Aviseringar
Rensa alla

Router = 40% hastighetsförlust?!


Ämnesstartare

ChickiBull:

Det är alltså en förlust på ca 40%. Vafan är det för fel [mad] Vid mätningarna var det inga sessioner förutom mätdatorn som var aktiv på routern. LAN-portarna användes.

Du får ju alltid en helt del overhead över trådlöst. Sedan förutsätter det att förhållandena är perfekta.


   
SvaraCitera
zIGGE

aristoteles:

Du får ju alltid en helt del overhead över trådlöst. Sedan förutsätter det att förhållandena är perfekta.

Irrelevant om genomströmningen från WAN porten inte pallar trycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Irrelevant om genomströmningen från WAN porten inte pallar trycket.

Sant om man endast ser på utgående trafik. Men lokalt menade jag så kommer man inte att nå 300Mb/s mellan två noder.


   
SvaraCitera
zIGGE

aristoteles:

Du får ju alltid en helt del overhead över trådlöst.

aristoteles:

Men lokalt

Ah. Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

du kan koppla wan-kabeln till en av de vanliga 4 portarna i routern

Nej.

Det du borda göra helt enkelt om du vill ha en router som orkar med är att konfiguera någon gammal dator du har hemma så att den kan ha hand om dhcp. Jag har bara använt windows server men jag är säker på att det finns linux distar som kan utföra denna uppgift mkt bra.

Det du behöver:

Dator som inte är mer än 10 år gammal...

två nätverkskort.

en switch.

kabel från väggen(modemet eller vad du nu har) > ena nätverkskortet och sedan från andra nätverkskortet > switchen > alla andra datorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Det fungerar perfekt! Sålänge switchen får en kabel med internetanslutning (via routern eller direkt)

Tänkte mata switchen med internet och sen mata routern, NAS:en och Datorn från switchen. För då slipper man gå genom routern och slöa ner internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man måste asså ha någon typ av dhcpserver för att det ska funka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Har du ett modem vid sidan med tp-kabel ut? Eller fiberansluning där det inte behövs, testa att då koppla den in i en annan port på routern än just WAN porten (den som är utfryst).

Har datauttag i väggen. Kopplar jag in internet i en annan port så får ingen dator internet [n]


   
SvaraCitera
zIGGE

ankzor:

Nej.

Lär dig att tolka rätt, även om det gör ont för dig att tänka.


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Tänkte mata switchen med internet och sen mata routern, NAS:en och Datorn från switchen. För då slipper man gå genom routern och slöa ner internet.

Det gick inte. Du behöver en typ av router. Har du en gammal dator mot förmodan stående hemma kan du göra som ankzor skrev, men det rekommenderas inte om du inte har det, det är billigare att köpa ny router.


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

r jag in

Lägg tillbaka routern i kartongen så fint du kan och gå tillbaka med den. Köp en dlink 655 istället, som du kan hitta billigt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Det gick inte. Du behöver en typ av router. Har du en gammal dator mot förmodan stående hemma kan du göra som ankzor skrev, men det rekommenderas inte om du inte har det, det är billigare att köpa ny router.

Mjo har massa delar som går att slänga ihop till nån halkass dator fast har spenderat massa pengar på att få bort alla rörliga delar i burken så den är knäpptyst, känns som bortkastade pengar om en halvkass dator ska stå och surra här brevid [blush]

Lär la leta på nån router å köpa då. Får la köpa en billig gigabitrouter och koppla dator, NAS och trådlös router till denna x[


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Lär la leta på nån router å köpa då. Får la köpa en billig gigabitrouter och koppla dator, NAS och trådlös router till denna x[

koll apå 655'an. Den är grym. Försök hitta en billig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

koll apå 655'an. Den är grym. Försök hitta en billig.

Den verkar funkar skitbra för vissa men hälften klagar på att den hänger sig hela tiden. Det gör iof min 615 med, å det är sjukt irriterande!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Lär dig att tolka rätt

tolka det åt mig då jag har huvudvärk.

ChickiBull:

billig gigabitrouter

Eller så köper du en riktig router när du ändå håller på


   
SvaraCitera