Aviseringar
Rensa alla

Riv keops pyramid!


Ämnesstartare

The great pyramid of giza är det äldsta och enda fortfarande existerande av "världens sju underverk™", den har intresserat och förvirrat folk i några millenia och här redogör jag varför den inte längre är existensberättigad:

*Den är redan förstörd
Pyramiden hade väldigt länge ingen ingång, originalentrén hade täckts över när de tröttnade på att bygga helvetet. Därför har alla som fascinerats av den fått försöka skapa egna ingångar; genom att helt enkelt hacka sig rakt in genom väggen på den, med varierande resultat.
År 820 gav sig Caliph al-Ma'mun fan på att man skulle upptäcka insidan av den och mödosamt grävde man fram en lång tunnel tills man råkade stöta på en av originaltunnlarna av ren tur.
Lite senare, år 1356 hade en stor jordbävning drabbat nordafrika och muslimerna behövde sten för att bygga nya moskéer, då tog de helt enkelt de yttre täckstenarna från pyramiden pga orka hämta sten någon annanstans, därmed började väder och vind tära på den aningen skörare strukturen innanför, med andra ord: skiten håller på att "ruttna" bort.

Inte heller egyptologer och andra som värderar skapelsen högt har varit särskilt aktsamma, ex. för att komma åt de 5 dolda kammarna ovanför "konungens kammare" sprängde man helt enkelt fram sina egna ingångar med dynamit.

Kort sagt, vore det en kulturminnesmärkt byggnad så skulle den redan ha tappat sin status och ingenting hindrar oss från att misshandla den än mer.

*Den är bara jävligt förvirrande
Inuti pyramiden finns två gångar, en som går uppåt och en som går neråt, dessa leder till tre kammare, "konungens kammare", "drottningens kammare" och en källare som aldrig verkar ha blivit färdigställd.
Vanligen anses pyramider vara övergödda gravmonument men ingen av kammarna har någonsin innehållit någonting, så varför existerar den?
Vidare så mynnar gången upp till "konungens kammare" ut i en mycket större gång "Stora galleriet" något vars liknelse inte finns i någon annan liknande struktur och inte verkar fylla något syfte. I konungens kammare finns två smala ventilationsschakt (ifall den döde av någon anledning skulle behöva andas?) som mynnar ut i pyramidens utsida.
I "drottningens kammare" finns det också liknande schakt som upptäcktes på 1800talet av Waynman Dixon som fick för sig att knacka hål i väggarna på kammaren och råkade hitta dem, i det ena schaktets botten låg en rund sten, en bit trä och någon form av metallkrok (det är alla ting som någonsin hittats i pyramiden och inte direkt något av värde), i det andra fanns ingenting.

Det intressanta med dessa "ventilationsschakt" är att de inte mynnar ut i pyramidens utsida, ​1993 skickade man upp en liten robot genom dem för att se vart de gick och man fann att de slutade vid någon form av luckor med handtag, man borrade ett litet titthål genom den ena och såg att det fanns (vad man tror är) en större dörr bakom. 10 år senare, med mer avancerad kamera såg man att det lilla utrymmet bakom var täckt av hieroglyfer (att läsa för de som råkar vara mindre än 30x30cm och kan ta sig upp där?).

Vad är poängen med allt det här? finns det någon funktion bakom dem? Religiösa idiosynkrasier? Ju mer man studerar den ju mindre vett verkar ligga bakom konstruktionen och det enda sättet vi kan försöka pussla ihop det hela och eventuellt hitta fler dolda rum är genom att plocka isär den sten för sten, att förstöra pyramiden har inte varit något problem förut så varför tar vi inte tag i det en gång för alla och ser om det blir mer begripligt?

*Gammalt är inte bäst
4500 år är en respektabel ålder, oavsett om du är en organism eller konstruktion, men seriöst, är det inte dags att gå ur tiden? Gör sig inte pyramiden bättre som ett minne av forna dagar än en högst existerande påminnelse om vårt oförstånd över vad man ägnade sig åt förr i tiden?
Det finns inte någon annan konstruktion som är lika fascinerande och har fascinerat och förundrat folk under så lång tid som pyramiden, börjar det inte kännas jävligt gjort? Är det inte dags att låta något nytt stort och magnifikt stå i rampljuset för arkeologer, konspirationsteoretiker och forntidsvurmare?

Man ska dö när man är på topp, när man är som bäst. Och pyramiden har bevarat det tillståndet längre än vad det är välkommet. Det finns så mycket nytt som är intressant och även om den här delen är det svagaste argumentet så bör väl det gamla ändå gå i graven, som sig bör?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pyramiden är ett historiskt kulturarv och det är vårt ansvar som nuvarande levande generation att bevara dessa åt eftervärlden punkt slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

Pyramiden är ett historiskt kulturarv och det är vårt ansvar som nuvarande levande generation att bevara dessa åt eftervärlden punkt slut.

Varför? Vad är så viktigt med dess existens?


   
SvaraCitera

Mycket intressant. Jag tycker dock inte att bara för att "vi förstört den innan" så kan vi fortsätta. Jag ser gärna att ett av de största kulturarv i världen står kvar ett tag till. Från en så dåligt dokumenterad tid tror jag det är viktigt att bevara allt vi kan, speciellt ett underverk av denna magnitud, det är ett minnesmärke för de tusentals slavar som mirakulöst har byggt detta monstruösa verk, stenblock för stenblock. Ett underverk.

De gåtor ett Giza i ruiner skulle kunna ge oss svar på väger inte upp för allt det de berättar för framtida generationer i sin stående prakt.


   
SvaraCitera
mynona

Man borde reparera den. Pyramiderna ser bedrövliga ut på nära håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trointeattduärnågot:

det är ett minnesmärke för de tusentals slavar som mirakulöst har byggt detta monstruösa verk

Har för mig att jag läst från hyfsad källa att de som byggde pyramiderna inte var slavar utan hyrda/frivilliga arbetare

trointeattduärnågot:

Från en så dåligt dokumenterad tid tror jag det är viktigt att bevara allt vi kan, speciellt ett underverk av denna magnitud

Är det inte bättre att se om man kan förstå det bättre, och om man plockade isär den aktsamt och metodiskt skulle man kunna montera ihop den igen efteråt om man nu skulle vilja det, det är ju bara en hög med sten liksom


   
SvaraCitera

Karen Eliot:

Har för mig att jag läst från hyfsad källa att de som byggde pyramiderna inte var slavar utan hyrda/frivilliga arbetare

Så kanske det är, jag har dock alltid fått höra att flera tusen människor slavade under en tjugoårsperiod, dag och natt, och att man ändå inte riktigt förstår hur det var möjligt att färdigställa det på så kort tid.

Karen Eliot:

Är det inte bättre att se om man kan förstå det bättre, och om man plockade isär den aktsamt och metodiskt skulle man kunna montera ihop den igen efteråt om man nu skulle vilja det, det är ju bara en hög med sten liksom

Jag tror knappt det finns tillräckligt med resurser i världen för ett sådant projekt som att återställa Gizas pyramider. Som sagt så bör även framtida generationer få ta del av ett underverk såsom detta.


   
SvaraCitera
Exner

trointeattduärnågot:

Jag tror knappt det finns tillräckligt med resurser i världen för ett sådant projekt som att återställa Gizas pyramider.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Simbel_temples


   
SvaraCitera

Exner:

Ser man på. Undrar dock om det projektet var lika stort som det hade varit att plocka isär och sätta ihop pyramiderna? Dessutom var det en nödvändighet(?) för att templen inte skulle förstöras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trointeattduärnågot:

Jag tror knappt det finns tillräckligt med resurser i världen för ett sådant projekt som att återställa Gizas pyramider.

Nja, man behöver väl egentligen bara en rejäl lyftanordning, någon som katalogiserar stenarnas plats osv. i en modell av något slag, ett gäng arkeologer som undersöker och lite manskap för att sköta dekonstruktion och konstruktionens logistik. Det tar nog tid och eftertanke men är långt ifrån omöjligt

trointeattduärnågot:

Som sagt så bör även framtida generationer få ta del av ett underverk såsom detta.

Den andel av världens personer som faktiskt besöker pyramiderna och upplever det i första hand är egentligen försvinnande få, de flesta av oss känner dem genom bilder och film, som kommer att finnas kvar oavsett pyramidernas öde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var sånna där aliensare som byggde pyramiderna jag svär!!!![no-no]


   
SvaraCitera