Aviseringar
Rensa alla

Rubrik...Spela in från keyboard till laptop


Ämnesstartare

Hej, jag söker en kabel som ska gå från ett keyboard in till en laptop och spelas in då en extern mikrofon inte duger.
Då varken kabeln är till mig eller att jag har ett keyboard så är jag helt grön på ämnet. Kommer alla kablar funkar till alla keyboards/laptops? Vilka ingångar ska kablarna kopplas in?

Kopierat från mejl till butik och orkar inte omformulera..


   
Citera
Ämnesstartare

MIDI-kabel borde nog funka, men hur ska denne som ska ha kabeln spela in? Genom ett musikprogram eller bara spela in?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl en midi till usb-sladd du är ute efter kan jag tänka mig. Men det beror väl lite på vilken utgång keyboarden har, ljudkort i datorn och allt vad det är. Ta reda på hur det ser ut för den som ska ha sladden först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilka sätt finns det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tar en sladd från hörlursuttaget på keyboardet och omvandlar det till komposit, sedan har jag ett komposit tv-kort till datan. Påsåvis funkar det utmärkt för mig. Kan påpeka att jag även har midi-utgångar, men aldrig fått det att fungera som det ska, och orkar inte fixa det heller då det andra sättet funakr kanon 🙂


   
SvaraCitera

kevindendaylige:

Vilka ingångar ska kablarna kopplas in?

Ska man endast spela in audio gör man det med en stereokabel från synthens output till datorn line in(micingång brukar det vara på laptops)

respons:

Är väl en midi till usb-sladd du är ute efter kan jag tänka mig

Då får han endast information inget ljud från keyboarden. Funkar om han inte ska använda synthens egna ljud utan bara klaviaturet.


   
SvaraCitera

Les voleurs:

MIDI-kabel borde nog funka, men hur ska denne som ska ha kabeln spela in? Genom ett musikprogram eller bara spela in?

Alla vet hur vanligt det är med Midiingångar i en laptop! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tornapart:

Alla vet hur vanligt det är med Midiingångar i en laptop!

men duuh, midi till usb besservisser!


   
SvaraCitera

Les voleurs:

men duuh, midi till usb besservisser!

Jag förstod det, men eftersom TS inte visste vad han skulle ha för kabel kanske det är bra att säga det. Det är inte självklart för den som inte vet.


   
SvaraCitera

kevindendaylige:

a gå från ett keyboard in till en laptop och spelas in då en extern mikrofon inte duger.
Då varken kabeln är till mig eller att jag har ett keyboard så är ja

Tänk på att om du har en midikabel så kommer du inte kunna få samma sounds som du har i ditt keyboard(förutsatt att det inte är en enkel midiklaviatur). Midi är bara information om vilka tangenter du trycker ner, man kan inte överföra ljud via midi.

Så isf får du ha en ljudbank i datorn också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tornapart:

Jag förstod det, men eftersom TS inte visste vad han skulle ha för kabel kanske det är bra att säga det. Det är inte självklart för den som inte vet.

ok


   
SvaraCitera