Forumet - Roaccutan/hy/akne med mera.

Roaccutan/hy/akne med mera.

1504 0 16
Hej jag har lite frågor till dem som tar roaccutan, eller har gjort.
Hade ni jätte-jätte-super-mega mycket finnar när ni tog den medicinen?
Vad för biverkningar m.m.?

Skulle va kul om någon med erfarenhet av finnar/pormaskar/roaccutan ville tala om för mig lite hur läget var liksom.

Tack på förhand! :)

Spana också in:

Tomtefar:

Undrar även om majoriteten skriver ut det med tanke på biverkningarna. Vad för bemötande fick ni från läkaren?


Roaccutane är ett s.k. licenpreparat. Det betyder att det inte är godkännt av läkemedelsverket för läkare att skriva ut p.g.a. av kraftiga bieffekter, men att specialistläkare inom det området läkemedlet verkar kan ansöka om licens för att skriva ut det i enskilda fall.

Har man testat _allt_ annat så brukar man kunna få det, men med tanke på bieffekterna så är de lite småsnåla med preparatet.

Tomtefar:

Det blev tetracykliner, eftersom jag inte var sugen på roccutan + att det är rätt ovanligt att dem skriver ut(och så farlig akne har jag inte).


Fick du en topikal retinoid?
Det är helt rätt som ni säger övrigt det är så att hudläkaren kommer förmodligen inte att skriva ut roacctuan i första taget utan kommer först sätta dig på en kur på antingen tetralysal eller tetracyklin + någon salva såsom aberela, differin, finacea mm under en halvårs period till ett år..

Dock ska det tilläga att har man svår acne, då förslår jag att man överväger att ta roaccutan direkt istället för det är det som är effiktivast, då man personer med svår acne ofta mår ganska dålig överdet, så vill man kanske inte ta det mediciner i ett år först innan man går på roa kur.

Men om man har lätt till måttlig acne, besök din husläkare först och be om få antibiotika för dinna finnar, även om du bara har lite, för det kan bli värre!! och då kan man få ärr...För antibiotika har nästan inga biverkningar alls förutom lite ont i magen, så jag rekommenderar nästan alla som bara har lite finnar att köra en sådan kur och så förhoppningsvis blir man av med det sen.. FÖR A och O handlar om att man behandlar det i tid, då det annars kan utvecklas till svår acne..

Men för att avdramatisera biverkningar vid Roaccutan, så ska jag tydliggöra att det flesta brukar bara uppleva torra läpar, torra ögon(ögondroppar) och allmänt torr hy..Säg till om det är något mer ni undrar, för inom detta området är jag extremt påläst på!
Tomtefar:

Vad innebär det? ^^


Rent konkret: Fick du Aberela, Differin eller Epiduo.

Mer invecklat: Fick du du en kräm/gel med en retinoid, d.v.s. ett A-vitaminsyrederivat, som löser upp talgproppar och hämmar sebumproduktionen något, samt fräter bort lite av epidermis, och därigenom skapar en dålig miljö för bakterietillväxt och acneuppkomst :P