Aviseringar
Rensa alla

Router


Ämnesstartare

Hej. 🙂

Jag är verkligen helt borta när det gäller datorer, så jag skulle alltså bli väldigt tacksam om jag fick hjälp.

Hemma har vi en enda stationär dator, men jag vill köpa en laptop för egen del.
Min flickvän ska hjälpa mig att välja ut en lämplig.

Nå, till saken.
Vi har en router till den stationära datorn. När jag köper en laptop, som jag för övrigt ska ha i ett annat rum än den stationära datorn, hur gör jag då? Trådlöst alltså? För jag antar att det är det bästa? Om ja, behöver jag inte någon slags kod till den router vi använder nu?

Tack på förhand. 🙂


   
Citera

Du loggar in på routern från den stationära datorn, aktiverar det trådlösa nätverket, väljer WPA som krypteringsmetod (inte WEP, WEP är farligt) och skriver i ditt eget lösenord. Exakt hur du gör detta beror på vad det är för router du har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur loggar man in på den, då?
Jag vet inte ens vad det är för typ.


   
SvaraCitera

Istäcke:

Hur loggar man in på den, då?

Vanligtvis genom att gå till http://192.168.1.1 med en webläsare, men det kan även vara http://192.168.0.1 , http://192.168.10.1 eller någonting annat, beroende på tillverkaren.

För att ta reda på det, tryck upp start-menyn, klicka "kör," skriv "cmd" och tryck på enter. I kommandotolken som dyker upp skriver du "ipconfig" och trycker på enter. Adressen som står på raden "default gateway" är adressen du använder för att logga in på routern.

Istäcke:

Jag vet inte ens vad det är för typ.

Om du har någon i din umgängeskrets som vet hur man gör den typen av saker rekommenderar jag att du ber henne/honom om hjälp. Om inte:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående det första du skrev (jag kan inte citera just nu):
Default gateway?
Det står till exempel standard-gateway och nummer efter det, men är det det du menar? Och vad då adress?
Angående det andra du skrev så ser jag inte vad du länkat, eller vad du nu har gjort.


   
SvaraCitera

Istäcke:

Det står till exempel standard-gateway och nummer efter det, men är det det du menar?

Det är den jag menar.

Istäcke:

Och vad då adress?

Fyra tal mellan 0 och 255, åtskilda av punkter; exempelvis 192.168.1.1. Det är en IP-adress. Ta den adressen och skriv in http://a.b.c.d (där a, b, c och d är de individuella talen) i din webläsare.

Troligtvis kommer routern att be dig om lösnord; testa isåfall lite uppenbara saker som "admin," "password," etc. Funkar inte det, så försök ta reda på vad det är för märke och posta det här.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Istäcke:

Angående det andra du skrev så ser jag inte vad du länkat, eller vad du nu har gjort.

Image

Nu då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har IP-adressen, men jag förstår inte vad jag ska göra med den, eller det där a.b.c.d...?
Angående det andra du skrev så ser jag ingen länk eller så (är inne via proxy).


   
SvaraCitera
Åtta

Istäcke:

Jag har IP-adressen, men jag förstår inte vad jag ska göra med den, eller det där a.b.c.d...?

Du ska skriva in den i din webbläsare...

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(Jag ser inte sånt ni länkar).
Jag har skrivit in IP-adressen, men dem frågar efter både användarnamn och lösenord. Är användarnamnet kontots namn, eller?


   
SvaraCitera

Istäcke:

Jag har skrivit in IP-adressen, men dem frågar efter både användarnamn och lösenord. Är användarnamnet kontots namn, eller?

Användarnamnet är troligtvis "admin" eller någonting liknande. Kommer du inte in kan du ta reda på vad det är för modell och posta här. Kan du inte lista ut det själv kanske du kan posta ett par (tydliga) bilder på routern, så kanske nån annan känner igen den.

Istäcke:

(Jag ser inte sånt ni länkar).

Varför? o_O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Routern: Thomson TG585 v7.
Och så står det lite om SSID, WEP, WPA och WIRELESS.


   
SvaraCitera
Åtta

Istäcke:

Jag har skrivit in IP-adressen, men dem frågar efter både användarnamn och lösenord.

Googla bara på routerns namn + modell + "default admin password" så hittar du vad det är som gäller. Vanligen är det typ "admin" som användarnamn och ingenting som lösenord, men det beror på routern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte det ni länkar, antagligen för att jag är inne via proxy, men jag vet inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag ska försöka igen.
Tack för att ni hjälper mig förresten.


   
SvaraCitera
Åtta

Istäcke:

Thomson TG58

Från vad jag kan hitta av andra Thomson-modeller så brukar användarnamnsfältet vara tomt, och lösenordet vara "admin".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag provade att inte skriva något i användarnamnsfältet och admin som lösenord, men det fungerar inte. Ingenting jag har provat verkar fungera.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det står såhär, om man ska vara exakt:
SSID
WEP (hex)
WPA PSK
WIRELESS PIN
Och efter varje sån så står det en kod. Är det viktigt?


   
SvaraCitera