Aviseringar
Rensa alla

rispa i ögat?


masko
Ämnesstartare

He! Jag bara undrar om någon har haft en rispa ögat och vet hur det känns? 

Jagråkade kasta en penna i ögat för ca en månad sen och gick då till skolsyster som sa att det förmodligen var en rispa på hornhinnan och att det fans en salva till det. En jag känner fick också en rispa i ögat och hon skulle också ta sån salva som jag men hennes rispa försvann på bara några dagar! Kan det typ blivit ett ärr i mitt öga eller nåt? 

Är det någon som kqn beskriva hur det ska kännas eller har något tips till mig?! tack på förhand♡


   
Citera
Ämnesetiketter

Stack mig med vass plastbit på jobbet i somras. så fick dra till läkaren. 

Fick salva utskrivet som man skulle ta typ 2ggr om dagen, men glömde bort efter typ 3dagar pga. åkte utomlands och glömde givetvis tuben hemma. 

"Ska" kännas vet jag ej, men kändes som det låg något i ögat varje gång jag blinkade. Gick över efter 1v kanske! 

Det som är bra med hornhinnan är att den repar (heh) sig från skador rätt bra oftast!

Har någon form av ärr nu gissar jag, kan synas t.ex. när ljuset kommer från vänster sida, är en litenliten utbuktning typ. 


   
SvaraCitera

Men med det sagt behöver ju du absolut inte fått något ärr. Ser du lika bra som innan, ögat ej varar eller är rött osv så är det nog alldeles lungt! 


   
SvaraCitera
penja

fi ju nått skräp i ögat för några år sen, förmodligen aska. Mina ögon slutade aldrig rinna så stack till sjukhuset. De sköljde ordentligt och jag fick också salva utskrivet. Det var bra igen efter en vecka. 


   
SvaraCitera
masko
Ämnesstartare

Grvan:
Men med det sagt behöver ju du absolut inte fått något ärr. Ser du lika bra som innan, ögat ej varar eller är rött osv så är det nog alldeles lungt! 

Tackar, tackar för svar! Känner igen mig lite men blir ändå lite osäker eftersom ditt försvann på en vecka, känns ditt ärr? I så fall hur? bör jag gå tillbaka till skolsyster? Alltså jag ser ju bra o så. Tack!


   
SvaraCitera
masko
Ämnesstartare

penja:
fi ju nått skräp i ögat för några år sen, förmodligen aska. Mina ögon slutade aldrig rinna så stack till sjukhuset. De sköljde ordentligt och jag fick också salva utskrivet. Det var bra igen efter en vecka. 

Okej! Tack! Kommer du ihåg vad de sa på sjukhuset?


   
SvaraCitera

masko:

Tackar, tackar för svar! Känner igen mig lite men blir ändå lite osäker eftersom ditt försvann på en vecka, känns ditt ärr? I så fall hur? bör jag gå tillbaka till skolsyster? Alltså jag ser ju bra o så. Tack!

Nope, känns inget idag! Dra direkt till VC tycker jag om du är orolig, läkarn lär se på några sekunder om allt är i sin ordning! När jag var där så körde de i lite gul vätska och lös sedan med UV-ljus eller liknande.


   
SvaraCitera
masko
Ämnesstartare

Grvan:

Nope, känns inget idag! Dra direkt till VC tycker jag om du är orolig, läkarn lär se på några sekunder om allt är i sin ordning! När jag var där så körde de i lite gul vätska och lös sedan med UV-ljus eller 

Grvan:

Nope, känns inget idag! Dra direkt till VC tycker jag om du är orolig, läkarn lär se på några sekunder om allt är i sin ordning! När jag var där så körde de i lite gul vätska och lös sedan med UV-ljus eller liknande.

Okej, ska till ögonkliniken om typ två veckor (typ något av det värsta som kan hönda i min värld...) är lite rädd att de typ ska säga något som att jag inte får träna eller så för det brukar vara värst i ögat ute och jag tränar ganska mycket! Kan det kanske vara något skit som kommit in ögat när jag gnuggat mig som gör ont!? Det gör ju dock ont inne i ögat så jag vet inte...


   
SvaraCitera

masko:

Okej, ska till ögonkliniken om typ två veckor (typ något av det värsta som kan hönda i min värld...) är lite rädd att de typ ska säga något som att jag inte får träna eller så för det brukar vara värst i ögat ute och jag tränar ganska mycket! Kan det kanske vara något skit som kommit in ögat när jag gnuggat mig som gör ont!? Det gör ju dock ont inne i ögat så jag vet inte...

Hmm, gör det ont i ögat så är det bra att kolla upp så snabbt som möjligt givetvis! Kan inte ge annat svar, hoppas det löser sig för dig! 


   
SvaraCitera
masko
Ämnesstartare

Hjärta

Grvan:

Hmm, gör det ont i ögat så är det bra att kolla upp så snabbt som möjligt givetvis! Kan inte ge annat svar, hoppas det löser sig för dig! 

Mm, tack så jättemyckrt för att du försökt att hjälpa till!


   
SvaraCitera
penja

masko:

Okej! Tack! Kommer du ihåg vad de sa på sjukhuset?

de sa att jag troligen fått en rispa på hornhinnan


   
SvaraCitera
penja

fick bedövning innan de sköljde ögat, så kunde utan problem glo rakt in i vattenstrålen när de sköljde. kändes jättekonstigt. vill göra detta igen. 


   
SvaraCitera
masko
Ämnesstartare

penja:
fick bedövning innan de sköljde ögat, så kunde utan problem glo rakt in i vattenstrålen när de sköljde. kändes jättekonstigt. vill göra detta igen. 

Haha, ok! Tack för svar!


   
SvaraCitera

fick fantom smärtor av att läsa allt Ledsen


   
SvaraCitera

lyckades som 12-åring av misstag få en rispa av en "plastsida" (det var som en a4 i plast i matteboken med linjal och skit), fick någon salva/ögondroppar och sen var det inte så mycket mer med det


   
SvaraCitera