Forumet - Router = 40% hastighetsförlust?!

Router = 40% hastighetsförlust?!

414 0 51
Hjääälp!

Har en router, billig sådan, en D-Link DIR-615. På förpackningen stod det iaf: 300Mbit/sek AWSOME! Eller nått.

Hur som helst. Om jag mäter hastigheten får jag följande resultat:

Utan router:
Ner: 97Mbit/s
Upp: 11Mbit/2

Med router, via TP-kabel:
Ner: 36Mbit/s
Upp: 0,6Mbit/s

Det är alltså en förlust på ca 40%. Vafan är det för fel [mad] Vid mätningarna var det inga sessioner förutom mätdatorn som var aktiv på routern. LAN-portarna användes.

Spana också in:

ChickiBull:

Det är alltså en förlust på ca 40%

Lite mer än 60%

ChickiBull:

På förpackningen stod det iaf: 300Mbit/sek AWSOME! Eller nått.

Det är lite lögn. Mycket lögn. Det gäller den trådlösa hastigheten, i enligt deras perfekta förhållanden. Inte den totala hastigheten på WAN portens genomströmning. Sorry men tror du blivig lurad, det verkar vara en billig B-router. [sad]

Här är en nice site att ta hjälp av: http://www.smallnetbuilder.com/

Edit: Är ju N-router egentligen. (inte b-router) Haha ha ha ha
zIGGE:

Det är lite lögn. Mycket lögn. Det gäller den trådlösa hastigheten, i enligt deras perfekta förhållanden. Inte den totala hastigheten på WAN portens genomströmning. Sorry men tror du blivig lurad, det verkar vara en billig B-router. [sad]

Fuck DLink [sad] 300Mbit/sek är alltså mellan två trådlösa datorer i samma nätverk?

zIGGE:

[love]
zIGGE:

Du verkar smart. Hur ska jag lösa detta:

Jag har en NAS som har bit-torrent saker i sig, så den vill jag ha på 100Mbit lina. Även min stationära dator vill jag ha på 100Mbit lina och jag vill även ha trådlöst nät till min bärbara dator.

Funkar en switch så att jag kan koppla in NASen i en port och det går att nå den från internet? Och sedan koppla routern till en port i switchen, och sedan datorn till en port i switchen?

Funkar det men en billig Gb switch. Typ: http://www.dustinhome.se/pd_5010185323.aspx
ChickiBull:

Funkar en switch så att jag kan koppla in NASen i en port och det går att nå den från internet? Och sedan koppla routern till en port i switchen, och sedan datorn till en port i switchen?

Det fungerar perfekt! Sålänge switchen får en kabel med internetanslutning (via routern eller direkt)

ChickiBull:

Funkar det men en billig Gb switch. Typ: http://www.dustinhome.se/pd_5010185323.aspx

Det du behöver är en som klarar minst 100mbit konstant last. Jag skulle tagit den du länkade till själv, med tanke på alla bra kommentarer.
zIGGE:

du kan koppla wan-kabeln till en av de vanliga 4 portarna i routern

Nej.

Det du borda göra helt enkelt om du vill ha en router som orkar med är att konfiguera någon gammal dator du har hemma så att den kan ha hand om dhcp. Jag har bara använt windows server men jag är säker på att det finns linux distar som kan utföra denna uppgift mkt bra.

Det du behöver:

Dator som inte är mer än 10 år gammal...

två nätverkskort.

en switch.

kabel från väggen(modemet eller vad du nu har) > ena nätverkskortet och sedan från andra nätverkskortet > switchen > alla andra datorer.