Aviseringar
Rensa alla

"RG hänger ut näthatarna på UM"


Ämnesstartare

Om ni missat det (högst troligt, ingen verkar bry sig förutom användarna och de två extremare politiska falangerna) så har researchgruppen (tidigare AFA Dokumentation) kommit över en gammal databasdump på 40.000 flashbackanvändares användarnamn och mail, som de kört genom andra databaser och hittat ett stort antal personnummer, vilket de i sin tur använt för att låta media hänga ut personer (en läkare, nån jurist, en skogshuggare och en undersköterska) från forumet som sagt olämpliga saker.

Att det är tveksamt om media verkligen skall spendera sin tid åt att granska slumpmässiga privatpersoner är ett konstaterande, men lek med tanken att samma sak skulle ske här, hur skulle det sluta? Väldigt många här dras med rasistiska skämt och spelad (eller äkta, i några fall) rasism då och då, vi är mycket mer öppna med vilka vi är i verkligheten och anonymitet är rätt ickeexisterande.

Ponera att de vill hänga ut alla dessa ungdomar som med skämt eller ärlighet sagt opassande saker någon gång, hur skulle ni reagera? Hur skulle personerna som äger sidan agera? Ex. om RG skulle rakt av fråga om info om användare och tillgång till att se vilka som står bakom avreggade och försvunna konton som skrivit saker osv.?

Även om risken bör vara liten pga litet forum ingen känner till så kan det vara en grej som är bra att tänka på innan. Kom även ihåg att media struntar i saker som "ironi" och "sarkasm" allt kommer att vridas till blodigt allvar.


   
Citera
Ämnesetiketter
Kudhos

Morgonstjärna: Ponera att de vill hänga ut alla dessa ungdomar som med skämt eller ärlighet sagt opassande saker någon gång, hur skulle ni reagera?

Tror inte det flesta skulle påverkas särskilt negativt. Inte ens de "radikala" är särskilt radikala ändå. Vissa inlägg kanske skulle behöva förklaras eller orsaka oskön stämning hos nära och kära. Vad vet jag.

Morgonstjärna: Hur skulle personerna som äger sidan agera? Ex. om RG skulle rakt av fråga om info om användare och tillgång till att se vilka som står bakom avreggade och försvunna konton som skrivit saker osv.?

Tror att de skulle inte delge någon information tills de skulle behöva pga någon grundlag eller sånt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr det är idiotiskt att hänga ut folk sådär
man har rätt att vara anonym
däremot tkr jag inte man har rätt att säga vad fan man vill bara för att man är anony
lite rädd för vad anonymiteten kan leda till när man kan säga vad fan man vill utan å behöva ta ansvar för det... asså typ dödshot och sånt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte hur jag skulle reagera, men står för allt jag har skrivit genom åren. Till och med det jag skrev när jag var jättedeppig och tittade mkt på Dexter. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: lite rädd för vad anonymiteten kan leda till när man kan säga vad fan man vill utan å behöva ta ansvar för det... asså typ dödshot och sånt

Nja, man har sedan länge kunnat vara anonym och skriva dödshot, det sker inte särskilt ofta, och ännu mer sällan är det seriöst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plus, om man jämför; vem som helst kan och har kunnat sedan postens begynnelse, skriva ett dödshot i ett vanligt brev och posta utan avsändare, det verkar inte heller vara något problem direkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:
plus, om man jämför; vem som helst kan och har kunnat sedan postens begynnelse, skriva ett dödshot i ett vanligt brev och posta utan avsändare, det verkar inte heller vara något problem direkt

nä fast går inte riktigt att jämföra det med den tillgänglighet som finns idag med internet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: nä fast går inte riktigt att jämföra det med den tillgänglighet som finns idag med internet

tror fler har tillgång till penna, papper och postlåda än som har tillgång till internet faktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

tror fler har tillgång till penna, papper och postlåda än som har tillgång till internet faktiskt

jag menar att internet gör det betydligt lättare och smidigare att vara anonym, och att många har tillgång till internet leder till att fler utnyttjar den möjligheten

som sagt, kritiserar inte anonymiteten pga tycker man ska kunna vara det, kritiserar dock hur anonymiteten utnyttjas i vissa fall för att skada/hota/kränka andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag struntar i vem personen är, vad den har för politisk åsikt eller så - att hänga ut någon mot dess vilja med namn och personnummer är aldrig ok. RG borde skämmas.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Jag struntar i vem personen är, vad den har för politisk åsikt eller så - att hänga ut någon mot dess vilja med namn och personnummer är aldrig ok. RG borde skämmas.

Hjärta

Plötsligt händer det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Plötsligt händer det!

Eller plötsligt ser du det. Detta är inte första gången jag uttryckt att jag är emot att hänga ut någon mot hens vilja med namn och personnummer och det är inte sista gången heller.

Förresten - för att ha eventuella "även om"-frågor avklarade redan nu: Om en person begått ett brott - anmäl och ge infon till rätt instans. Om en person själv rabblar upp sina personuppgifter så ska dessa ändå tas bort - då det är omöjligt att veta om det är den personens uppgifter eller om den bara vill ge någon annan skit. Men en person som utsätter sig själv får också skylla sig själv. Enda exemplet jag kommer på gällande det är den youtube-video där en kille (stolt?) visar upp hur han misshandlar sin hund och blir sedan själv svårt misshandlad som för några år sedan fick väldigt mycket uppmärksamhet.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är fel på så många sätt.

Först och främst ska folk som begår brott konfronteras av rättsstaten inte av en tidning. För det andra ska det i samband med detta inte massregistreras tusentals människor som av olika anledningar vill vara anonyma. För det tredje ska det inte göras av en militant våldsam vänsterextrem grupp som själva får tillgång till registret på massvis med människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Detta är fel på så många sätt.

Först och främst ska folk som begår brott konfronteras av rättsstaten inte av en tidning. För det andra ska det i samband med detta inte massregistreras tusentals människor som av olika anledningar vill vara anonyma. För det tredje ska det inte göras av en militant våldsam vänsterextrem grupp som själva får tillgång till registret på massvis med människor.

Instämmer till 100%

Och inte att förglömma att uppgifterna anskaffas genom att köpas "svart" av en person som begått datorintrång, eller vad nu den korrekta termen är för att "hacka"

Är väldigt märkligt att hela den här proceduren på något vis är tillåten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Jag struntar i vem personen är, vad den har för politisk åsikt eller så - att hänga ut någon mot dess vilja med namn och personnummer är aldrig ok. RG borde skämmas.

Hjärta

+1


   
SvaraCitera