Aviseringar
Rensa alla

Rippa från spotify lagligt?


Ämnesstartare

Hej!
Vad säger lagen om att rippa från spotify? Är det också olagligt?
Jag tänkte om en person får för sig att spela upp sina låtar på Spotify och spela in låtarna i real-tid med t.ex: Alive MP3 Recorder. Är det olagligt? Eller går det inte ens att upptäcka sånt? Inte för att jag sysslar med sånt, men jag bara undrar.


   
Citera

   
SvaraCitera

borde vara olagligt, då du fortfarande inte betalar för nedladdning, dvs eget bruk, utan bara för musicstreaming. [smile]


   
SvaraCitera

bububu:

Vad säger lagen om att rippa från spotify? Är det också olagligt?

Ja de är de som all annan fildelning av upphovsrättsskyddat matreal. Dock är kvaliten på Spotify väldigt låg. Så förstår inte varför man skulle vilja göra det.

Bättre och betala för Spotify isf [y]


   
SvaraCitera

alltså det borde vara lagligt, eftersom att tjänsten tillåter dig att ladda ner musiken till din dator (vilket är det man gör när man streamar), dock vad du gör med den sen i din dator borde väl inte någon bry sig om[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Ja de är de som all annan fildelning av upphovsrättsskyddat matreal. Dock är kvaliten på Spotify väldigt låg. Så förstår inte varför man skulle vilja göra det.

Bättre och betala för Spotify isf

Om man betalar 99:- per månad, blir kvaliteten bättre då än om man lyssnar gratis?


   
SvaraCitera

bububu:

Om man betalar 99:- per månad, blir kvaliteten bättre då än om man lyssnar gratis?

Nej men du slipper reklam. Och kan använda Despotify [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

postis_per:

alltså det borde vara lagligt

Nej.


   
SvaraCitera

postis_per:

alltså det borde vara lagligt, eftersom att tjänsten tillåter dig att ladda ner musiken till din dator (vilket är det man gör när man streamar), dock vad du gör med den sen i din dator borde väl inte någon bry sig om[smile]

Sådant brukar EULA:n sätta stop för.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Sådant brukar EULA:n sätta stop för.

Finns det något fall där en EULA tagits upp i svensk domstol? Vet att de har väldigt begränsat värde i USA iaf, av ett skäl som lättast illustreras av XKCD:
Image
Du får inte reda på "avtalet" förrän du väl betalat för produkten och öppnat den.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Finns det något fall där en EULA tagits upp i svensk domstol? Vet att de har väldigt begränsat värde i USA iaf, av ett skäl som lättast illustreras av XKCD:

Menade såklart inte att det stoppar själva handlingen, utan att det gör handlingen illegal.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Menade såklart inte att det stoppar själva handlingen, utan att det gör handlingen illegal.

Nja, EULA har som sagt knappt något juridiskt värde.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Nja, EULA har som sagt knappt något juridiskt värde.

Att bryta mot EULAn är ju samma sak som att bryta mot ett kontrakt.


   
SvaraCitera

Avatar:

Att bryta mot EULAn är ju samma sak som att bryta mot ett kontrakt.

Stringburka:

Du får inte reda på "avtalet" förrän du väl betalat för produkten och öppnat den.

Därför saknar den juridiskt värde. Som att få reda på att vi hade ett kontrakt först efter jag brutit det.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Därför saknar den juridiskt värde. Som att få reda på att vi hade ett kontrakt först efter jag brutit det.

http://www.spotify.com/en/legal/end-user-agreement/

EULAn finns på deras hemsida. Du kan läsa den innan du köper produkten.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Nja, EULA har som sagt knappt något juridiskt värde.

Det är ett kontrakt som gäller precis som alla andra kontrakt. Du MÅSTE acceptera detta innan du har möjlighet att installera till exempel windows eller andra produkter med EULA. Och du kan som Avatar sa läsa detta redan innan du skaffar produkten. Det hindrar som sagt troligen inte utförandet av gärningen, men gör den snarare illegal.


   
SvaraCitera