Aviseringar
Rensa alla

Robot dilemmat.


Les voleurs:

aha..

Säg att dom är gjorda utav kvarkar. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Men en robot är ju inte uppbyggd av celler, utan atomer?

^^
Jag tycker tanken är väldigt intressant, snackade med min kompis å baa ställde en random fråga, jag sa, Om en robot hade vart exakt som en människa bara det att den är inte gjord av exakt samma som en människa, hade du då värderat den lika mycket som en människa..
Han tyckte det var rätt självklart att roboten är mindre värd, men egentligen, är den det??
Som jag sa i slutet, är inte alla robotar?

Tycker tanken är as intressant särskillt om man tror på ett efterliv 🙂


   
SvaraCitera

JoElite:

Som jag sa i slutet, är inte alla robotar?

Nej. [confused]


   
SvaraCitera

JoElite:

Exakt, och vad är ett medvetande?
Vi vet att vi är medvetna, men så vitt jag vet så vet vi inte vad ett medvetande är, kanske är det att man vet att man skiljer sig ifrån sin miljö, att man styr en egen kropp..
i så fall hade roboten ett medvetande, men vad tycker du :)?

Men problematiken är; är det möjligt att skapa en sådan robot? Vi kan ju inte utgå ifrån att en högre makt inte existerar, då vi inte vet ifall fallet är sådant.


   
SvaraCitera

JoElite:

Som jag sa i slutet, är inte alla robotar?

nja
"A robot is a virtual or mechanical artificial agent. In practice, it is usually an electro-mechanical machine which is guided by computer or electronic programming, and is thus able to do tasks on its own. Another common characteristic is that by its appearance or movements, a robot often conveys a sense that it has intent or agency of its own."
Enligt wikipedia


   
SvaraCitera

har en robot möjlighet att inte lyssna på sina instinkter utan bestämma över sig själv (asimovs robotar har exempelvis inte det)?

sedan tror jag inte på ett efterliv. vad är ens frågeställningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zxyd:

Men problematiken är; är det möjligt att skapa en sådan robot? Vi kan ju inte utgå ifrån att en högre makt inte existerar, då vi inte vet ifall fallet är sådant.

Föreställ dig en robot som är exakt likadant uppbyggd som dig ( Sci-fi)
bara att dens celler är gjorda av mer järn än dina..
Omöjligt verkar det inte vara eftersom att vi finns här och håller konversationen eller hur :)?

Jag utgick faktiskt ifrån att det fanns ett efterliv x)
Skulle robotarna då få ett, eller hade det blivit så som många ateister tror det blir med människor efter döden och varför hade dedt blivit så med robotarna och inte med oss, järn och vatten är juh inte objektivt olika värda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

vad är ens frågeställningen?

hade en sådan robot som liknar en människa allt, den har smärta etc, hade den fått ett efterliv och varför? varför inte`?
o en extra fråga, är vi inte alla robotar bara baserade på mer vatten, vad tycker du:)?


   
SvaraCitera

JoElite:

Föreställ dig en robot som är exakt likadant uppbyggd som dig ( Sci-fi)
bara att dens celler är gjorda av mer järn än dina..
Omöjligt verkar det inte vara eftersom att vi finns här och håller konversationen eller hur :)?

Du utgår först ifrån att vårt medvetande består av kemiska processer, men sedan att det finns ett efterliv?.. Hur går det ihop? Ifall medvetandet bestod enbart av en massa kemiska processer, så skulle det ju per automatik betyda att medvetandet enbart är en illusion som bryts ned till andra ämnen när vi dör vilket resulterar i att vår illusion av medvetandet upphör att existera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Enligt wikipedia

Läs det där igen och tänk på att den beskriver en människa, vi har saker som motsvarar datorns programering ( hjärnan ) vi styrs också av el, och vi är uppbyggda av massa små delar.

och om en robot är kapabel till att göra allt en människa kan, varför skulle den vara mindre värd?
den styrs bara av andra faktorer..
Eller vad säger du ?


   
SvaraCitera

Kan robotar med subjektivt tänkande skapas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zxyd:

Kan robotar med subjektivt tänkande skapas?

i fantasin, .. hm, Japp..
på riktigt?
det tvivlar jag inte en sekund på, vi är kapabla till allt det här, en varelse med samma uppbyggnad bara gjord av mer metal skulle säkerligen vara kapabel till samma som vi...
Om inte mer L:) <<<( KOlla, Elvis )


   
SvaraCitera

JoElite:

Exakt, och vad är ett medvetande?

Jag tänker alltså finns jag, dvs när man är medveten om att man existerar då har man ett medvetande. Teorier om att hela yttervärlden skulle var falsk och att vi skulle leva i en Matrixvärld tror jag inte på.


   
SvaraCitera

JoElite:

hade en sådan robot som liknar en människa allt, den har smärta etc, hade den fått ett efterliv och varför? varför inte`?

vi människor har inget efterliv. det existerar inget efterliv. människor och robotar skiljer sig inte på den punkten eftersom ingen av oss lever vidare efter döden (ifall man lever lever man och ifall man är död är man död), alltså förstår jag inte poängen med frågeställningen.

JoElite:

o en extra fråga, är vi inte alla robotar bara baserade på mer vatten, vad tycker du:)?

på ett plan: jo. men vi människor har fri vilja, vilket ger oss en helt ny dimension (och vilket även är det som skiljer oss från de flesta djur). vi är inte helt drivna av våra instinkter. det var därför jag frågade om de hypotetiska robotarna har fri vilja, eller om de, likt robotarna idag, är drivna av en programmerad motsvarighet till instinkt.


   
SvaraCitera

zxyd:

Hur kan man veta att roboten kommer att känna ett medvetande?

Vi kan undersöka om den reagerar på annat medvetande, vilket liv gör. Det gör den antagligen inte då jag vet att vi inte kan programmera något som gör det.

JoElite:

Exakt, och vad är ett medvetande?
Vi vet att vi är medvetna, men så vitt jag vet så vet vi inte vad ett medvetande är, kanske är det att man vet att man skiljer sig ifrån sin miljö, att man styr en egen kropp..
i så fall hade roboten ett medvetande, men vad tycker du :)?

Tror det fungerar såhär: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=299005&page=1#11120653


   
SvaraCitera