Aviseringar
Rensa alla

rootkit?


Upptäckte att jag hade virus och formaterade därför om datorn. Viruset hade även lagt sig på mina externa hårddiskar så jag fick formatera de också. Söker med antivirusprogram och de hittar ändå skiten. Trots att det inte finns något på diskarna. Har kollat ifall det finns några dolda mappar eller filer och det gör det inte heller så långt jag kan se.. Vad ska jag göra?

Står att det heter Rootkit.MBR.Whistler.A men inte vart det ligger. Finns som sagt ingenting på diskarna där viruset finns och det hjälper inte att formatera. Hade varit väldigt tacksam om någon kom med en bra lösning på detta! 🙂


   
Citera

Borde även tillägga att jag inte är jättebra på datorer men inte dålig heller. Men kräver iallafall ett språk jag kan förstå haha 🙂


   
SvaraCitera

Om du omformaterat allt så är det inte ens en chans att det finns spår av virus kvar. Om du alltså omformaterat rätt. Det kan bero därefter också om du har kört en piratkopierad eller originell. Sedan så kan det bero på om den lagrats LAN. Alltså Lokalt...

Om du vill vara 100% säker så finns det ett superantivirusprogram som kallas "Kaspersky" Kolla upp det!


   
SvaraCitera

arhag003:

Om du vill vara 100% säker så finns det ett superantivirusprogram som kallas "Kaspersky" Kolla upp det!

I lol'd.


   
SvaraCitera

arhag003:

Om du omformaterat allt så är det inte ens en chans att det finns spår av virus kvar. Om du alltså omformaterat rätt.

Tog bort exakt allting så förstår inte hur det skulle kunna vara kvar. Men jag kan säkert ha gjort fel.

arhag003:

Om du vill vara 100% säker så finns det ett superantivirusprogram som kallas "Kaspersky" Kolla upp det!

Det ska jag göra 🙂


   
SvaraCitera

tigr:

Prova att ta bort den,

hur mycket ska jag ta bort då? från system32?


   
SvaraCitera

tigr:

Yes, exakt. Allt i system32 tillhör det där äckliga rootkitet [sad]

Det börjades ta bort och sen kommer det upp att jag måste ha behörighet från TrustedInstaller för att ändra mappen..


   
SvaraCitera

Och om jag går ända in till SYSTEM så står det att jag inte kan ta bort den för den är öppen i System. [sad]


   
SvaraCitera

ingenaning2:

Det börjades ta bort

tigr är ett troll. Din dator är körd.

Googla system32 trolling och gråt.


   
SvaraCitera

ingenaning2:

Och om jag går ända in till SYSTEM så står det att jag inte kan ta bort den för den är öppen i System

Bra. Rör inget. Ring support eller googla viruset.


   
SvaraCitera

ingenaning2:

Tog bort exakt allting så förstår inte hur det skulle kunna vara kvar. Men jag kan säkert ha gjort fel.

Tog du bara bort eller använde du ett formateringskommando?

Vad du än gör - se till att du har allt ditt viktiga sparat någonstans.


   
SvaraCitera

arhag003:

Om du omformaterat allt så är det inte ens en chans att det finns spår av virus kvar.

Ehm, det står mbr rootkit[rolleyes]


   
SvaraCitera

Myksa:

Tog du bara bort eller använde du ett formateringskommando?

Formaterade om det när jag installerade om Windows


   
SvaraCitera

Vilket antivirus? Var har du laddat ner det? Har du sparat någon data som kan varit infekterad på dina diskar? Varför kör du inte linux om du inte klarar av windows?


   
SvaraCitera
zIGGE

ingenaning2:

t börjades ta bort och sen kommer

tigr är en såndär mentalt efterbliven människa som försöker förstöra för dig. Lyssna inte på vad han ber dig göra.


   
SvaraCitera