Aviseringar
Rensa alla

Rödpunkt eller holosight?


Ämnesstartare

Hallå!

Ska köpa nytt sikte till AS(airsoften) och funderar på antingen ett nytt aimpoint rödpunktssikte (som jag har nu) eller ett holosikte. Har ni någon erfarenhet av holosights? Har hört av lite folk att det skulle finnas problem med de civila varianterna. Vad tycker ni?

och förvandla snälla inte detta till en AS diskussion 😛 Jag har skjutit med riktiga vapen men det är inget jag vill köra milsim med ^^

MVH Z


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Eller så är du den nya lasermannen.. [cry]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Rödpunkt är ju trotjänaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Cool du är/gullebögen


   
SvaraCitera

De finns airsoft forum, där skulle du nog få lite seriösare svar. Holosight vs. Aimpoint är en smaksak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mest beror det ju på vad du vill ha. Båda är ju parallaxfria, vilket menar att du oberoende hur du ser in i siktet träffar du ( till skillnad från t.ex. kikarsikten).
Att Holografiska har oftast en cqc-ring (för att förenkla snabba skott), vilket jag tycker är onödigt. Sedan anser iaf jag att själva elektroniken sitter säkrare på de flesta rps.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rödpunkt, inga tvivel om saken 🙂


   
SvaraCitera

Holosight är ju egentligen bäst. Men då måste du köpa ett riktig och ingan kopia, så satsa på rödpunkt du, det gör jag. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får ju Holosight när du fått tillräckligt många kills med Red Dot [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vallon:

Holosight är ju egentligen bäst. Men då måste du köpa ett riktig och ingan kopia, så satsa på rödpunkt du, det gör jag. 🙂

Varför tycker du holo är bättre då?


   
SvaraCitera

tradet:

Varför tycker du holo är bättre då?

"Ett holografisk sikte är inte att förväxla med ett traditionellt rödpunktssikte utan är ett lasersikte där ett riktmedel återges på skärmen/okularet . Denna teknik gör att siktet är helt parallaxfritt vilket innebär att skytten inte behöver se exakt i centrum av okularet för att träffa rätt. Med ett holografiskt sikte på ditt vapen har det inte någon betydelse vilket av dina ögon som är dominant eller om du har alternerande dominans, du kan med ett sådant sikte alltid skjuta med båda ögonen öppna och behöver inte heller tänka på hur ett störningsljus påverkar resultatet som vid skytte med traditionella öppna riktmedel."

http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 18255.html

Så tydligen ska det vara lite bättre, dock ingen enorm skillnad. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödpunktsikten (iaf samtliga dagens) är parallaxfria. Enda gången jag skjuter med enbart ett öga, eller ens öppnar främre locket är på avstånd >200m.

Största skillnaden mellan riktiga holosights och vanliga RPS är sättet de visar siktet. Holosights skickar ett hologram av ett hårkors (eller ännu vanligare, en siktesring med en precisionspunkt i mitten), mot en RPS där en diod avger ljus mot glaset.

Jag har skjutit med en hand (som också var fel hand), fel öga och liggande på rygg, och endå fått helt godkända träffar på en helfigur, då såg jag pricken i övre högra hörnet av mitt RPS.


   
SvaraCitera

Jag tycker du ska satsa på Rödpunkt sikte för där får du en hyfsad variant för en 500 lapp, om du ska ha holografiskt måste du upp med flera tusen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sjysst Rödpunkt får du INTE för en femhunka... Passande för en leksakspistol kanske (vilket just denna tråd handlar om), men ska du ha en vettig rödpunkt så får du allt lägga en 2-3tusen...


   
SvaraCitera

Kör på ett RDS, du lär ju knappast hamna på några längre avstånd när du kör airsoft och då är det prima. Skarpt däremot, så kan ett bra komplement till ditt RDS vara:

Framförallt om du vet att det är hög sannolikhet för sammanstöt på längre avstånd i den terräng du ska ut i.


   
SvaraCitera