Aviseringar
Rensa alla

Röd klänning på bröllop?!


Ämnesstartare

Jag ska gå på min sysslings bröllop om någon månad, och jag tänkte ha på mig en röd klänning. Dock fick jag precis veta att det finns en myt som säger att man har haft ihop det med brudgummen om man har på sig en röd klänning. [confused]

Jag tycker att det låter otroligt tramsigt, men är det så att folk reagerar om man dyker upp i röd klänning på ett bröllop? Och är det fel att dyka upp i vit eller svart klänning med?

Vad tror ni? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Vit ska du iallafall inte ha, då det är brudens färg. 🙂 Och svart bär man vanligtvis på begravningar då det representerar sorg.


   
SvaraCitera

jag skulle inte reagera. det är nog lättare för dig att bedöma hur dina släktingar och bekanta skulle reagera, än för oss [crazy]

vitt eller svart tycker jag dock inte "passar", fast det finns ju undantag såklart


   
SvaraCitera

Caroline123:

Dock fick jag precis veta att det finns en myt som säger att man har haft ihop det med brudgummen om man har på sig en röd klänning. [confused]

Detta är vad jag kan förstå ett sentida hittepå, däremot är det rent traditionellt dålig etikett att ha röd klänning på ett bröllop eftersom röd är en så iögonfallande färg och således drar uppmärksamhet från bruden. Få som bryr sig idag dock.

Caroline123:

Och är det fel att dyka upp i vit eller svart klänning med?

Svart är sorgens färg och vitt är brudens, men återigen, inte många som bryr sig längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag skulle inte reagera. det är nog lättare för dig att bedöma hur dina släktingar och bekanta skulle reagera, än för oss

Hm jadu, det är ju en svensk tradition.. Min syssling är syrian och tjejen han ska gifta sig med är svensk. Så jag vet inte riktigt.. Snacka om i-landsproblem! [bigsmile]

Nachac:

eftersom röd är så iögonfallande färg och drar uppmärksamhet från bruden.

Ja det förstås... antar att jag får ha något annat då![rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

Och svart bär man vanligtvis på begravningar då det representerar sorg.

enhimmelskdrog:

vitt eller svart tycker jag dock inte "passar", fast det finns ju undantag såklart

Som jag trodde.. [sad]


   
SvaraCitera

tror inte det är någon fara om du har en röd klänning på dig.


   
SvaraCitera

Hade jag vart dig hade jag valt något mer stilrent, men vad vet jag.. Du kanske vill synas lite extra.


   
SvaraCitera

Vill också gå på bröllop :((((


   
SvaraCitera
mynona

Rent allmänt brukar ljusa färger förutom vitt anses passande.


   
SvaraCitera

Hade valt en mindre gäll färg.

Men är ej klänningbärare eller moderiktig så jag vet inte.


   
SvaraCitera

Åh vill också brölloppa


   
SvaraCitera