Aviseringar
Rensa alla

Resultaten från Sveriges mest genomgående levnadsnivåundersökning bland invandrare har börjat släppas


Ämnesstartare

Rymdpirat:

Du gör ett ganska stort logiskt snedsteg om du går från att anpassa öppettider till att rösta bort demokratin. Jag säger inte att det senare inte är möjligt, jag säger att det inte är till följd av att skolmatsedeln anpassas till människor som inte vill äta gris. Hela exemplet är fullständigt irrelevant, även om jag håller med om att demokrati inte är något som kan eller bör röstas bort.

Nu börjar jag känna mig öppen för att det kan råda ett missförstånd.

Jag upprördes av könssegregerade öppetider i simhallar. Exempelvis män på förmiddagen och kvinnor på eftermiddagen, könssegregerade simhallar är början på en väg från ett jämliktsamhälle. Och efter den kamp som bedrivits de senaste hundra åren så tycker jag att det är skamligt att ge upp allt.

Jag anser att det är farligt av samhället att accepterar intoleranta och extrema åsikter och värderingar, jag tycker att det är att svänga in på en farlig väg. Och jag uppfattar det som att du försvarar detta vägvalet, det vill säga ett könssegregerat samhälle.

Har jag dock uppfattat dig fel så är det enbart glädjande.

Rymdpirat:

Angående frågan du ställde tidigare så följer det väl att samhällsinstutitioner gör som makthavare vill, även om makthavaren i ditt exempel är majoriteten av befolkningen. Personligen skulle jag slåss mot det.

Det är behaglig läsning för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Kruxet är att de inte behövs, och har inte gjort på väldigt länge. Invandringen har varit en nettoförlust sedan 70-talet och bidrar endast med problem i samhället.

Hur mycket behövs du själv egentligen? Skulle påstå att problemen du pratar om är socioekonomiska.

Cointoge:

Somalia står arabvärlden mycket närmare än vad man gör sub-sahara, detta i egenskap med att de är muslimer och haft ett muslimskt inflytande sedan medeltiden.

Hur många av invandrande till Sverige per år är från Somalia? En av fjorton typ? En av elva om man uteslutande räknar utrikesfödda och inte återvändande svenskar. Vad är din poäng? Att de mindre än 10% somalierna skulle se till att majoriteten av alla invandrare egentligen är muslimer?

Cointoge:

jag vet inte riktigt vad du har att haka upp dig på, tycker du att begreppet i sig är väldigt hård eller att det inte förekommer en acceptans mot deras beteende?

Tycker ni har lite låga kriterier.

Cointoge:

förta jävla början

Haha, upprörd kille!! Att andra länder är mer nationalistiska betyder inte att det är något eftersträvansvärt. Ska vi apa efter deras kvinnosyn och lagsystem också? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Ska vi apa efter deras kvinnosyn och lagsystem också?

Tänk, det undrar även jag.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Och jag uppfattar det som att du försvarar detta vägvalet, det vill säga ett könssegregerat samhälle.

Är väl något som bör avgöras på case by case-basis. Tycker att simhallar ska vara öppna för alla förstås, men jag tycker det är fånigt att börja dra nazistkortet över det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Tänk, det undrar även jag.[rolleyes]

Det var det som var skämtet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Självklart ska samhället anpassa sig efter sina invånare, något annat vore jättekorkat. I takt med att vi blir fler så anpassar vi oss till flera människor.

Nej, vi ska inte anpassa oss efter folk som kommer hit. Det är de som ska ta seden dit de kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Är väl något som bör avgöras på case by case-basis. Tycker att simhallar ska vara öppna för alla förstås, men jag tycker det är fånigt att börja dra nazistkortet över det.

Jag tycker att det är tråkigt om du uppfattar det som att jag drog "nazistkortet", min avsikt var att påtala att demokratin är självmordsbenägen och måste därför kontrolleras av ett stabilt och oberoende system.

Rymdpirat:

Det var det som var skämtet.

Jag känner att jag vill påtala att jag inte är nationalist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

min avsikt var att påtala att demokratin är självmordsbenägen och måste därför kontrolleras av ett stabilt och oberoende system.

Ok. Tror snarare att lösningen ligger i jämlikhet och självstyre, men det är väl ett ämne för en annan tråd antar jag.

Byråkratjäveln:

Jag känner att jag vill påtala att jag inte är nationalist.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Hur mycket behövs du själv egentligen? Skulle påstå att problemen du pratar om är socioekonomiska.

Ingenting förmodligen. Men jag har släkt som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Människor som varit förankrade i denna nationen och varit med och byggt upp den. Om de hade fått veta att de efterkommande generationerna skulle skänka väck deras land till främlingar från andra sidan jordklotet, då tror inte jag de hade bidragit till allt vi åtnjuter av idag.

Rymdpirat:

Hur många av invandrande till Sverige per år är från Somalia? En av fjorton typ? En av elva om man uteslutande räknar utrikesfödda och inte återvändande svenskar. Vad är din poäng? Att de mindre än 10% somalierna skulle se till att majoriteten av alla invandrare egentligen är muslimer?

De är väl den största invandrargruppen just nu? vågar inte spekulera i hur många som befinner sig här just nu dock.

Rymdpirat:

Haha, upprörd kille!! Att andra länder är mer nationalistiska betyder inte att det är något eftersträvansvärt. Ska vi apa efter deras kvinnosyn och lagsystem också? [crazy]

Hur kunde du få det jag skrev till det där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

De är väl den största invandrargruppen just nu? vågar inte spekulera i hur många som befinner sig här just nu dock.

Den största invandrargruppen är återvändande svenskar följt av somalier.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____305657.aspx

"Under åren 2000–2011 har cirka 29 500 somalier sökt asyl i Sverige. I början av decenniet kom det inte så många asyl­sökande från Somalia – 260 år 2000 och 525 år 2001. Den stora ökningen inträffade år 2007 då 3 349 somalier sökte asyl i Sverige. Tre år senare, 2010, kom 5 553 asylsökande somalier till Sverige. Många somaliska medborgare har också ansökt om uppehållstillstånd på anknytning till en familjemedlem som har uppehållstillstånd i Sverige.
Enligt Statens statistiska centralbyrå fanns det 2011 sammanlagt cirka 40 200 somaliska medborgare i Sverige. Hur många svenskar som har sina rötter i Somalia är svårt att säga, men under åren 2000–2010 fick drygt 14 000 somalier svenskt medborgarskap."

http://www.migrationsverket.se/info/4358.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Ingenting förmodligen. Men jag har släkt som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Människor som varit förankrade i denna nationen och varit med och byggt upp den.

Nationen tillfaller inte dig för det. Är också 100% svensk enligt din standard, vem bryr sig?

Cointoge:

De är väl den största invandrargruppen just nu? vågar inte spekulera i hur många som befinner sig här just nu dock.

Ja, räknat efter ursprungsland, de utgör fortfarande mindre än 10% av den totala mängden invandrare. Även om vi utgår från att det är en viktig fråga (lol) huruvida antalet muslimer bland invandrare i Sverige är över eller under 50% så får vi väl avvakta tills hela studien är publicerad för den siffran, men jag förstår ändå inte varför du hakar upp dig på somalier. Skulle de mindre än 10 procenten människor öka på antalet så pass mycket tror du? Inte för att svaren spelar någon roll, de intervjuade ljuger ju!!! [rolleyes]

Cointoge:

Hur kunde du få det jag skrev till det där?

Cointoge:

I vilket annat land som helst hade du blivit tagen för en idiot, och då uttrycker jag mig i milda ordalag dessvärre.

Menar att personer utomlands med din åsikt är lika keffa och att det inte säger något alls om huruvida du har vettiga värderingar eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Resultat (Du röstade på detta alternativ)

Har ingen åsikt[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Nationen tillfaller inte dig för det. Är också 100% svensk enligt din standard, vem bryr sig?

Som sagt. jag tror inte våra (då..) förfäder skulle jobbat för att fixa mat på bordet och bidra till nationen om de visste att vi skulle skänkt väck det de faktiskt jobbat för. Och jag är rätt säker på att detsamma gäller dig om du kommer från enkel bakgrund.

Rymdpirat:

Ja, räknat efter ursprungsland, de utgör fortfarande mindre än 10% av den totala mängden invandrare.

Rymdpirat:

en jag förstår ändå inte varför du hakar upp dig på somalier. Skulle de mindre än 10 procenten människor öka på antalet så pass mycket tror du? Inte för att svaren spelar någon roll, de intervjuade ljuger ju!!! [rolleyes]

Sveriges största invandrargrupp (just nu) har faktiskt betydelse i sammanhanget tycker du inte?

Rymdpirat:

Menar att personer utomlands med din åsikt är lika keffa och att det inte säger något alls om huruvida du har vettiga värderingar eller inte.

Det finns väl inget land som värderar utom-grupper framför sin egna. Det är liksom inte naturligt, om du vill baka in det med en värdegrund till detta så, fine. Jag säger bara något som är mer än självklart i andra länder.

Fann din citering lite knepig f.ö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

skänkt väck

Hela tanken om att någonting skänks bort är fullständigt befängd. Väx upp för fan.

Cointoge:

Sveriges största invandrargrupp (just nu) har faktiskt betydelse i sammanhanget tycker du inte?

Största gruppen är återvandrande svenskar, men även om vi håller oss till specifikt utrikesfödda så är det två tusen personer från Somalia fler än från t.ex. Irak eller Polen, och tredje största gruppen därefter är Danmark. Tror inte du greppar helt hur statistik funkar, bara för att en grupp av många är störst så betyder inte det att gruppen jämfört med det totala är anmärkningsvärd.

Cointoge:

Det finns väl inget land som värderar utom-grupper framför sin egna

Dina gränsdragningar och hela det där konceptet är barbariskt imo.


   
SvaraCitera

clickclack:

Nej, vi ska inte anpassa oss efter folk som kommer hit. Det är de som ska ta seden dit de kommer.

Varför ska vi inte anpassa oss? Sverige har ju anpassat sig förut med sådanna utländska nymodigheter som köttbullar med potatis, vindtäta väggar, musikinstrument, kristendomen, böcker och demokrati. Varför tror du att kultur är något statiskt som kan bevaras? Kultur stannar inte bara upp. Kultur är att ta ett fenomen och göra det till sitt eget. Som till exempel köttbullar med potatis eller svensk folkmusik. [smile]


   
SvaraCitera