Aviseringar
Rensa alla

Revolutionens bröder och systrar [Egypten blir ett nytt Iran]


KingGurka:

Deras angrepp på civila är ju inte bra, men dessa är ju bara en väldigt liten del av deras verksamhet. Mycket av deras militära verksamhet riktas ju mot israelisk militär, vilket inte är terrorism utan snarare antiterrorism då den israeliska militären attackerar civila på löpande band.

Att stödja en organisation, ett parti eller en stat som (även fast det bara är en liten andel) ägnar sig åt attacker mot civila låter helt ofattbart enligt mig. Det kvittar om Israel gör detsamma, jag står inte på deras sida. Det låter som du tycker att illdåd ska bemötas med likgiltiga medel - vilket bara är korkat.

KingGurka:

och är omtyckt bland palestinierna framförallt för att de t.ex. bygger skolor, sjukhus och övrig infrastruktur.

Talibanerna i Afghanistan gör precis likadant, men rättfärdigar det deras brott mot mänskligheten?

KingGurka:

Sen är ju Hamas pseudodemokratiskt valda

Som i vardagliga termer innebär att Hamas själva, utan val eller någon annan form av offentlig opinionsbildning, har utnämnt sig själva till den högsta makten.

KingGurka:

Således ser jag inte hur det är ett större problem att stödja Hamas än något annat parti.

Snälla säg att du inte är seriös.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

För att militären är inte människor [zzz]

?

KingGurka:

Glöm inte att Hamas också har väldigt mycket socialt engagemang, och är omtyckt bland palestinierna framförallt för att de t.ex. bygger skolor, sjukhus och övrig infrastruktur.

Personligen har jag bara läst detta.
Finns där några konkreta exempel eller är det bara klassiska "argument floskler"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Subliminal:

Att stödja en organisation, ett parti eller en stat som (även fast det bara är en liten andel) ägnar sig åt attacker mot civila låter helt ofattbart enligt mig. Det kvittar om Israel gör detsamma, jag står inte på deras sida. Det låter som du tycker att illdåd ska bemötas med likgiltiga medel - vilket bara är korkat.

Menar absolut inte att det ska bemötas med samma medel (om det var det du menade?). Trodde jag var rätt tydlig med att jag är emot attacker på civila. Jag stödjer inte deras attacker mot civila alls, även om jag stödjer deras sociala arbete. Min poäng var främst att alla som stödjer någon stat över huvud taget gör samma som de som stödjer hamas - för alla stater ägnar sig åt, eller stödjer, terrorism.

Marmoth:

Personligen har jag bara läst detta.

Vad skulle du annars gjort, åkt ner dit och gått i skolorna? :S
I princip all information vi intar i dagens samhälle är ju i skriven form (undantaget radio och TV som får allt mindre betydelse) så ser inte vad detta har med saken att göra.
Men om du vill ha någon form av källa så får du nöja dig med en skriftlig. Länk
"Using Israeli estimates, he reckons Hamas probably has an annual budget of between $70m and $90m, 80 to 85 per cent of which it spends on its political work and its extensive networks of schools, clinics and welfare organisations, while 15 to 20 per cent goes on military operations. "

Subliminal:

Talibanerna i Afghanistan gör precis likadant, men rättfärdigar det deras brott mot mänskligheten?

Nej, och det har jag aldrig sagt heller. Rättfärdigar Sveriges stats sociala arbete att de stödjer terrorism genom att sälja vapen till diverse terrorstater?

Subliminal:

Som i vardagliga termer innebär att Hamas själva, utan val eller någon annan form av offentlig opinionsbildning, har utnämnt sig själva till den högsta makten.

Nej. Valet av ordet "pseudodemokratisk" var av skälet att jag inte anser parlamentarisk demokrati vara demokrati, utan ett styrelseskick med bara vissa demokratiska inslag.

De blev valda över Fatah i ett val som var demokratiskt i samma mån som alla andra val i världen - fanns inget som tydde på valfusk eller dylikt. Och de vann med marginal. Du borde faktiskt läsa på om det hela, när du säger att de tagit makten utan val så tyder det på att du inte har särskilt bra kunskap om dem.

Subliminal:

Snälla säg att du inte är seriös.

1. Ingen idé att använda Israel News Agency som källa, det är en propagandaapparat som går ut på att smutskasta alla som inte gillar Israel.
2. Jag är seriös. Hur är det värre att stödja hamas som dödat hundratals civila än att stödja USA eller Israel som gör samma sak, eller Sverige som säljer vapen som används för att döda hundratals civila? Jag försvarar inte Hamas aktioner, menar bara att det är ganska hycklande att respektera/stödja den ene terroristen men inte den andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Vad skulle du annars gjort, åkt ner dit och gått i skolorna? :S

Självklart!

KingGurka:

Men om du vill ha någon form av källa så får du nöja dig med en skriftlig

Du påstår alltså att palestinier tycker om Hamas för att de t.ex. bygger skolor, sjukhus och övrig infrastruktur?

Jag skulle vilja påstå att det inte är något uppseendeväckande att de som styr bygger skolor och annat. Eller? Vem hade du förväntat dig annars skulle bygga skolor i Gaza? Grönsakshandlaren Abdullah och hans familj?

För det andra.. hur vet du att folket "gillar" Hamas för att de gör det som de som regenter har skyldighet att göra? Än en gång, det är inget uppseendeväckande att som regenter ta hand om samhällsfrågor.

I Sverige gör vår regering likadant, oavsett om den är röd eller blå. Men det finns fortfarande en stor andel som INTE tycker om den styrande regeringen. Jag tycker därför att det är ganska förhastat att påstå "folket tycker om Hamas". På samma sätt som det vore förhastat att påstå att "folket tycker om Mubarak eller Mahmoud Ahmadinejad".

Men visst håller jag med om att det är fint att de bygger skolor och infrastruktur. Men sen finns det ganska många mindre smickrande egenskaper hos Hamas.. exempelvis de våldsamma. Du kan jämföra det med våra i-landsproblem, exempelvis 1% sänkt eller höjd inkomstskatt som orsakar ENOOOOOOOORMA debatter.

Sen kan du sätta palestiniernas och israelernas problem i perspektiv med ditt eget gnäll. Du gnäller om regeringen sänker skatten eller A-kassan med 1%..... men förutsätter att palestinierna är nöjda bara för att Hamas bygger en skola?

KingGurka:

Jag försvarar inte Hamas aktioner, menar bara att det är ganska hycklande att respektera/stödja den ene terroristen men inte den andra.

Jag tycker att du genomgående brukar ta Hamas sida när det gäller konflikten mellan Hamas och Israels regering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Jag skulle vilja påstå att det inte är något uppseendeväckande att de som styr bygger skolor och annat. Eller? Vem hade du förväntat dig annars skulle bygga skolor i Gaza?

Boken släpptes 2006, samma år som de blev valda. Det rör deras sociala aktivitet INNAN de valdes.

Marmoth:

Sen kan du sätta palestiniernas och israelernas problem i perspektiv med ditt eget gnäll. Du gnäller om regeringen sänker skatten eller A-kassan med 1%..... men förutsätter att palestinierna är nöjda bara för att Hamas bygger en skola?

Haha, va? Det handlar ju givetvis om att man väljer det alternativ man gillar bäst, eller minst dåligt rättare sagt. Givetvis föredrar man ett parti som även när de inte är styrande fixar infrastrukturen framför ett styrande parti som skiter i det.

Marmoth:

Jag tycker att du genomgående brukar ta Hamas sida när det gäller konflikten mellan Hamas och Israels regering.

Jag tar palestiniernas sida i frågan, även om det givetvis är en komplex situation. Sen handlar det om grader i helvetet; jag har mindre problem med en terrororganisation som dödar hundratals än en som dödar tusentals och dessutom har hela västvärldens stöd (vad gäller maktmännen, och det är de som räknas i dessa fall). Du å andra sidan tycks ständigt ta Israel i försvar, så du är knappast opartisk här heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Boken släpptes 2006, samma år som de blev valda. Det rör deras sociala aktivitet INNAN de valdes.

Ja, men det förändrar ju ändå ingenting. Hade oppositionen i Sverige haft chansen att göra sådana saker innan de blev valda så hade de säkert gjort det också. Att "fjäska för folket" i Gaza fungerar om man har pengar. Att "fjäska för folket" i Sverige fungerar beroende på grundlagarna.

Jag vet vilket jag tycker är mest rättvisande...

KingGurka:

Givetvis föredrar man ett parti som även när de inte är styrande fixar infrastrukturen framför ett styrande parti som skiter i det.

Men det säger ju inget om de faktiskt tycker om Hamas eller inte? Pest eller Kolera?? Sen får du ju sätta det i relation till verkligheten också. Hamas har garanterat haft större ekonomiska förutsättningar än de som styrde tidigare. Då menar jag ekonomiska förutsättningar utanför gränserna. Att de finansierats av islamistiska organisationer som Hizbollah med mera finns det ju ingen som förnekar.

Att använda pengar som dessa för att få "folket på sin sida" innan de visar sitt rätta jag med massa våldsamheter är en ganska förvrängd bild.

Som jag sa tidigare.. Jag tycker därför att det är ganska förhastat att påstå "folket tycker om Hamas". På samma sätt som det vore förhastat att påstå att "folket tycker om Mubarak eller Mahmoud Ahmadinejad".

Båda ovanstående har varit älskade som befriande frälsare en gång i tiden. Se hur läget är nu..

KingGurka:

Jag tar palestiniernas sida i frågan

Det är ännu mer ofattbart hur du kan ta en civil grupps sida kontra en annan civil grupp. Jag tycker lika synd om utsatta israeler som utsatta palestinier.

Konflikten gäller till största del Israels regering och Hamas och där tar du utan tvekan hellre Hamas sida.

KingGurka:

Du å andra sidan tycks ständigt ta Israel i försvar, så du är knappast opartisk här heller.

Inte direkt. Läs igenom mina inlägg genom mina år på UM så ser du att jag inte tar någons sida. Framförallt INTE när det gäller den vanliga befolkningen, till skillnad från dig?

Problemet med anti-Israel-folk är att de förvränger verkligheten och förutsätter att man är pro-Israel bara för att man inte skriker "HEEEEEEJA HAMAS".[zzz]

Angående Hamas och Israels regerings ageranden så ogillar jag båda. Men jag har samtidigt förståelse för båda sidors ageranden givet den andra sidans och länderna runt om krings ageranden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Worst case scenario är ju att den religiösa radikaliseringen i egypten hårdnar allt mer som den gjort i hela MENA-regionen när krutet lagt sig. Islamisterna har länge stått vid barrikaderna och motsatt sig moderniseringen i landet, att det kan bli ett nytt iran tvivlar jag inte på. Men något sådant kommer inte västvärlden att tillåta. Suez-kanalen är på tok för viktig för hela västvärldens försörjning utav Olja. Tar muslimerna över så kommer det att smälla, var så säker.

Video om saken. Glenn Beck om risken för ett kalifat och att dom religiösa tar makten.


   
SvaraCitera