Forumet - Rollspelstråd! Anmälan och information om forumrollspel!

Rollspelstråd! Anmälan och information om forumrollspel!

1474 0 174
FULLT HUS! Tar inte emot fler spelare i detta äventyr, men är intresset högt så kan ett till startas senare.

INTRODUKTION
En skald vandrar från by till by. Vid eldsken berättar han sägner om forna krig, tappra hjältar och grymma dåd. Hans fingrar vandrar över lyrans strängar och lockar fram magiska toner och de sånger som lämnar hans läppar kommer för evigt att etsa sig fast i folkets minnen.

Han reser genom nordliga Consaber i sensommarens döende tid, på ölstugor och värdshus blir han varmt mottagen. Men hans toner drar även till sig andra än bönder och hantverkare. Snart syns beväpnade män i byarna där han passerat. De frågar, hotar och mutar befolkningen till att berätta allt de vet om skalden och vart han begett sig härnäst.

Ni har blivit anställda av en organisation för att finna denne man och föra honom, oskadd till staden Firina, där ni ska få er betalning.


--------------------------------

SAMMANFATTNING
Tänkte dra igång en liten rollspelskampanj här på forumet. Av den anledningen vill jag börja med att skriva två saker:
AXEL OCH TESS, LÄS INTE DENNA TRÅD!
FOLK SOM INTE GILLAR MYCKET TEXT, LÄS INTE DENNA TRÅD, GÅ HIT ISTÄLLET! [bigsmile]

Rollspelet kommer vara här på forumet - en annan tråd kommer startas för detta när anmälning och information är klart. Där kommer deltagarna (4 till 5 stycken) att skriva hur deras rollfigurer agerar, helt enkelt.

Rollspelet utspelar sig i Mundana, rollspelsvärlden tillhörande EON. Reglerna däremot, kommer vara en förändrad version av Dungeons & Dragons 3.5. För den som inte vill behöva sätta sig in i reglerna kan jag förklara det absolut mest grundläggande för denne, och sedan sköta resten av regelbiten själv.

Det är en lågmagi-kampanj där rollpersonerna inte kommer att kunna vara magiker, formelkastande präster eller dylikt; även om magi existerar så är det en väldigt svår, lång, och farlig process som inte lämpar sig under äventyrande.

LANDET
Det äventyr som nu öppnar upp kampanjen utspelar sig i Consaber. Landskapet är låglänt i söder, och trots att det är tämligen torrt så lämpar det sig till jordbruk då det korsas av flera floder med vilkas hjälp man konstbevattnar grödorna. Här bor mest conrier.
I norr är det betydligt bergigare och landet befolkas mest av perenner och tokon.

REGLERNA
Regelsystemet som kommer användas är Pathfinder RPG.
Länk: http://www.d20pfsrd.com/
E6: Maximal grad är 6, efter det köper man knep.
Klasser: Finns enbart Krigare, Jägare (formellösa), Rackare, Experter, Munkar, Aristokrater.
Grundegenskaper: Uppsättningar, välj en av följande:
15, 14, 13, 12, 11, 10
16, 15, 14, 12, 10, 8

ÖVRIGA HUSREGLER
Inga fastslagna livåskådningar. Ni har naturligtvis personligheter, men de beskrivs inte av två ord och är inte någon övernaturlig kraft.
Inget Allmänspråk Det finns inget "allmänspråk", varje region har ett eget språk. Där ni kommer vara är det vanligaste språket Sabriskan, men det talas även lite av alvspråket Felya Alarina och Tokon. Analfabetism är utbrett; alla klasser startar som analfabeter och får köpa skrivkunnighet för varje språk med ett färdighetspoäng.
Valutan Standardmyntslaget är silvermynt, och ett silvermynt här motsvarar 1gp i dunder & drakar och Pathfinder RPG.
RASER
Det finns flera spelbara raser ni kan välja mellan. Det finns långt fler raser än dessa i Mundana, men dessa är de som förekommer i nämnvärd utsträckning kring era områden.

Vanarer
De flesta människor i området från Jargiska Kejsardömet i väster till Consaber i öster tillhör den vanariska rasen. Vanarerna är spridda över stora delar av Mundana och ofta uppblandade med andra människoraser. Vanarer är ljusa i hyn och kan ha en varierad uppsättning hår- och ögonfärger, även om svart hår är ganska ovanligt. Deras kroppsbyggnad är normalt ganska kraftig, men inte exceptionell på något sätt. Andra vanliga drag är tunna läppar och normal kroppsbehåring. En typisk vanarisk
man är omkring 175 cm lång och väger ca 65 kg.

Spelstatistik: Som "Människa"

Alver
Alver är en ras som består av människoliknande varelser. Skillnaderna utseendemässigt är inte så stora om man bortser från att alla alver har spetsiga öron. Men skillnaderna är djupare än bara utseendet. Alver lever länge på grund av en förbannelse, enligt de gamla skrifterna. Många alver är därför bittra och tillbakadragna, speciellt de äldre individerna. Andra generella egenskaper som alver innehar är att de har mycket bra syn i mörker och att de är omgivna av en mycket stark känsla av närvaro, som främst åstadkoms med blicken.

Alvsläktet Léaram
Léaram lever huvudsakligen i Alarinn, ett hed- och kustlandskap öster om Consaber, av fiske, fårskötsel och jordbruk. De föredrar att använda svärd framför båge. De är också de alver som har den strängaste hederskodexen. Léaram sätter mycket stort värde på skicklighet och anser ofta att rustning och sköld är för okunniga barbarer eller veka stadsbor. De bäst smidda alvvapnen kommer från léaram och carwelansvärdet är det absolut vanligaste vapnet näst efter en större dolk. Manliga léaram har ofta skäggväxt och viss kroppsbehåring och har en längd på ca 180 cm, medan kvinnor har en längd på ca 150 cm. Léaram har brunt till svart hår. Ett fåtal har rött hår, något som anses vara mycket vackert.
Spelstatistik: Som "Alv"

Alvsläktet Pyar
Pyar är de alver som har mest kontakt med andra raser. Man hittar Pyar-alver över hela världen. De bor ofta i egna byar mitt i människornas värld och erkänner människornas lagar. Vissa Pyar-alver bor inne i de stora städerna och har hantverksbodar eller skolor där. Pyar-alverna reser och handlar mycket. Pyar är ungefär 170 cm långa. De har den största variationen av hår- och ögonfärg och passar ganska bra in i det mänskliga samhället i övrigt. Pyar-alver har adlats i Consaber där Pyar är mycket integrerade i människosamhället.
Spelstatistik:
Modersmål: Som "Alv"

Dvärgar
Dvärgar är en ras humanoider som generellt är korta, breda och starka. De lever ofta under jord i stora gruvkomplex där de bryter malmen och skapar metallföremål. Alla dvärgar dyrkar dvärgaguden Vontar. Dvärgar är på många håll kända för att vara buttra, arroganta och stolta, vilket stämmer ganska bra in på de flesta dvärgar. En dvärg är ca 120 cm lång och väger 40-50 kg. Dvärgar är tämligen krigiska av sig. Så gott som alla dvärgar bär vapen och de brukar dessutom ha tunga rustningar.

Klan Zolod
Dvärgarna i Zolodklanen är de som har mest kontakter med människor. Zolod bor i berg eller i byar som ofta ligger ganska nära människornas bosättningar. Klan Zolod är de mest resande dvärgarna och är handelsmän mellan de övriga klanerna och människor. Medan Ghor och Roghan enbart finns på ett fåtal ställen på Mundana finns Zolod utspridda och i princip överallt. Deras boningar består oftast i ett fåtal hus, kanske två till fem stycken och de lever främst på just sin handel med andra raser och klaner. Zolods små gruvsamhällen finns nästan i alla världens berg, medan förädlingen av malmen till metall oftast sker hos Roghan eller Ghor. Klan Zolods dvärgar är ganska rationella jämfört med de övriga klanerna och är också de som håller minst på stoltheten.
Spelstatistik: Som "Dvärg"

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -


FÖRÄNDRADE KLASSER
Aristokrat
Denna klass fungerar precis som beskriven i Rollpersoner och Strid, förutom vad som står nedan:
Rollfigursnivå:
1: Förhandlare eller Övertygande som extraknep
2: Kontakter som extraknep
4: Mästerlig Förhandlare
6: Ledarskap som extraknep

Mästerlig Förhandlare (Ex): En gång per dag kan Aristokraten lägga till sin klassgrad som fördel vid ett slag mot Bluffa, Diplomati, Insikt eller Kuva.

En Aristokrat börjar spelet med 200 silver och skrivkunnighet i sitt modersmål.

Expert
Denna klass fungerar precis som beskriven i Rollpersoner och Strid, förutom vad som står nedan:
Rollfigursnivå:
1: Färdighetsfokus (Valfri) som extraknep
2: Extraknep
4: Extraknep
6: Extraknep

Nya Knep
Rik Uppväxt
Förutsättning: Figurgrad exakt 1, skrivkunnighet i minst ett språk.
Förmån: Rollfiguren börjar med utrustning för tre gånger så mycket guld som normalt, och får en fördel av +2 på valfri Kunskapsfärdighet.

Kontakter
Förutsättning: Samla Information 2 nivåer.
Förmån: Rollfiguren känner viktiga personer. Detta är spelledarpersoner av betydande karaktär, och kan inkludera allt från statsvakter och smeder till jurister och politiker, eller till och med magiker. Dessa är goda vänner till rollfiguren som skulle ställa upp om denne behöver dem, men de är inte villiga att offra sina liv för denne eller följa med på äventyr. Antalet och graden av kontakter avgörs av din figurgrad och din utstrålning.

Figurgrad + Utstrålning:
1-2: En SLP grad 1.
3-4: Två SLP grad 1.
5: Två SLP grad 1, en SLP grad 2.
6: Tre SLP grad 1, en SLP grad 2.
7: Tre SLP grad 1, två SLP grad 2.
8: Tre SLP grad 1, två SLP grad 2, en SLP grad 3
9: Fyra SLP grad 1, tre SLP grad 2, en SLP grad 3
10: Fyra SLP grad 1, tre SLP grad 2, två SLP grad 3.

Adlig Försvarsträning
Förutsättning: Aristokrat 6.
Förmån: Rollfiguren är en väldigt viktig person och har därför fått avancerad träning för att undvika förgiftningar, bakhåll och dylikt. En gång per dag per räddningsslag (fasthet, reflex, och vilja) får denne slå två tärningar och välja den högsta. Dessutom får rollfiguren +2 på initiativ.

Den Perfekte Yrkesmannen
Förutsättning: Expert 6.
Förmån: Rollfiguren är en riktig mästare inom sitt yrke. Välj 3+Int färdigheter. Varje gång rollfiguren slår under 5 på tärningen vid tester av dessa färdigheter, räknas slaget som 5.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -


Den här tråden är alltså tänkt för allting utom själva rollspelandet; Har ni frågor, fråga här. Vill ni vara med, anmäl er här. Sen när rollspelet kommit igång så blir detta en "out of character"-tråd där ni kan diskutera rollspelet ur er synvinkel snarare än rollfigurens synvinkel.

EDIT: ALLA PLATSER ÄR FULLA FÖR TILLFÄLLET.

Spana också in:

Anarkandi:

Vem slår, du eller jag? För jag kanske av en slump alltid skulle råka slå sexor, magiska händer o.s.v.


Finns internetrollers där du postar en länk till resultatet. Visst kan du fuska, men man får ju lita på varandra, eller hur? (a)
Plus att det är rätt tråkigt att spela utan utmaningar XD

Anarkandi:

Hur skulle jag välja karaktär?


Hur du vill, så länge det känns "logiskt" :3
En learam-rackare skulle fungera utmärkt, kom bara på lite bakgrund och vad du vill vara bra på och sånt.

Anarkandi:

Pyar lät vettigt, borde kanske ta upp regelboken egentligen. Maah, varför ska det vara så jobbigt att sätta sig in i rollspel.


Jag kan sköta det mesta av reglerna. Det allra mesta egentligen.

Det enda du måste veta är din rollfigur, och om du ska slå även gärna hur D&D's system är i grunden: 1d20 + justeringar mot en given svårighetsgrad.

Kaotiskt neutral är finfint så länge du inte är den typen av KN som bara av ren impulsivitet bränner upp folk och sådär. KN kallas inte "Evil Light" för intet.
Stringburka:

Kaotiskt neutral är finfint så länge du inte är den typen av KN som bara av ren impulsivitet bränner upp folk och sådär. KN kallas inte "Evil Light" för intet.


Hade ju varit jävligt spännande ändå, att i slutet av rollspelet sticka kniven i de andra. Som en extra krydda på rollspelet. Men jag kan vara hyfsat sansad, även om jag inte alltid kommer agera efter gruppens intresse utan ofta för mitt egna.

Stringburka:

Det enda du måste veta är din rollfigur, och om du ska slå även gärna hur D&D's system är i grunden: 1d20 + justeringar mot en given svårighetsgrad.


Har kört väldigt mycket NwN som är typ helt baserat på D&Dregler och har lite koll på rollspelsteknik sedan tidigare, äger ett Eon hemma som jag gav upp med för att reglerna var så obehagligt svåra och det bristande intresset hos folk i luleå och så.
jojOzZz:

Sure, kan onsdag och måndagseftermiddagar, efter typ 3^^


Detta kommer ju ske på forumet, så det är snarare tio minuter om dagen än flera timmar någon gång i veckan som behövs.

Men jo, seriöst är det - fast som sagt var, det är ju via UM så det blir ett ganska "långsamt" rollspel.

Anarkandi:

Har kört väldigt mycket NwN som är typ helt baserat på D&Dregler


Då ska det inte vara några problem med reglerna.

En stor fördel med forumrollspel är att man kan ta sin tid för varje inlägg, så det är rätt bra för nybörjare på det sättet.
Rackare, Vanar(Människa)

STR: 15
DEX: 19(+2 pg.a Människa)
CON: 14
INT: 9
WIS: 11
CHA: 16
17 skills, including:
Acrobatics

Appraise


Bluff

Climb

Sleight of Hands
Diplomacy

Disable Device

Disguise

Escape Artist
Intimidate
Knowledge (Arcana)
Sense motives
Knowledge (Local)
Linguistics

Perception

Stealth
Perform(Sing)
Feats:
Two weapon fighting
Dodge
8 GP
2x Sword(Short)
Chainshirt
Backpack

Fungerar detta?
Anarkandi:

Fungerar detta?


Posta gärna rollfigurens historia och personlighet också, den kommer vara minst lika viktig som siffrorna. [smile]

Grundegenskaperna ser lite off ut.
Grundegenskaper: Uppsättningar, välj en av följande:
15, 14, 13, 12, 11, 10
16, 15, 14, 12, 10, 8

Så med samma prioriteringsordning torde du ha:
STY 13
HÄN 17 (18)
FYS 12
INT 10 (8)
VIS 11 (10)
UTS 14
(inom parentes för den senare uppsättningen)

Du startar med:
8 + Int + 1 för människa färdighetspoäng, plus att du får välja mellan +1 färdighetspoäng eller +1 livspoäng varje grad i en vald klass (rackare i det här fallet, troligen).

Dold text: Jämfört med NWN så har du här inte *4 första graden, men får +3 på alla klassfärdigheter. Att få nivåer i icke-klassfärdigheter kostar bara ett poäng, och max nivå i alla färdigheter är din grad. Mao, de har förenklat systemet rejält.

Översättningen kan du hitta här:
http://www.drakar.nu/
Haha, vad konstigt att se D&D på svenska [bigsmile]
Har spelat en massa d20 (typ modern och D&D 3.5.) bland annat en massa spel som då NWN, KotOR, Baldur's Gate... etc. plus att jag har spellett en del också så de reglerna sitter ganska bra tror jag. Annars tror jag inte jag har några problem att fatta nya grejer. [blush]

Funderar på en dvärgkrigare/expert (har skummat igenom basreglerna, hittar inte Expert, men antar att det är en slags hantverkare typ som NPC-klassen för D&D3.5?). Typ en slags smed eller hmm, bensnidare kanske? Hehe, har nog spelat lite för mycket Dwarf Fortress på sistone [blush]
Men jag kollar igenom det här ikväll typ, eller lite senare. Måste jiddra lite med att söka jobb, laga mat och få min DF-FIX!!!! [bigsmile]
Stringburka:

STY 13
HÄN 17 (18)
FYS 12
INT 10 (8)
VIS 11 (10)
UTS 14


Stringburka:

Posta gärna rollfigurens historia och personlighet också, den kommer vara minst lika viktig som siffrorna.


Sprang till bussen. :)

På sina blott arton år är Melissa Måndotter, av det juridiska könet kvinna, en flicka som sedan hon var tolv år fått försörja sig på diverse falskspel, stöld, tjuverier. Anledningen var hennes bortgångna mamma som kastade ut henne. Melissa är van vid att klara sig själv och har haft en hård uppväxt. Hon är 1,63 lång och smal.

Melissa gillar att sjunga och att vara ensam och hyser inget större intresse av relationer med andra människor. Vem hennes pappa är vet hon inte. Hon bryr sig inte om gott eller ont, men hon gillar äventyr och att testa sin kapacitet. Vad är hennes högsta mål?
Att leva, I guess.
jojOzZz:

Vad är mästare?


?

jojOzZz:

Om inte det är så intressant kör jag på en pyar-alv, men vi får se litet. Behöver nog viss hjälp med char creation, är inte så erfaren (typ bara nwn)


Absolut, hjälper gärna till. Detta system är dessutom något enklare än NWN vad gäller skills och sådant.

Anarkandi:

Melissa Måndotter


Låter bra, så länge hon kan acceptera visst samarbete med de andra :3

Jonesh:

Haha, vad konstigt att se D&D på svenska [bigsmile]


Börjessons översättning äger :) Asmysigt, älskar översättningen av Prestidigitation: "Hokus Pokus".

Jonesh:

Funderar på en dvärgkrigare/expert (har skummat igenom basreglerna, hittar inte Expert, men antar att det är en slags hantverkare typ som NPC-klassen för D&D3.5?).


Det är experten från DMG i 3.5, men jag lade till förmågorna för att göra den till en spelarklass. Två detaljer jag glömde men som ska ändras är att den har d8 livstärning, som alla andra klasser med 3/4 attackfördel, samt att den har 8 färdighetspoäng per grad (samma som rackaren).

Observera att du inte behöver ha grader i expert för att vara hantverkare - expert är helt enkelt den klass som är mest fokuserad på diverse färdigheter (ännu mer så än rackaren).

----------------

Har vi då fyra spelare?
Anarkandi
JojozZz
Thamine
Jonesh