Aviseringar
Rensa alla

Rökning + Sång


Ämnesstartare

Hello, Jag sjunger i ett rock band vi spelar glam/sleaze och hårdrock från 80's och jag undrar det hät med rökning. Påverkar det sångrösten för om man tänker efter så är det ju många rock sångare som röker, så jag undrar: Påverkar rökning sångrösten?


   
Citera
Ämnesetiketter

zetor:

Påverkar rökning sångrösten?

Ofta blir det så, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Ofta blir det så, ja.

Men vad jag menar är att jag sjunger ju inte med en sån här smör/idol röst utan en mer sleazey röst^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

... så du ska börja röka för att bli cool? WAY TO GO MAN!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mojo_:

... så du ska börja röka för att bli cool? WAY TO GO MAN!

Haha nej men jag röker och tänkte mer om det skulle bli värre^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zetor:

Haha nej men jag röker och tänkte mer om det skulle bli värre^^

Jaha [smile] förmodligen


   
SvaraCitera

zetor:

Hello, Jag sjunger i ett rock band vi spelar glam/sleaze och hårdrock från 80's och jag undrar det hät med rökning. Påverkar det sångrösten för om man tänker efter så är det ju många rock sångare som röker, så jag undrar: Påverkar rökning sångrösten?

Självklart. Men det blir inte alltid rispigare eller hesare, vilket folk kanske tror. Lika ofta blir den bara förstörd och tonsäkerheten blir mycket mycket sämre. Inte i alla fall, såklart. Men det finns en risk!
Så om man satsar på att bli en kanon sångare med brett register osv. så borde du lägga ner med rökningen om du prioriterar sången.


   
SvaraCitera

I många fall blir tonsäkerheten bättre av rökning, men uthålligheten sämre. Rösten blir hesare och kraftfullare för många. Det är lättare att få en tupp i halsen i och med rökning däremot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera