Aviseringar
Rensa alla

Rik bland rika vs rik bland fattiga


Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

Fast hur bevisst är det valet?  Konsumptionssamhället vill ju att folk ska va rika så de kan köpa massor o ständigt uppmanas vi till just att använda pengarna på skräp istället för de som behöver dem mer.  Sedan kan man ju veta och till och med bry sig, men så har man en massa ursäkter och skjuter den eventuella aktionen. 

Samtidigt koncentreras rikedomen till en mindre och mindre krets, samtidigt som klyftorna ökar osv, till slut blir det ett problem till vem man skall avyttra alla varorna, det blir en motsättning. Då måste konsumtionen rulla på än mer hos den rika klicken i världen och du får en våldtagen miljö samt en sinnessjuk prylhets som konsekvens för att kunna avyttra all skit som produceras.


   
SvaraCitera

det handlar väl inte om taskighet... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae: bland fattiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt åt alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Samtidigt koncentreras rikedomen till en mindre och mindre krets, samtidigt som klyftorna ökar osv, till slut blir det ett problem till vem man skall avyttra alla varorna, det blir en motsättning. Då måste konsumtionen rulla på än mer hos den rika klicken i världen och du får en våldtagen miljö samt en sinnessjuk prylhets som konsekvens för att kunna avyttra all skit som produceras.

Liksom alla infektioner borde denna gå att bekämpa till en viss grad 

internet:
det handlar väl inte om taskighet... 

Ne det handlar väl om lite olika 

Järn:
allt åt alla

Ja-a 

df rqp:
bra fråga

Har du någe bra svar ? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:
Har du någe bra svar ? 

ungefär det jag menar med bra fråga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

ungefär det jag menar med bra fråga!

hahha aa tänkte la det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur som helst rör det sig maximalt om ett tiotal fattiga människor i Sverige ur mitt sätt att se på saken. För du har tillgång till fri sjukvård, utbildning enda upp till universitetsnivå, gratis bostäder som internationellt anses vara bland världens bästa, gratis tillgång till kollektivtrafik och gratis svenska undervisning för nyanlända.

Det finns familjer i småstäder runt om i Sverige som flyr sin egen hemstad. För att det inte finns något jobb alls. Men dom bränner iallafall inte upp bilar som i Husby mfl förorter. Stackars er som inte sett den
delen av Sverige.. Dessa människor klassas faktiskt också som "fattiga". Men dom talar man inte om, för det passar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kusten:

Hur som helst rör det sig maximalt om ett tiotal fattiga människor i Sverige ur mitt sätt att se på saken. För du har tillgång till fri sjukvård, utbildning enda upp till universitetsnivå, gratis bostäder som internationellt anses vara bland världens bästa, gratis tillgång till kollektivtrafik och gratis svenska undervisning för nyanlända.

Det finns familjer i småstäder runt om i Sverige som flyr sin egen hemstad. För att det inte finns något jobb alls. Men dom bränner iallafall inte upp bilar som i Husby mfl förorter. Stackars er som inte sett den
delen av Sverige.. Dessa människor klassas faktiskt också som "fattiga". Men dom talar man inte om, för det passar inte.

hur fattade du egentligen frågan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae: hur fattade du egentligen frågan?

Jag beskrev min egen uppfattning om "Sveriges fattigdom". Hurså?


   
SvaraCitera

Kusten: tillgång till fri sjukvård

Alla har inte tillgång till sjukvård. Speciellt dom som du talar om har som bor i mindre orter har ju inte alls lika stor tillgång till sjukvård som dom som bor i större städer.

Kusten: utbildning enda upp till universitetsnivå

Bara ifall du är under tjugo. Efter det så får måste du ta lån eller jobba för att ha råd att studera.

Kusten: gratis bostäder

Nej.

Kusten: Men dom bränner iallafall inte upp bilar som i Husby mfl förorter.

Det brann kanske inte så mycket bilar från den lilla orten jag kommer ifrån men det förekom mycket annan vandalism. Skolfasader blev graffade och fick fönster krossade. Glasväggar på busskurer blev krossade minst en gång varje månad. 

Kusten: Stackars er som inte sett den delen av Sverige.. Dessa människor klassas faktiskt också som "fattiga". Men dom talar man inte om, för det passar inte.

Det uppmärksammas aldrig för att det inte sker i städernas centrum. Jag tror att många som är engagerade för att göra det bättre för dom lägre samhällsskikten är medvetna om att det inte enbart finns fattiga i storstädernas förorter. Att det sedan inte uppmärksammas i media handlar om att det är utanför det högre samhällsskitets synfält.

Kusten: gratis tillgång till kollektivtrafik

Vet inte var du får det här ifrån. Jag vet att dom som bor i Göteborg och som inte tjänar tillräckligt för att på egen hand har råd att köpa busskort kan få ekonomiskt stöd för det. Men det gör ju inte att kollektivtrafiken överallt är gratis eller att alla har tillgång till den.
Du verkar leva i en väldigt naiv värld som fortfarande tror att välfärdssverige existerar. Eller något. Jag vet inte var du annars skulle få allt ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glitterbomb:

Alla har inte tillgång till sjukvård. Speciellt dom som du talar om har som bor i mindre orter har ju inte alls lika stor tillgång till sjukvård som dom som bor i större städer.

Det är ju inte år 1813 heller. Blir man remitterad till en större vårdinrättning så tar man sig dit med antingen sjukresa, egen bil eller kommunaltrafik.


   
SvaraCitera

isola: Det är ju inte år 1813 heller. Blir man remitterad till en större vårdinrättning så tar man sig dit med antingen sjukresa, egen bil eller kommunaltrafik.

Ja. Men det är ju fortfarande omständigheter som minskar tillgängligheten och man åker egen bil eller kollektivtrafik så är det ju kostnader som kanske inte alla egentligen har råd med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glitterbomb: Ja. Men det är ju fortfarande omständigheter som minskar tillgängligheten och man åker egen bil eller kollektivtrafik så är det ju kostnader som kanske inte alla egentligen har råd med.

Storstäder är stora och kräver också att man har busskort.
Har man inte råd med ett sådant och av hälsoskäl ofta måste åka in till sjukhus har man nog rätt till bidrag.


   
SvaraCitera