Forumet - Rottweiler

Rottweiler

480 0 50
hej ;P
jag ska få en Rottweiler av min pojkvän vi ska hämta den 27/11 det är en tidigt julklapp och den kommer från en av Sveriges bästa kennlar.
Jag har aldrig haft någon Rottweiler förut men jag har alltid haft hund i mitt liv, från små till jätte stora hundar. Men rottweiler har vart min dröm jag kommer vara hemma i flera år eftersom jag ska plugga, ska börja på folkhögskola nu, sen efter det ska jag studera rehab för djur, och det kommer ta lång tid,
men är det någon som har en rottweiler som kan berätta lite, för många säger att det är en sån speciell ras, liksom berätta lite om vardagarna haha, eller berätta om någon annan ras som ni har, kul att veta lite..
skulle vara kul om någon kan tipsa om en bra bruksklubb också ;P
[bigsmile]

Spana också in:

Marsipanklubba:

Rottweiler Läskigt!

Vad är det läskiga med en rottweiler?

Enda hunden jag blivit attackerad av var en liten tax-terrier blandning som min familj hade då jag var liten det var någon psykiskt fel på den (alla andra valparna i kullen blev var likadana och ingen levde särskilt länge utan blev avlivad) träffade en blandning mellan amstaff och pitbull, en liten hane på 3 månader för några veckor sen, och den visade inte minsta lilla tecken på att vara nån "mördarhund"
det är ju nästan aldrig hunden, utan oftast är det ägaren som förstör hunden, :) föräldrarna till min valp som jag får om några veckor, var knähundar dom skulle verkligen sitta i knät, så underbart snälla om dom får rätt uppfostran så klart, rottweiler måste ju ha fysisk träning och psykiskt träning väldigt mycket om dom inte får det så går deras energi till annat och oftast blir det till negativt, då blir det bara synd om hunden ifall inte ägaren har orken att vara med den så mycket, då ska man inte ha någon tycker jag iaf.
Grattis!

Det är en krävande hund som kräver diciplin och en bra uppfostran, men sköter du detta bra så kommer du få en bästa polare för livet, som med alla hundar är dom ju väldigt lojala! Du får också börja tidigt med just uppfostran, bekanta hunden med andra djur/människor och gör så att så mycket som möjligt blir naturligt redan från start, exempelvis träffa andra, åka buss/tåg osv. Sedan långpromenader behövs i mängder [bigcheers]
Freemason:

börja tidigt med just uppfostran, bekanta hunden med andra djur/människor och gör så att så mycket som möjligt blir naturligt redan från start, exempelvis träffa andra, åka buss/tåg osv. Sedan långpromenader behövs i mängder

Och att aktivera den mkt psykiskt, så att den blir trött på riktigt. Fysisk träning i all ära, hundar har en magisk förmåga att återhämta sig på 5 min eller liknande och är redo för mer.
Psykisk träning tar på hela hunden och gör att den blir supertrött och vilar en längre stund.
Man får dessutom en mer balanserad hund om den är lika tränad psykiskt som fysiskt. Rottweilers kan med rätt ägare bli världens underbaraste sällskap, så lycka till och bra val! [bigsmile]
Jeay_L:

Enda hunden jag blivit attackerad av var en liten tax-terrier blandning

Ungefär som för mig, fast en sketen liten chihuahua som naturligtvis inte gjort något fel för kärringen som hade den [mad]. Det var tydligen jag som stoppade in min arm i hundens mun och tvingade den att tugga. Fatta lack jag blev när kärringen hade mage att skälla ut mig...
Froggi:

Ungefär som för mig, fast en sketen liten chihuahua som naturligtvis inte gjort något fel för kärringen som hade den

Då var den nog ouppfostrad, våran tax-terrier var det fel på psykiskt, som sagt, den avlivades efter att den försökt attackera mig då jag satt i min mammas knä, turlig nog så han mamma slå bort hunden...

Alla andra valpar från kullen blev avlivad just för att dom varit aggressiva!
det är hemskt när hundar är så.
min pappa och mamma har en dvärg pudel, och den är sjuk , den är lösmk, den var den snällaste ocg goaste hunden ena stunden sen så ska den hugga och morra, den har ingen respekt för vissa männsikor, Så dom snackar ju på att avliva den eftersom dom har försökt så mycket, men samtidigt så vill dom inte det, för han kan verkligen vara gullig :( så tråkigt, när hundarna blir så ibland fast man har uppfostrat den så gott man kan ibland går det inte..
Jag har en hund som iof. är blandras men har ca. 40 % rottweiler i sig [smile]
Rottweilers är i grunden jättebra hundar, stabila i psyket och bestämda. Men man måste verkligen bestämma från början och inte låta den bestämma en enda gång. Oavsett hur söt den är som liten [bigsmile]
Och den behöver MYCKET motion, 3-4 timmar om dagen är det optimala. men 2 timmar är ett minimum.

lycka till [bigsmile][love]
followthelights:

Jag har en hund som iof. är blandras men har ca. 40 % rottweiler i sig

Jo tack har hört att dom ska ha väldigt mycket motion plus att man ska träna psyket på dagarna också, liksom var det någon som såg hund coachen på 4+? Harly han var liksom ett år gammal och hade så mycket energi men hon som hade han orkade inte gå ut med honom eller göra saker, som man måste med en rottweiler för den ska vara lugn och det på dagarna, så jag tycker faktiskt synd om hunden, jag kan ju förstå att hon inte har tid och ork, men jag tycker inte då att hon ska just ha en rottweiler, kanske en enklare ras eller nått, visst alla hundar måste ut och träning och sånt men vissa behöver inte det lika mycket som rottisen kanske
moisen:

Jo tack har hört att dom ska ha väldigt mycket motion plus att man ska träna psyket på dagarna också

Ja :) Träna tricks och håll honom sysselsatt på promenader.
Min hund kan hetsa upp sig över andra hundar på promenader och sånt, men det var för att det inte blev borttränat på ett tidigt stadium eftersom jag inte har haft honom sen valp. Men träna på att han ska kunna sätta sig och lägga sig ner mitt under promenaden på kommando. Då lugnar han sig och kommer i neutralt läge. sen tränar man sånt under störning, tex. när en hund/människa går förbi :)
En till övning man kan göra är att hålla upp fingret och säga "titta". Och hunden ska hålla koncentrationen på dig och titta på ditt finger och om han tittar bort så ska man luta sig framåt snabbt och morra. Sen när han tittar går man omedelbart tillbaka till neutralt läge. [smile]

Fick dom tipsen av en hundtränare ^^
Självklart så är hunden naturligt lättdistraherad som valp, men försök att träna lite korta stunder med den iaf :)
kram
Har en rottweiler/amstaff-korsning själv och det är den underbaraste hunden man kan hitta. [smile]

Fick honom när han var liten valp helt oplanerat, orkar inte dra detaljerna.. Haha. Ett tips är som andra har sagt att börja lydnadsträning tidigt, så får du en skitfin hund! Med bra ledarskap fixar man lätt till de flesta dumheter... Har haft oräkneliga brottningsmatcher men till slut ger det sig som allt annat. MYCKET motion är att rekommendera till en sån hund också... Rottweilers är otroligt lättlärda annars, ruskigt smarta hundar :-)

Tråkigt bara att det är så många som har förutfattade meningar och tror "elakheten" sitter i rasen. Om man har en elak hund så är det inte rasens fel, det är ägarens... Men många verkar inte vilja inse det. Vår Douglas är verkligen den goaste hund man kan hitta, folk har svårt att tro att han är en blandning av de raser han är... men som sagt, allt sitter i ägaren.

Lycka till! [y]