Aviseringar
Rensa alla

Runka offentligt


Ämnesstartare

Hejsan [smile]
I eftermiddags när jag och två vänner väntade på tåget så gick vi in i en sån där busskur, om ni förstår hur jag menar. I alla fall så satt det redan en man därinne, men eftersom det var fullt av folk på stationen så satte vi oss också där. Vi började prata om lite grejer och en av mina vänner noterade att han lyssnade på oss. Efter ett tag trodde jag att han höll på att leka med sina nycklar, men sen såg jag att han runkade. Alltså helt öppet? [censur] I alla fall, när han såg att jag såg honom så flinade han bara och sökte ögonkontakt bakom min väns rygg. Jag drog med mig dem och gick iväg direkt. Jag blev så sjukt förvånad. Detta har aldrig hänt mig tidigare.. Jag blev fan rädd.

Har ni sett någon liknande förut?
Är inte detta olagligt, borde gå under förargelseväckande beteende eller liknande?


   
Citera

[tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

Är förmodligen inte tillåtet, men bara att ignorera om personen håller sig på avstånd


   
SvaraCitera

Fan vad creepy [surprised]


   
SvaraCitera

Det är inte tillåtet att ha pepparspray i handväskan när man är ute ensam. Det är ett brott mot vapenlagen. Men hade det varit min egen dotter och om hon varit under 15 år, så hade jag själv erbjudit henne att gå runt med en för hennes egen säkerhet.

Det enda som skulle kunna hända är att pepparsprayen blir beslagtagen av polisen och ärendet ses som en droppe i havet. Är hon däremot över 15 år hade det varit straffbart.


   
SvaraCitera

hahahaha. Finns så mycket knäppon därute


   
SvaraCitera

Kusten:

Är hon däremot över 15 år hade det varit straffbart.

15-åringar får ju inte ens något straff för att nästintill misshandla en sjukpensionär till döds i det här landet så att bli påkommen med pepparspray hade inte ens lett till utredning.


   
SvaraCitera

mrman vill bara ha lite kärlek.


   
SvaraCitera

Usch. Det är inte lagligt, nej.


   
SvaraCitera

vilket pervo! ni borde sparkat honom i genitalierna


   
SvaraCitera

10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brotts...


   
SvaraCitera

Kusten:

Det är inte tillåtet att ha pepparspray i handväskan när man är ute ensam. Det är ett brott mot vapenlagen. Men hade det varit min egen dotter och om hon varit under 15 år, så hade jag själv erbjudit henne att gå runt med en för hennes egen säkerhet. Det enda som skulle kunna hända är att pepparsprayen blir beslagtagen av polisen och ärendet ses som en droppe i havet. Är hon däremot över 15 år hade det varit straffbart.

Googla boddyguard. Läste på deras sida att den var laglig i Sverige å det fanns tom. Ett polisintyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

-1962700_sfs-1962-700/?bet=1962:700#K6

Nu är jag över 15 år, och han rörde inte mig, utan satt bara där och runkade och som jag skrev sökte ögonkontakt. Dock kände jag mig kränkt på något sätt.
Nu är det väl ändå försent att göra något åt det? Jag vet inte vem mannen är, och det var fullt av folk på stationen.


   
SvaraCitera

Rosaelifant:

Nu är jag över 15 år, och han rörde inte mig, utan satt bara där och runkade och som jag skrev sökte ögonkontakt. Dock kände jag mig kränkt på något sätt. Nu är det väl ändå försent att göra något åt det? Jag vet inte vem mannen är, och det var fullt av folk på stationen.

Sexuellt ofredande behöver inte innebära att han rör dig, det räcker med att han blottar sig i sexuellt syfte.

Kände du dig inte kränkt och du inte vet vem mannen finns och ser ut så är det sannolikt svårt att anmäla. Ytterligare är utredningsmaterialet litet så jag upplever det som en rimlig bedömning att sannolikheten är stor att en sådan anmälan skulle avskrivas, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Sexuellt ofredande behöver inte innebära att han rör dig, det räcker med att han blottar sig i sexuellt syfte.Kände du dig inte kränkt och du inte vet vem mannen finns och ser ut så är det sannolikt svårt att anmäla. Ytterligare är utredningsmaterialet litet så jag upplever det som en rimlig bedömning att sannolikheten är stor att en sådan anmälan skulle avskrivas, tyvärr.

Jag kände mig kränkt av det, men i och med att jag inte kommer ihåg hur mannen såg ut(är väldigt dålig på ansikten) eller vet vem han är, så är det nog ingen idé att anmäla.


   
SvaraCitera