Aviseringar
Rensa alla

Rör ni LAS så blir det knas


Ämnesstartare

[jag tycker att] vi ungdomar har rätt till samma rättigheter som de över 26.

Information:

Den borgerliga alliansen med centerpartisten Fredrik Federley/Ursula och centerpartiets ordförande, Maud Olofsson i spetsen vill skrota LAS för ungdomar upp till 26 år. De vill alltså ta ifrån ungdomar rättigheter som vi fram tills nyligen sett som självklara.

Det är dags att säga ifrån innan den borgerliga alliansen gör verklighet av sina planer! Ungdomar ska inte reas ut på arbetsmarknaden. Vi har rätt till samma avtal som alla andra!

Den svenska ungdomen är inte till rea!

[källa]
Dold text: variabel was here


   
Citera
Ämnesstartare

Ja de i riksdagen ja, men att politikerpack som Maud Olofsson vill att vi ungdomar ska få lägre lön än de över 26 är ju minst sagt sjukt och värt att protestera emot.


   
SvaraCitera

Ja, för en facebookgrupp kommer allt visa var skåpet ska stå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill inte att ungjävlar ska ha samma rättigheter som äldre och visare människor (framför allt män)


   
SvaraCitera

LAS är fint, då kan man skylla på att det inte finns några jobb och gå hemma och lyfta bidrag istället. Underbart.


   
SvaraCitera

Jag väljer att byta trådens fokus från facebookgruppens skapare till LAS-grejen (som jag, om jag förstått det rätt, vågar anse inte har något med nazister vs. kommunister att göra). Anledning är förstås §5 i reglerna, där detta var reklam för en facebookgrupp. Därmed är en fortsatt diskussion i samma anda off topic som belönas med varningspoäng för off topic eller för personangrepp.

onT: balanserar lagar som LAS företags hierarkiska struktur?

Budolicious:

Ja, för en facebookgrupp kommer allt visa var skåpet ska stå!

XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turordningsreglerna i Las är bedrövliga och bör avskaffas för alla. Varför ska man vara trygg med sitt jobb bara för att man arbetat på ett ställe i en viss tid? Kompetensen ska alltid avgöra så jag hoppas att regeringen skrotar las om de får en till mandatperiod.


   
SvaraCitera

* Kim Fredriksson
* Richard Langéen
* Kristoffer Dahlström
* Fredrik Hagberg
* Andreas Nyberg
* Patrik Forsén

Samtliga kända nazister. Försöker de vinna sympati hos arbetarklassen nu? Ser inte ut att lyckas, väldigt få medlemmar och i princip bara nazister.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Turordningsreglerna i Las är bedrövliga och bör avskaffas för alla. Varför ska man vara trygg med sitt jobb bara för att man arbetat på ett ställe i en viss tid?

Eh, det är väl klart att folk vill ha en trygghet på sina jobb?

Vadå, tycker du att arbetare ska vara ständigt utbytbart boskap som kan flyttas runt lite hur som helst beroende på arbetsköparens behov?

Om man inte har någon trygghet på jobbet, hur kan man då ha en trygghet i vardagslivet? Hela vår existens bygger på vårt arbete, det är på den grunden vi bygger våra liv. Man måste nämligen betala räkningar och andra grejer, planera sin framtid. Det kan man inte göra om man inte vet huruvida man kommer jobba kvar nästa månad eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amigo:

Det är dags att säga ifrån innan den borgerliga alliansen gör verklighet av sina planer!

Det har gjorts forskning på universitetsnivå kring ungdomar, las och arbetslöshet. I Danmark så finns inte LAS eller något liknande. Så vad de gjorde var att de tittade på ungdomar i Danmark och ungdomar i Sverige i orter som låg väldigt nära Danmark.

I LAS-fria Danmark har de nästan ingen ungdomsarbetslöshet, i Sverige har vi väldigt hög ungdomsarbetslöhet.

Det som visade sig så intressant, bortsett från att ungdomarbetslösheten i Danmark är lägst i Europa, med denna undersökning var att ungdomarna i Danmark, landet utan LAS upplevde både betydligt större trygghet och att de kunde ställa högre krav på sin arbetsgivare.

Så för ungdomarnas skull - Avskaffa LAS genast!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Om man inte har någon trygghet på jobbet

Fast när de på forskningsnivå på universitet jämfört Sverige och Danmark (som saknar LAS) så har det ju visat sig att Danskarna upplever betydligt större trygghet och att de kan ställa högre krav på sin chef.

Så LAS är inte = trygghet, tvärt om verkar det som avsaknaden av LAS ger större trygghet.


   
SvaraCitera

I Darnmark så hade de inte bara avskaffat LAS utan ändrat massa andra grejer och lagt till div. andra skydd.

Om man bara tar bort LAS och inte ersätter det med någonting så kommer resultatet bara bli att vi i ännu större grad blir arbetsköparnas bitches. Arbetslösheten kommer inte påverkas, SEB:s företagspanel visade att endast två procent av företagen uppger att LAS hindrat dem från att nyanställa de senaste sex månaderna. Då väger tryggheten tusen gånger tyngre.


   
SvaraCitera

Och om LAS skulle öka arbetslösheten och stärka arbetarnas trygghet så förstår jag inte varför Svenskt Näringsliv skulle propagera så mycket mot LAS. Det ligger ju fullt ut i deras intresse att arbetslösheten hålls på en hög nivå och arbetarna inte vågar öppna käften.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Fast när de på forskningsnivå på universitet jämfört Sverige och Danmark (som saknar LAS) så har det ju visat sig att Danskarna upplever betydligt större trygghet och att de kan ställa högre krav på sin chef.

För att LAS är precis den enda faktorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avskaffa LAS så får vi mindre ungdomsarbetslöshet.


   
SvaraCitera