Aviseringar
Rensa alla

Rösträttsåldern höjas eller sänkas


Ämnesstartare

Vad tycker ni ska vara rösträttsåldern?
Ska den höjas eller sänkas? Isåfall varför?


   
Citera
Draug

jag tycker vi ska sänka politikerna![mad]


   
SvaraCitera

isf höjas


   
SvaraCitera

tycker 18 är rimligt pga att man är myndig då
kan nog inte mer om politik när jag är 25 liksom


   
SvaraCitera

Snälla_hjälp:

Vad tycker ni ska vara rösträttsåldern?
Ska den höjas eller sänkas? Isåfall varför?

Jag tycker att den ska sänkas under förutsättning att myndighetsåldern sänks samtidigt. Det blir lite motsägelsefullt annars.

Motivation: En t ex sextonårings hjärna bedömer jag som tillräckligt utvecklad (om inte fullt) och då finns inga hinder att utvidga demokratin.


   
SvaraCitera

måste den förändras då


   
SvaraCitera

tycker det borde vara frivilligt att rösta när man är 16... och obligatoriskt om man är 18+


   
SvaraCitera

tycker det är bra som det är, men om den ska ändras får den absolut inte sänkas.


   
SvaraCitera

Tycker att en sänkning till 16 känns rätt vettigt. Då har man inte längre någon skolplikt och är straffmyndig. En säkning till 16 skulle dessutom innebära att de flesta förstagångsväljarna skulle vara kring 18 år.


   
SvaraCitera

Tycker det är rimligt att myndighet, rösträtt och straffmyndighet är knutet till varandra.

Är osäker på vilken ålder som är rimligast. Tycker inte den ska höjas.

---

Min uppfattning är att från att man är runt 10-11 så kan man vara de facto myndig i bemärkelsen kapabel att ta ansvar för sig själv och sitt liv.

Likväl finns det också gott om 20 plusare i detta land som inte ens förmår städa efter sig.


   
SvaraCitera

Tycker den är bra som den är.


   
SvaraCitera

Cassie:

Min uppfattning är att från att man är runt 10-11 så kan man vara de facto myndig i bemärkelsen kapabel att ta ansvar för sig själv och sitt liv.

what


   
SvaraCitera

gissar att du aldrig träffat en tioåring


   
SvaraCitera

Cassie:

rån att man är runt 10-11 så kan man vara de facto myndig i bemärkelsen kapabel att ta ansvar för sig själv och sitt liv.

isola:

gissar att du aldrig träffat en tioåring

Gissar att du aldrig sett en hemlös 10-åring som tar ansvar för sig själv och sitt liv...

Tror inte hon menade att 10-åringar ska få rösta i valen...


   
SvaraCitera

Grub:

issar att du aldrig sett en hemlös 10-åring som tar ansvar för sig själv och sitt liv...

det finns tyvärr hemlösa barn, ja. men hur bra tror du att de klarar sig? [crazy]


   
SvaraCitera