Aviseringar
Rensa alla

RIP Christopher Hitchens


Carl Sagan:

Nej det är inte motsägelsefullt ifall man inte använder den i kristen mening.

I vilken mening använder du konceptet "vila i frid" om inte det kristna? Har svårt att se hur man kan tolka det annat än:

(a): vila i frid tills Jesus hämtar dig
(b): själen/kroppen är helig och skall icke störas

Ateism är materialism och borde inte ta det i åtanke.


   
SvaraCitera

du är den enda som hängt upp dej på det där, så..


   
SvaraCitera

Tickstart:

du är den enda som hängt upp dej på det där, så..

Ja? [confused]

Tycker det är viktigt, språk influerar kultur. Om man vill argumentera mot religion så känns det dumt att i sin vardag använda ytterst religiösa uttryck.


   
SvaraCitera

Birger:

Ja? [confused]

Tycker det är viktigt, språk influerar kultur. Om man vill argumentera mot religion så känns det dumt att i sin vardag använda ytterst religiösa uttryck.

iofs, när har majoritet nånsin vart ett argument.. klart språket är influerat, man kan ju knappt uttrycka sej utan att blanda in religösa termer, men språk förändras och ord har inte samma betydelse nu som de en gång hade. Jag kan säja 'oh god!' utan att tro på gud, även fast det innerst inne känns lite störigt [blush]
rest in peas är det nya shizzet btw, tror du pratar om den gamla definitionen av rip


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

I vilken mening använder du konceptet "vila i frid" om inte det kristna? Har svårt att se hur man kan tolka det annat än:

Jag använde det personligen vid detta tillfälle för att visa respekt för en man som har lidit mycket de sista året. Och för att visa att jag inte vill att han ska lida mer.

Visst, min icke-bokstavliga tolkning utav RIP kanske är lite vilseledande ifall man knyter ordet så hårt till dess ursprung. Jag ursäktar och kommer inte att använda mig utav det "kristna konceptet" mer.


   
SvaraCitera

Tickstart:

rest in peas är det nya shizzet btw

det är ju najz, fast är allergisk mot baljväxter så vet ej om jag vill. [sad]

Carl Sagan:

Jag ursäktar och kommer inte att använda mig utav det "kristna konceptet" mer.

[party]


   
SvaraCitera