Aviseringar
Rensa alla

Rojalism i partipolitiken


Ämnesstartare

värdeuppgift:

har haft ja, men Fp stödde torekovskompromissen och är allmänt för konstitutionell monarki. du ser allt i svart och vit.

Nej det gör jag inte. Jag var av uppfattningen att deras program fortfarande såg ut som förr. Jag hade ingen aning om att de ändrat uppfattningen krig den konstitutionella monarkin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Frihet?

Och du menar att detta bara är EN fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Jag hade ingen aning om att de ändrat uppfattningen krig den konstitutionella monarkin.

folkpartiet har alltid varit för en konstitutionell monarki. man kan ha konstitutionell monarki och republik samtidigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

man kan ha konstitutionell monarki och republik samtidigt

De slöt väl upp med sossarna där republiken skulle ersätta statsskicket? Persson hade ju bl.a. övergång till republik på dagordningen, och det lär ju Sahlin också ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

övergång till republik på

men man kan ändå vara för monarki


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

men man kan ändå vara för monarki

Hur kan man vara för monarki om man vill göra en övergång? Att de är för monarkin i Storbritannien men inte här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Hur kan man vara för monarki om man vill göra en övergång? Att de är för monarkin i Storbritannien men inte här?

en konstutionell monarki innebär att man kan ta all makt från monarken (den som leder monarkin) men ändå bevara kungen/drottningen.

ta brittiska samväldet. alla länder i samväldet lovar den brittiska kronan lojalitet. alla länder i samväldet är dock självständiga varav flera länder såsom INDIEN, SINGAPORE & SYDAFRIKA är republiker.

det som deffinerar en republik är att statens politiska makt utgår från person som företräder folket (därav måste man ha val). i sverige så har vi inte så då det är riksdagen som bestämmer saker, inte statsministern, statsministern sammordnar statsråden samt kan lägga fram förslag, men han kan inte bestämma något.

systemet kallas montesquieus maktfördelningslära och är skapat för att undvika diktatur. alltså, statsminstern kan inte driva igenom idiotiska förslag för då säger riksdagen nej.

republik ger ledaren mer befogenheter beroende på hur konstitutionen är skriven. exempelvis har USAs president veto-rätt i senaten av 2/3 värde. dvs att om 2/3 eller mer är emot presidentens reform så kan den röstas ner. annars inte.

det är enbart absolut monarki och republik som krockar mot varandra men konstitutionell monarki och republik kan gå helt hand i hand


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Är det visst. Kanske inte står uttryckligen. Men som du ser så kretsar de bara runt liknanade frågor, som de själva säger: Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent.

Då kan du lika gärna kalla moderaterna för ett enfrågeparti för marknadsekonomi, eller sossarna för ett enfrågeparti för arbetarrätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Då kan du lika gärna kalla moderaterna för ett enfrågeparti för marknadsekonomi, eller sossarna för ett enfrågeparti för arbetarrätt.

Nej, det kan jag inte då deras partiprogram är rätt mycket bredare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nej, det kan jag inte då deras partiprogram är rätt mycket bredare.

hahaha, pwned[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nej, det kan jag inte då deras partiprogram är rätt mycket bredare.

De kryddar bara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera