bära hijab. Det vore inte respektlöst av dig att vägra, det är din rättighet.

Allt han sa. Det är bra att du läxar upp dem i deras egna religion. 

Islam lär en att ifrågasätta, ifrån muslimernas heliga bok.  "[The Quran 17:36] You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. I have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them."

Det är ju exakt vad du gjort. Enligt dem som kan islam/koranen på en akademisk nivå tvingar inte islam kvinnor att bära slöjor utan rekommenderar både män och kvinnor att klä sig oansenlig. 


   
SvaraCitera

Sägmig:

Allt han sa. Det är bra att du läxar upp dem i deras egna religion. 

Islam lär en att ifrågasätta, ifrån muslimernas heliga bok.  "[The Quran 17:36] You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. I have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them."

Det är ju exakt vad du gjort. Enligt dem som kan islam på en akademisk nivå tvingar inte islam kvinnor att bära slöjor utan rekommenderar både män och kvinnor att klä sig oansenlig. 

Tumme upp

Att bära diverse rörande huvudbonader äro dessutom 90% utav kulturellt ursprung.
De som är i begrepp att besöka en moské för underkastelse brukar man rena sig. Lite som Reben skrev.


   
SvaraCitera

När jag var i en moské så behövde vi inte bära en (läraren sa vi skulle). Men om dom hade bett om det, hade jag ofc gjort det. När vi var i en synagoga, behövde killarna bära en kippa. Gjorde dom det? Ja. Brydde dom sig om att dom inte var judar? Nej. 
Du är i deras kyrka och du får respektera deras regler.


   
SvaraCitera

Hijab är inte bara slöja utan att klä sig så att ens former ej syns samt att man ej visar hud ovanför händer och fötter, så det slipper ni nog.

Sägmig:

Allt han sa. Det är bra att du läxar upp dem i deras egna religion. 

Islam lär en att ifrågasätta, ifrån muslimernas heliga bok.  "[The Quran 17:36] You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. I have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them."

Det är ju exakt vad du gjort. Enligt dem som kan islam/koranen på en akademisk nivå tvingar inte islam kvinnor att bära slöjor utan rekommenderar både män och kvinnor att klä sig oansenlig. 

Fast gör de ju då kvinnor ej tillåts att komma in om de inte klär sig på ett visst sätt. De bär väl knappast ut en men det förväntas ju av en iaf.


   
SvaraCitera

men tror ej att någon skulle förvänta sig det av en besökande skolklass?


   
SvaraCitera

isola:
Hijab är inte bara slöja utan att klä sig så att ens former ej syns samt att man ej visar hud ovanför händer och fötter, så det slipper ni nog.

Fast gör de ju då kvinnor ej tillåts att komma in om de inte klär sig på ett visst sätt. De bär väl knappast ut en men det förväntas ju av en iaf.

va? 


   
SvaraCitera