Aviseringar
Rensa alla

RLS (Restless legs syndrome) behandling


Ämnesstartare

Jag lider av svår Restless legs syndrom och kan säga att hela mitt liv påverkas av detta otroligt. RLS är inte för känt sjukdomstillstånd, men är där i mot vanligt bland äldre och gravida. Många som har RLS vet alltså inte om att de har det, och vad det är.

Restless legs syndrom är en neurlogisk sjukdom som orsakar ett lindrigt till kraftigt obehag i benen och ibland armar. Känslan kan beskrivas som kittlande eller brännande djupt inne i framför allt lår, vader och vrister men kan också uppkomma i armar och axlar. Den RLS drabbade känner då att han/hon måste stiga upp och röra sig för att lindra symtomen. För de med svår lestless legs, personen i fråga måste då oftast sparka, springa och anstränga sig oerhört för att obehaget ska försvinna.

De med RLS får oftast lindriga till svåra sömnstörningar eftersom symtomen oftast uppkommer på kvälls och nattetid då kroppen försöker vila. Under svåra fall uppkommer depression, destruktivt beteende och självmordstankar eftersom RLS är mycket påfrestande mentalt och fysiskt. RLS drabbade kan också uppleva träningsvärk på grund av överansträngning i benen.

Neurloger har under de senaste åren upptäckt att RLS är i vissa fall en dopaminrelaterad sjukdom och att sjukdomen kan lindras med parkinsons medicin, men i vissa fall fungerar inte det.

Berätta om er RLS, hur ni behandlar den och hur ni lever med den!


   
Citera

Minns när jag var kanske 10 år och läste i en tidning om en gammal dam som hade RLS. Efter den läsningen var jag säker på att jag också hade det och inbillade mig att det pirrade i mina ben hela tiden. Fann detta mycket jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om ja känner konstiga saker i mina ben, men ja vickar alltid på dom, tror inte det är samma 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker på Peg Bundy då hon sitter rör på sitt ben i soffan typ. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

tänker på Peg Bundy då hon sitter rör på sitt ben i soffan typ. [confused]

ha! tänkte oxå på henne när jag såg rubriken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lasseboy87:

ha! tänkte oxå på henne när jag såg rubriken.

Get the fuck outta here! [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Minns när jag var kanske 10 år och läste i en tidning om en gammal dam som hade RLS. Efter den läsningen var jag säker på att jag också hade det och inbillade mig att det pirrade i mina ben hela tiden. Fann detta mycket jobbigt.

Man kan säkert inbilla sig det 🙂

Kablash__:

Vet inte om ja känner konstiga saker i mina ben, men ja vickar alltid på dom, tror inte det är samma 🙁

RLS drabbade brukar sällan kunna förklara känslan i sina ben. Om du störs av känslan bör du kontakta läkare så du får det kollat. RLS har en tendens att bli värre efter några år.

dazed_and_confused:

tänker på Peg Bundy då hon sitter rör på sitt ben i soffan typ.

Whaaaaaa?


   
SvaraCitera

kindergarten:

Man kan säkert inbilla sig det 🙂

Ja, som tur var var det bara inbillning.
Hoppas det löser sig för dig, verkar riktigt jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Ja, som tur var var det bara inbillning.
Hoppas det löser sig för det, verkar riktigt jobbigt.

Ja, tur det 🙂 Aw, tack baby!

Det är pain in the ass... legs. Whatever...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att din kropp har gjort sig skyldig till ett benbrott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

Jag tror att din kropp har gjort sig skyldig till ett benbrott

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergarten:

RLS drabbade brukar sällan kunna förklara känslan i sina ben. Om du störs av känslan bör du kontakta läkare så du får det kollat. RLS har en tendens att bli värre efter några år.

Ne, lr alltså ja känner lätt rastlöshet i benen, därför ja brukar röra på dom hela tiden, men inget obehag lr nåt :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Ne, lr alltså ja känner lätt rastlöshet i benen, därför ja brukar röra på dom hela tiden, men inget obehag lr nåt :<

Är inte rastlöshet obehagligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ganska säker på att jag har RLS i mitt högra lår.. Men jag orkar inte prata med morsan eller någon om det eftersom jag nyss har blivit frisk från 1 års depression och två allvarliga tarmsjukdomar. Orkar bara inte med alla mina sjukdomar längre. Jag bara står ut så länge jag lever. [sad]


   
SvaraCitera