Aviseringar
Rensa alla

Robertism- en redogörelse för vår tids mest nödvändiga ideologiska uttryck


Ämnesstartare

Robertismen uppstod under sent 00-tal i Stockholm, den första robertistiska föreningen var jag själv med och grundade.
Robertismen är en ny stjärna på den ideologiska himlen, och man kan säga att den är en välbehövlig motreaktion.

Bakgrunden till robertismens framväxt är att flera personer med namnet Robert hört av sig till mig på senare år och sagt sig vara utsatta för diskriminering pga sitt namn.
Jag och några andra började fundera på om inte den långvariga exponeringen för komiker som Robert Gustavsson och Robert Broberg så sakteliga lett till att namnet Robert ses som mindre seriöst.
Vi förstod att denna långvariga exponering genomsyrat samhället, och att det som började oskyldigt med Robert Brobergs genombrott på 60-talet urartat till ett namnförtryck. Människor hade börjat tas mindre seriöst enbart för att deras namn var Robert.
Det var vi, några få klarsynta, som bildade Sveriges Robertistiska Kampförbund (SRK).

Det samhälle vi kämpar för bygger på frihet från alla former av förtryck, även det förtryck som andra ideologier lätt glömmer, nämligen namnförtrycket.
Att heta Robert kan idag innebära att du blir hänvidad till ett liv som clown, en tillvaro som passar långt ifrån alla.
Du ska kunna ta ett seriöst arbete även om du heter Robert!

Jag har gjort mitt val. Jag visade mitt stöd genom att byta namn från Johannes till Robert.
Du kan också delta i rörelsen genom att byta namn till Robert. Läs mer om namnbyte på
http://www.prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/Byta-fornamn/

Byt namn till Robert- För Roberts skull.


   
Citera

byter namn nu


   
SvaraCitera

Glöm inte Boxer-robert [zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Töntigt och tråkigt inlägg.


   
SvaraCitera

Det är snarare alla engelska Richarder som borde skapa en sådan rörelse, vem gillar att bli kallad Dick lixom..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Det är snarare alla engelska Richarder som borde skapa en sådan rörelse, vem gillar att bli kallad Dick lixom..

Vi hoppas att även engelsmännen kan ta till sig vår ideologi. Namnförtryck är allvarligt, oavsett vem det drabbar


   
SvaraCitera

lisa fisa


   
SvaraCitera

Tr... å... k... ig...t... som fan!


   
SvaraCitera

Kan man inte få en länk till eran sida?


   
SvaraCitera

men finns ju snygga, intelligenta, framgångsrika robert's också

typ efter robert pattinson så har jag nog börjat förknippa namnet med ngt mer positivt. tyckte det var fult innan. tycker väl det nu med men jag tror på att man ändå har en känsla kopplad till de flesta namn och de känslan har blivit bättre

jag svarade seriöst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här var ju kul kanske, eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

robert pattinson

Robertismen är en svensk variant, i andra länder kan det mycket väl vara så att namnet Robert ses mer neutralt. Men där kan istället andra namn vara utsatta för ett liknande förtryck. Som no idea tidigare påpekade så är situationen för namnet Richard (Dick) ett klockrent exempel på att vår rörelse behövs även utanför Sverige, men då kanske inte i form av Robertism.
Namnförtryck måste hur som helst stävjas i alla dess former


   
SvaraCitera

Robert_aktivisten:

Robertismen är en svensk variant, i andra länder kan det mycket väl vara så att namnet Robert ses mer neutralt.

men man påverkas ju av media och vi kommer inte bara i kontakt med svensk media


   
SvaraCitera